ورود متخصصان گودبرداری به بازار ساخت و ساز

شهر: مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران از ورود پیمانکار متخصص گودبرداری به بازار ساخت و ساز ساختمان خبر داده و گفت: وقتی گود از ۱۰ متر بیشتر باشد، اجرا و تمهیدات پایداری آن تخصص خاص خود را لازم دارد.

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر از ورود پیمانکار متخصص گودبرداری به بازار ساخت و ساز ساختمان خبر داده و گفت: وقتی گود از ۱۰ متر بیشتر باشد، اجرا و تمهیدات پایداری آن تخصص خاص خود را لازم دارد.

طرح «ایمن سازی گودها ساختمانی» برای تصویب تا یکی دو ماه دیگر در صحن شورای شهر تهران مطرح خواهد شد. کم نیستند گود برداری هایی که باعث ریزش دیوار همسایه یا فروریزش دیوارها شده و خطرات بسیاری را برای شهروندان در پی داشته است. مهدی صالحی در گفتگو با شهر تاکید کرد: گودبرداری یک مرحله ساختمانی است که تخصص خاص خود را دارد. گودبرداری های اخیر به دلیل الزامات تامین پارکینگی بود که طرح جدید تفصیلی بر شهر تهران حاکم کرد. قبل از سال ۹۱ تعداد زیرزمین های احداث شده در ساختمان ها کمتر از سال های اخیر بود.

او افزود: قبل از طرح تفصیلی تراکم ها و الزام تامین پارکینگ کمتر بود و در ۴ یا ۵ طبقه زیرزمین می توانستند پارکینگ خود را تامین کنند ولی بعد از طرح تفصیلی و بالا رفتن تراکم ها و افزایش تامین پارکینگ تهران گودبرداری های ۱۰ یا ۱۲ طبقه را هم تجربه کرد. در حقیقت در گذشته گودها متوسط ۱۰ متر و حداکثر ۲۰ متر بود اما بعد از طرح تفصیلی به عمق گودها به ۳۰ تا ۴۰ متری نیز رسید.

روش نیلینگ گودبرداری برای داخل شهر مناسب نیست

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران درباره عمق گودبرداری ها گفت: وقتی عمق گودها افزایش می یابد میزان خطر و الزامات مقاوم سازی آن نیز به صورت تصاعدی افزایش پیدا می کند. دستورالعمل مقاوم سازی گودهای عمیق سخت تر می شود. با طرح تفصیلی الزامات جدیدی به وجود آمده اما به نظر می رسد مباحث مهندسی با این سرعت رشد نکرده است. برای گودبرداری از روش نیلینگ استفاده می شود اما نیلینگ برای داخل شهر روش مناسب نیست و و درصد خطاها را افزایش می دهد. نیلینگ به خاک اجازه رانش و تکان خوردن را می دهد در حالی که یک میلیمتر رانش خاک در شهر، آنهم در مجاورت خانه ها ایراد دارد. بنابراین مشکلاتی برای شهروندان ایجاد شده و نارضایتی آنها را در پی داشت. سال گذشته برای مدیریت حجم زیادی از این مشکلات لایحه گودبرداری به نام «ایمن سازی گودهای ساختمانی» را آماده و به شورای شهر تهران ارائه شد. عمق گودها یکی از مسائلی است که در این لایحه به آن دقت می شده، چرا که در حال حاضر هیچ ممنوعیتی برای عمق گود وجود ندارد و مالکی که نیاز به ۱۰-۱۲ طبقه ندارد با مانعی روبرو نمی شود. عمق گود طبق این لایحه کمتر می شود تا خطرات آن نیز کاهش یابد.

الزام استفاده از متخصصان برای گودبرداری های بیش از ۱۰ متر

مهدی صالحی با اشاره به رایزنی های شهرداری با سازمان نظام مهندسی اظهار کرد: شهرداری در پیگیری های خود از سازمان نظام مهندسی خواسته که مهندسان نگاه تخصصی به گودبرداری داشته باشند و افراد با تخصص «عام» وارد اجرا و نظارت بر گودبرداری نشوند بلکه افراد با تخصص ویژه ای اجرا و نظارت گودبرداری ها را به عهده داشته باشند. نظر شهرداری بر صلاحیت ویژه بود اما به صلاحیت جدید، توجه نشد و قرار شد تخصص گودبرداری را بین پیمانکاران جا انداخته و از پیمانکار متخصص گودبرداری استفاده شود. چون اجرا و تمهیدات پایداری گودهای ۱۰ متر یا بیش از آن تخصص لازم دارد.

بیشترین تلفات کارگران ساختمانی در مرحله گودبرداری و تخریب است

او با اشاره به تلفات جانی و مالی تخریب ها براثر گودبرداری، افزود: کارگران ساختمانی در طی عملیات ساخت و ساز با مشکلات زیادی روبرو می شوند. درست است که در تمام مراحل ساخت و ساز تلفات جانی وجود دارد، اما بیشترین تلفات در حوزه گودبرداری و تخریب است. با توجه به میزان تلفات انسانی (کارگران ساختمانی) لازم است این دو حوزه تخصصی تر انجام شود. معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی الزام به تخصصی بودن گودبرداری و تخریب را پذیرفته است و اقداماتی در این خصوص در حال انجام است. اما اصل موضوع این است که مسئولیت شهرداری در حوزه اجرا بالا نیست چرا که نظارت عام و عمومی دارد. بررسی روش گودبرداری یا پایدارسازی توسط شهرداری انجام نمی گیرد. مالک جهت اخذ پروانه با هماهنگی مهندسان خود طرح روش گودبرداری و پایدارسازی را به شهرداری ارائه کرده است. این طرح در سازمان نظام مهندسی کنترل می شود و تایید کردن آن توسط سازمان نظام مهندسی به منزله مطابقت با طرح ارائه شده به شهرداری است.

مسئولیت سنگین سازمان نظام مهندسی در گودبرداری ها

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که تضمینی برای اجرای طرحی که شهرداری به شورای شهر تهران ارائه شده توسط سازمان نظام مهندسی وجود دارد؟ گفت: شهرداری برای تنظیم این لایحه از سازمان نظام مهندسی دعوت کرده و متن لایحه با همفکری و مشورت سازمان نظام مهندسی و مجموعه مهندسی استان تهران تهیه و تدوین شده است. در این میان سعی شد موضوعی بر عهده سازمان نظام مهندسی گذاشته شود که آن را بپذیرند. مسئولیت هایی که در لایحه نوشته شده منطبق بر قانون بوده و اگر به تصویب برسد قابلیت پیگیری دارد. به عنوان مثال در بررسی های سال گذشته ریزش گود میدان مقدم در محدوده شهرداری منطقه ۱۷ مشخص شد، ضعف در طراحی و پیش بینی های گودبرداری منجر به این حادثه بود. نقش سازمان نظام مهندسی را در این حادثه نادیده نگرفتیم و به دلیل تایید مضاعف این سازمان، هنوز پیگیری می شود تا سازمان نظام مهندسی نسبت به این موضوع پاسخگو شود.

باید زمان فعالیت ساختمانی تعریف شود

مهدی صالحی در پایان تاکید کرد: یکی از نکات مهم، زمان گودبرداری است. به دلیل محدودیت های ترافیکی تردد تجهیزات سنگین مربوط به گودبرداری و حمل نخاله های گودبرداری، ناخودآگاه زمان گودبرداری به شب منتقل شده است. گودبرداری در شب دقت گودبرداری و آسایش مردم را کاهش می دهد. اگر می شد شهرداری با پلیس هماهنگ شود که مرحله گودبرداری ساختمان به روز منتقل شود، دقت نظارین و مهندسان افزایش و نارضایتی شهروندان نیز کاهش می یابد. ساعت ۲-۳ شب که وقت استراحت است یک ملک در حال گودبرداری است. شهرداری باید با همکاری پلیس تمهیداتی در نظر بگیرد تا زمان فعالیت ساختمانی تعریف شود. البته زمان تمام مراحل فعالیت کارگاه های ساختمانی در طرح مصوب شورای شهر به نام «ایمنی کارگاه های ساختمانی» پیش بینی شده است.

خبرنگار: پریسا هاشمی

۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 9847

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =