گذشتگان برای تأمین منابع مالی تهران را به کارگاه ساختمانی تبدیل کرده بودند

شهر: مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان این که پروانه های ساختمانی در چارچوب مقررات صادر می شود، گفت: دیگر اجازه ساخت بلندمرتبه های ۱۵، ۲۰ یا ۴۰ طبقه در تهران داده نخواهد شد.

مهدی صالحی، مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در گفتگو با شهر درباره اظهارات شهردار تهران در زمان تحویل بودجه ۱۴۰۰ مبنی بر نگاه انسان محور و توجه به مسائل اجتماعی در شهرسازی گفت: در شهرسازی می توان نگاه مگاپروژه ای داشت. یعنی ممکن است نگاه تکنوکراتی وجود داشته و همچنان پیشرفت های فیزیکی و پروژه های بزرگ مقیاس و کلان شهری ملاک اصلی کار باشد در این شرایط به منابع مالی بیشتری نیاز است زیرا منابع خود شهرداری برای ساخت این مگا پروژه ها محدود است.

او در ادامه با اشاره به این که عمده ترین منابع مالی در شهر عواید ناشی از صدور مجوزهای ساختمانی است، افزود: منابع را باید از دل پروژه های ساختمانی و ساخت و ساز شهری کسب کرد. طبیعتا وقتی هزینه شهر بالا می رود باید منابع مورد نیاز خود را تامین کند.

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی گفت: در ابتدای دهه ۹۰ معتقد بودند که باید فعالیت های عمرانی را افزایش دهیم. با این دیدگاه بود که حجم صدور پروانه ها و ساخت و ساز آنقدر افزایش یافت که گفته شد که تهران به کارگاه ساختمانی تبدیل شده است.

دیدگاهی نو در مدیریت شهری دوره جدید

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: در گذشته کارگاه های عمرانی و ساختمانی منبع مالی پروژه های شهری بودند و به همین مناسبت با نهادها و دستگاه های اجرایی دولتی و عمومی مراودات سنگینی برقرار شده بود تا این پروژه ها پیش بروند. اما مدیریت شهری جدید این نگاه را به چالش کشید.

مهدی صالحی، در تشریح تغییر نگاه مدیریت شهری جدید گفت: مدیریت شهری جدید معتقد است پروژه ای که هزینه آن بر دوش شهر سنگینی می کند را اجرا نخواهد کرد. از سوی دیگر اجرای پروژه های محلی را مد نظر قرار داد. ضمن آن که پروانه های ساختمانی نیز در چارچوب مقررات صادر می شود و از ظرفیت کمیسیون ماده ۵ برای صدور تراکم بالا نیز استفاده نشد. به همین دلیل اجازه ساخت بلندمرتبه های ۱۵، ۲۰ یا ۴۰ طبقه در این دوره صادر نمی شود. در حالی که کارگاه ها منابع درآمدی برای پروژه های شهری بودند.

اجرای پروژه های کوچک مقیاس محلی

او افزود: پروژه های کوچک مقیاس محلی که برای مردم ملموس باشد، در دستور کار قرار گرفت و پروژه ها به سمت پروژه های بهسازی پیاده روها، مسیرهای دوچرخه سواری، بهسازی فضاهای شهری، میدانگاه های پیاده و پروژه های کوچک مقیاس رفت تا زندگی محلی بهتری را برای مردم رقم بزند. این رویکردی است که در پایتخت اجرا می شود و تلاش شهردار تهران برای نهادینه کردن این رویکرد است و به دنبال آن است که پروژه های کوچک مقیاس به مطالبه مردمی تبدیل شده و مردم پیشران این دیدگاه باشند.

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به این که پروژه های کوچک مقیاس در بودجه شهر تهران نیز پیش بینی شد، اظهار کرد: به جز مترو هیچ پروژه کلانی در تهران وجود ندارد. دنیا نیز به سمت پروژه های کوچک مقیاس محلی حرکت کرده و تجربیات خوبی در این موضوع به دست آورده است و پروژه های بزرگراهی کلان کمتر اجرا شود.

انتقال تجربیات جهانی از طریق فضای مجازی

مهدی صالحی در پاسخ به این سوال که آیا سفر مدیران سابق شهری در دستیابی به تجربه جهانی تاثیر داشته یا خیر؟ گفت: نمی توانم درباره تاثیر سفرهای مدیران شهری سابق در نگرش های آن زمان صحبت کنم. اما واقعیت این است که در حال حاضر انتقال تجربه الزاما با سفر مستقیم همراه نیست. کرونا با سمینارها و گفتگوهای آنلاین، لایوهای اینستاگرام و... فضایی ایجاد کرد که با پیدا کردن اتاق های گفتگو آخرین تجربه شهرسازی هر کشور و شهری به راحتی قابل دستیابی است. مدیریت شهری نیز با حضور در فضای مجازی و گفتگوهای بین المللی تجربیات خود را منتقل کرده و از سوی دیگر تجربیات خوبی را دریافت کرده است. کرونا علیرغم تمام سختی هایش، تجربیاتی نیز به بشر اضافه کرد و ارتباطات در فضای مجازی، انتقال تجربیات و آموزش بود.

خبرنگار: پریسا هاشمی

۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 10006

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =