تهران ۱۴۰۰ کم آب نیست

شهر: رییس‌ کمیته محیط‌ زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اقدامات شهرداری و این شورا برای ممانعت از خشکسالی در سال ۱۴۰۰ را تشریح کرد و گفت: قنوات در شرایط خشکسالی می‌توانند یکی از منابع تأمین آب باشند و شهرداری باید لایروبی قنوات را در دستور کار قرار دهد.

سیدآرش حسینی میلانی، رییس‌ کمیته محیط‌ زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، درباره خشکسالی در تهران گفت: شورای پنجم در قالب برنامه سوم توسعه، سیاستگذاری‌ها و تکالیفی در موضوع آب در فضای سبز شهر تهران در نظر گرفته است و شهرداری باید همان برنامه‌ها و تکالیف را با توجه بیشتری در سال جاری انجام دهد.

او با بیان اینکه گزارش‌ها حاکی از آن است که این اقدامات در دستورکار معاونت خدمات شهری، سازمان بوستان‌ها و مناطق قرار گرفته است، ادامه داد: یکی از برنامه های مهم، نصب کنتورهای هوشمند روی چاه‌ها است. این اقدام از دو سال پیش از سوی شهرداری آغاز شده و در سال جاری نیز ادامه دارد. این موضوع در مدیریت مصرف از نظر کنترل عملکرد پیمانکاران نگهداشت بسیار حائز اهمیت است.

این عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه پروژه‌های آبرسانی مساله دیگری است که عمدتا مربوط به تصفیه‌خانه‌های محلی است، گفت: شهرداری باید بتواند در برنامه زمانبندی شده آبرسانی از تصفیه‌خانه‌های محلی مانند شهرک اکباتان یا شهرک غرب را به اتمام برساند. به این ترتیب، امکان استفاده از پساب تصفیه شده برای فضای سبز فراهم شود که طبیعتا تاب‌آوری فضای سبز تهران در برابر خشکسالی افزایش پیدا می‌کند.

حسینی میلانی لایروبی قنوات را ضروری دانست و افزود: قنوات در شرایط خشکسالی می‌توانند یکی از منابع تأمین آب باشند. لایروبی قنوات باید مانند لایروبی انهار و کانال‌ها دارای برنامه مستمر باشد که سازمان بوستان‌ها این برنامه را در دست اقدام دارد که بهتر است در سال جاری مورد تأکید بیشتری قرار گیرد تا امکان استفاده حداکثری از ظرفیت قنوات ایجاد شود.

او به اصلاح روش‌های آبیاری اشاره کرد وگفت: متأسفانه در برخی مناطق آبیاری با تانکر انجام می‌شود که هدررفت آب زیادی در این روش وجود دارد و باید این روش اصلاح و سیستم آبیاری مدرن جایگزین آن شود.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با تاکید بر ضرورت اصلاح الگوی کشت بیان کرد: یکی دیگر از زمینه‌هایی که می‌تواند باعث کاهش خطر خشکسالی در شهر تهران شود، عملیاتی کردن تغییر الگوی کشت در فضای سبز است؛ به این معنا که گیاهان کم‌مصرف و بومی جایگزین گونه‌های گیاهی پرمصرف و غیربومی شوند. در این زمینه، با پیگیری شورا مرکز تحقیقات فضای سبز به وسعت پنج هکتار در پارک آزادگان احداث شده است.

حسینی میلانی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌هایی در دست اقدام است و شناسایی گونه‌هایی که می‌توانند جایگزین چمن شوند در حال بررسی است. امیدواریم که طرح‌هایی در شهر تهران در این حوزه امسال عملیاتی شود.

او یکی از اقدامات خوب شهرداری تهران در بحث گسترش فضای سبز را ساخت باغ اکولوژیک (اکو پارک) در حدود ۲۰ هکتار در اراضی بوستان ولایت برشمرد و یادآور شد: این پارک از ابتدا با گیاهان بومی و کم‌مصرف طراحی شده و مسائل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در بوستان ولایت را نیز مدنظر قرار می‌دهد.

به گفته این عضو شورای شهر، باغ اکولوژیک بوستان ولایت اکنون در مرحله انتخاب مشاور است و زمانی که در سال ۱۴۰۰به بهره‌برداری برسد، نمونه‌ای از فضای سبزی خواهد بود که حداقل نیاز آبی را خواهد داشت و در سال‌های آتی توان تاب‌آوری شهر تهران را توسعه می‌دهد.

حسینی میلانی پایش پارک‌های جنگلی از سوی سازمان بوستان‌ها را مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: فناوری‌های نوین سنجش از دور از نظر دسترسی به تصاویر ماهواره‌ای این امکان را فراهم می‌کند که وضعیت شادابی و خشکیدگی پارک‌های جنگلی در فواصل زمانی ماهانه سنجیده شود. اکنون ۴۵ هزار هکتار پارک جنگلی در تهران وجود دارد که به عنوان ریه‌های تنفسی شهر شناخته می‌شوند و مهم است که آخرین وضعیت آنها از نظر شرایط زیستی مورد بررسی قرار گیرد.

او در مورد اینکه آیا تهران در تابستان به کم‌آبی مواجه خواهد بود، با توضیح اینکه مرجع اظهارنظر در این باره شرکت آب و فاضلاب است، گفت: طبق آخرین اطلاعات موجود که در اختیار دارم، خوشبختانه به دلیل آنکه مخازن و سدها بارندگی‌های سال گذشته را ذخیره کردند و تصفیه‌خانه ششم وارد مرحله بهره‌برداری شده و به تنظیم مصرف آب کمک کرده است، این امید وجود دارد که در سال جاری مشکلی در مورد کم‌آبی وجود نداشته باشد.

این عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران افزود: البته متولیان امر باید این موضوع را اعلام کنند و همه دستگاه‌ها باید در این مورد در تهران همکاری داشته باشند. بخش عمده‌ای از آب مصرفی فضای سبز تهران از آب زیرزمینی تأمین می شود و شهرداری تهران باید برنامه عملیات اضطراری در این باره را در دستورکار داشته باشد که سازمان بوستان‌ها از این برنامه استقبال کرده است که در صورت نیاز برداشت کمتر از چاه‌ها صورت گیرد.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 9971

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =