۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 10051
ساماندهی ۹۰۷۲ رشته از قنوات تهران در سال ۹۹

شهر: مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران با اشاره به اهمیت قنوات و اقدامات شهرداری در احیای قنوات تهران گفت: در حال حاضر تعداد قنوات تهران ۱۳۳ رشته است که ۱۱۰ رشته آن دایر و ۸۹ رشته آن برای آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می گیرد.

علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره لایروبی قنات های تهران و احیای آنها گفت: قنات‌ها مجاری زیرزمینی هستند که آب سفره‌های زیرزمینی را به سطح زمین هدایت می‌کنند. این آب حاصل از قنات برای مصارف کشاورزی و... به کار می‌رود.

او ادامه داد: قنات به عنوان یکی از شاهکارهای بجا مانده از نسل قدیم ایرانیان بوده و شاید به جرات بتوان گفت که زندگی در بسیاری از مناطق ایران به لطف وجود قنات پایدار مانده است. متاسفانه در چند سال گذشته با گسترش و استمرار استفاده از آبهای زیرزمینی در کشاورزی ها از طریق چاه و پمپاژ،  قنوات دایر در معرض نابودی قرار گرفتند و قنوات پر آب، کم کم به قنوات کم آب و یا خشک تبدیل شدند.

او با اشاره به موضوع خشکسالی تهران و تأثیر احیای قنات ها در مدیریت خشکسالی بیان کرد: خشک‌سالی و کم‌آبی یکی از معضلات شهر تهران است که باعث عدم تغذیه‌ کامل آب سفره‌های زیرزمینی شده است، از طرفی برداشت زیاد از این سفره‌ها (با هدف شرب، استفاده در صنایع، کشاورزی و ...) سطح آب آن ها را بسیار پایین برده و باعث کم‌آبی و یا خشکی کامل قنات‌ها شده است. در مواردی که کم‌آبی یا خشک‌ شدن قنات تنها بر اثر خشک‌سالی بوده ولی چاه در آن منطقه حفر شده باشد، می‌توان با لایروبی قنات، کف شکنی و افزودن بر طول قنات به آب بیشتری دست یافت و قنات را از خشک شدن نجات داد. همچنین در صورتی که آب اضافه در منطقه وجود داشته باشد می‌توان تغذیه‌ مصنوعی را انجام داد. ضمنا در مواردی که قنات با ریزش یا رسوب گرفتگی مواجه شده باشد از طریق لایروبی و ساماندهی، قابلیت ترمیم آبدهی آن وجود دارد.

مختاری توضیح داد: سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران با هدف حفاظت و توسعه سبزینگی شهر تهران، استفاده بهینه از منابع آب های زیر زمینی و ساماندهی و لایروبی قنوات شهر تهران را به عنوان یکی از برنامه های اصولی به مناطق بیست و دوگانه ابلاغ کرده است و به طور مستمر بر حسن اجرای برنامه که نقش بسزایی در حفاظت از منابع آب های زیر زمینی به خصوص در دوره خشکسالی خواهد داشت، نظارت می کند.

او گفت: در حال حاضر تعداد قنوات تهران ۱۳۳ رشته بوده که ۱۱۰ رشته آن دایر و ۸۹ رشته آن برای آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می گیرد. در سال ۹۹ جمعا ۹۰۷۲ متر طول از قنوات دایر در مناطق مختلف شهر تهران ساماندهی شده است.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 10051

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =