لزوم تاب آوری شهر در مقابل حوادث طبیعی

شهردار منطقه ۲۲ بر لزوم بالا بردن تاب آوری شهر در مقابل حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله تاکید کرد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۲؛ علی نوذرپور در این نشست با اشاره به اهمیت و اولویت بحث مدیریت بحران گفت: حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله امری محتمل هستند و ما باید از لحاظ مدیریتی آمادگی لازم در مقابل این حوادث را داشته باشیم. ما باید تاب آوری شهر را در مقابل این بلایا در حوزه های مختلف کالبدی شهری، در حوزه ساخت و ساز و شهرسازی متناسب با وضعیت شهرمان با فرهنگ سازی و آگاه سازی بالا ببریم.

او افزود: اهداف هرگونه اقدام در حوزه مدیریت بحران این است که نهایتاً شهرها و روستاها در مقابل این سوانح تاب آوری داشته باشند و بعد از حادثه، دچار آسیب های جدی نشوند. مجموعه اقداماتی که باید انجام بگیرد هماهنگی مجموع سازمانهای دخیل در امر مدیریت بلایای طبیعی در درون شهر و بین شهرهای همجوار است. وقتی بلایای طبیعی رخ می دهد، فقط مختص به محدوده یک شهر نمی شود و سایر شهرها را هم درگیر می کند. این حوادث می تواند عظیم و گسترده باشد که مدیریت شهری یک شهر به تنهایی پاسخ گو نیست و شهرهای پیرامون باید معین و همراه باشند تا با هماهنگی بتوانند درست عمل کنند.

نوذرپور ادامه داد: از آنجا که استان قزوین به عنوان استان معین و پیشتاز در منطقه ۲۲ تعیین شده است این جلسه برای ایجاد هماهنگی های لازم بر اساس دستورالعمل اجرایی مدیریت بحران برگزار شده است. هماهنگی لازم به معنای واقعی زمانی انجام می شود که مانورهای مقابله با حادثه برگزار شود به گونه ای که هر نفر از آحاد جامعه در هنگام وقوع زلزله آمادگی لازم برای روبرو شدن با حوادث را داشته باشند به گونه ای که احساس کنند حادثه ای عادی رخ داده است و دچار آشفتگی و سردرگمی نشوند.

شهردار منطقه ۲۲ گفت: در دستورالعمل اجرایی مدیریت بحران نقش شهرداری ها، ایفای نقش فرماندهی حادثه در سطح محلی است که به نظر من شهرداری ها باید محور اصلی را در این امر داشته باشند چون از نظر نوع سازمان و تشکیلات، تعداد نیروی انسانی، اعتبارات و بودجه و از نظر عمومیت و شمولیت مجموعه وظایف و ماموریت شهرداری نسبت به سایر سازمان ها آمادگی بیشتری برای درگیر شدن با کار را دارد.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضوع طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ نیز گفت: در تصویب طرح تفصیلی، یکی از کارهای فرا منطقه ای، پشتیبانی از مدیریت بحران شهر تهران است.

شهردار منطقه ۲۲ بیان کرد: دو اقدام مهم در دست داریم، یکی بازسازی و توسعه بخش هایی از اسکان اضطراری که در بوستان جنگلی چیتگر و خرگوش دره لحاظ شده است و دیگری ایجاد بوستانی تحت عنوان بوستان آموزش های بین المللی زلزله در چیتگر است که جایی برای آموزش کارکنان شهرداری و سایر سازمان ها و همچنین عموم مردم خواهد بود. طرح به گونه ای است که در مقیاس ملی و منطقه آسیای جنوب غربی قابل ارائه و معرفی است.

نوذرپور در پایان با قدر دانی از تلاش های ستاد مدیریت بحران منطقه ۲۲ خاطر افزود: این ستاد بحث آموزش مردم، ارتقاء آگاهی های عمومی و برگزاری دوره های آموزشی در سراهای محله و ستاد مدیریت بحران و برگزاری مانورها جهت آمادگی مردم را به عهده دارد.

مهدی اسفندیاری دبیر و جانشین شهردار در ستاد مدیریت بحران در شهرداری منطقه ۲۲ که در این نشست حضور داشت جهت آشنایی تیم ستاد مدیریت بحران استان قزوین، به ارائه گزارش و اطلاعات مربوط به امکانات موجود در نواحی چهارگانه منطقه پرداخت.

در ادامه یگانه نماینده سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ضمن اشاره به دستورالعمل اجرایی مدیریت بحران استان های معین گفت: علی رغم مشکلاتی که وجود دارد نشست ها و مانورها باید برگزار شوند و بین سازمان های مربوطه تبادل اطلاعات شود.

او افزود: نقطه آمادی اول در استان های پیشتاز مشخص شده و سازمان های مسئول مشخص شده اند که نقطه شروع کار است. ایجاد سامانه جامع اطلاعاتی در دستور کار قرار دارد که اطلاعات GIS در اختیار استان های معین قرار می گیرد. این اطلاعات طبقه بندی شده و در ستاد مدیریت بحران مناطق ۲۲ گانه قابل دریافت هستند.

یگانه افزود: هر استان باید برنامه عملیاتی مخصوص به خود، مثل آماده باش نیروها و تجهیزات و چگونگی انتقال آنها را داشته باشد.

۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳
کد خبر: 3313

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =