اساسنامه سال ۹۳ را عملیاتی نکردیم چون غیرقانونی است/ رشد ۱۷۵ درصدی بودجه در حوزه معلولان و جانبازان

شهردار تهران امروز -سه شنبه ۳۱ مردادماه- در یکصد و هفتاد و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران حضور یافت.

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران امروز- سه شنبه ۳۱ مردادماه- همزمان با یکصد و هفتاد و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران جهت پاسخگویی به سؤالات اعضای شورا پیرامون انتصابات در شهرداری و جابجایی سامانه حمل و نقل معلولان و جانبازان، در صحن شورا حاضر شد.

شهردار تهران در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه ۲۳ ماه و ۲۰ روز است که در شهرداری در خدمت مردم هستیم، گفت: افتخار داریم که در این مدت اتفاقاتی که رقم خورده در جهت صیانت از قانون بوده و خواسته شورا و شهرداری تهران بوده است.
 
وی با بیان اینکه پیرامون موضوع انتصابات تذکراتی داده شده و ما پاسخ دادیم، یادآور شد: نکته اول این است که ما در بدو حضور، یکی از کارویژه های بزرگی که انجام دادیم انتخاب عناصری با بهره گیری از خرد جمعی و ایجاد زمینه بهره مندی از کانون ارزیابی توسط اساتید مجرب برای دادن دو شناسنامه به هر فردی بود تا بتواند شایستگی های لازم را احراز کرد.
 
زاکانی تأکید کرد: در ماه های اول از هر پنج هزار رزومه ۸۲۰ نفر در ارزیابی قرار گرفتند و ۱۱۰ نفر از طریق کانون ارزیابی مورد ارزیابی قرار گرفتند. بنده کمترین اثر را در دخالت در انتصابات داشتم و این مکانیزم ها بودند که افراد را بالا می آوردند و ارزیابی ها برای اولین بار توسط اساتید صورت گرفت.
بالغ بر ۹۰درصد مدیران از داخل شهرداری انتخاب شده اند
وی با بیان اینکه این رویه به عنوان الگو مورد تمجید بود، خاطرنشان کرد: موضوع دوم تعامل با شوراست؛ امروز در ۲۳ ماهگی کار و تلاش خود از ۹۹۸ نفر مدیر ۹۰۲ نفر را از داخل شهرداری انتخاب کرده ایم. یعنی ۹۰.۴ درصد مدیران داخلی هستند و این افتخار بزرگی است که شاید در گذشته کمتر دیده شده است.

زاکانی با تأکید بر اینکه تمام تلاش ما این بود که هرجا دوستان سوال و ابهامی داشتند پاسخ دهیم و این را هم افتخاری برای خود می دانیم، گفت: مورد سوال کامل نیست. سه دوره اساسنامه داریم که یک دوره در انتهای دهه ۸۰ است که رأی شورا برای آن گرفته شده و مورد دوم اساسنامه های سال ۹۳ است که مورد عنایت آقای امانی است و سومین دوره نیز به سال ۱۴۰۰ و شورای قبلی برمی گردد و هریک ویژگی هایی را برای مدیران ذکر کرده اند.
شهردار تهران گفت: با عنایت به اختلالی که در حوزه مالی برای اساسنامه های سال ۱۴۰۰ ایجاد کرده بود، اعلام کردیم که مخل اقدامات شرکت ها و سازمان های ماست و درخواست توقف دادیم و شورا این توقف را قبول کرد و تحت عنوان اجازه به شهرداری به ما اجازه دادند که به اساسنامه های قبل برگردیم.

 
اساسنامه سال ۹۳ را عملیاتی نکردیم چون غیرقانونی است
وی افزود: اساسنامه های ماقبل دو نوع بودند که یکی به سال ۹۳ و دیگری به انتهای دهه ۸۰ باز می گشت. متوجه شدیم که هیچ یک از اساسنامه های سال ۹۳ اصالت نداشت و غیرقانونی بود. علت آن هم نامه رئیس شورا در ۱۵ آبان سال ۹۴ بود که گفته بود غیرقانونی است لذا تمام موارد از دستور کار خارج شد.
شهردار تهران با اعلام اینکه در ۱۵شهریورماه سال ۹۴ نامه زده شده که شهرداری تهران موظف است اساسنامه هریک از سازمان ها را منطبق با اساسنامه نمونه به صورت جداگانه به شورا ارائه دهد و پس از تصویب وزارت کشور ملاک عمل قرار دهد، گفت: مشخص شد که چرا اساسنامه سال ۹۳ را عملیاتی نکردیم چون غیرقانونی است؛ اگر به اواخر دهه ۸۰ برگردیم ۱۰۰ درصد قانونی عمل کردیم و عین قانون عمل شده است.
زاکانی با بیان اینکه فرق اساسنامه‌های سال ۱۴۰۰، ۱۳۹۳ و ۱۳۸۹ در نوع نگارش است، تأکید کرد: اساسنامه سال ۱۴۰۰ به مدت پنج سال فعالیت مرتبط و یک سال فعالیت شهرداری را می خواهد و سال ۸۹ میزان چهار سال سابقه فعالیت در امور شهرداری و تجربه در امور مرتبط را نیاز دارد. در سال ۹۳ به شاغلین رسمی اشاره شده است.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه ما صددرصد روی این اساسنامه ایستاده و عمل کردیم، گفت: در مسیر قانون گرایی وقتی لوایح ۱۹گانه را به شورا تقدیم کردیم، وزارت کشور نامه ای ارسال و تأکید کرد که چون سال قبل موارد را مصوب کردیم تنها باید تغییرات ضروری را اعلام کنید. لازم نیست همه ۱۹ لایحه تصویب شود و باید تغییرات ضروری را اعلام می کردیم. ما طبق این شرایط از همان موقع اساسنامه ها را به شورا دادیم و هم اصلاح را ارائه کردیم و طی سه نوبت نمایندگان خود را معرفی کردیم.

وی افزود: اصلا موضوعی که ناظر بر آن صحبت شد محل بحث نیست و مصوبات سال ۹۳ مبنای قانونی ندارد. مصوبه سال ۱۴۰۰ نیز ملغی ماند و به ما این اختیار را داد که انتصابات مبتنی بر مصوبه سال ۱۴۰۰ نباشد. طبیعتا به سال ۸۹ باید استناد می شد که انجام شد.
سوال آقای امانی مبتنی بر واکاوی صورت گرفته، نیاز به تجدید نظر دارد
زاکانی با بیان اینکه قوانین بالادستی بر این مقرره ها چیرگی دارد، تأکید کرد: در شورای انقلاب و در هیات دولت قانون شهرداری ها تصویب شده و در ماده ۲۰ آیین نامه نوشته شده اگر برای تصدی پست سازمانی در شهرداری مستخدم واجد شرایط نباشد در این صورت شهرداری می تواند از کارمندان سایر نهادها استفاده کند، لذا اگر اساسنامه سال ۸۹ نیز نبود این ماده از قانون به شهردار این قابلیت و انتخاب را می داد که از دیگران استفاده کند. ما هم این موضوع را مکرر به عزیزان عرض کردیم. لذا سوال آقای امانی مبتنی بر واکاوی صورت گرفته، نیاز به تجدید نظر دارد.
شهردار تهران گفت: ما ۱۰۰ درصد قانونی عمل کردیم و قانون این موضوعی نیست که ایشان می گویند چون اصلا قانونی نبوده و شاهد بزرگ جلسه نیز آقای چمران است که می تواند در مورد موضوع سال ۱۳۹۳ اظهار نظر کند. امیدوارم این بیان کمک به روشن کردن کار و مسیر صورت گرفته باشد.

 
یادمان نرود شهر را در چه وضعیتی تحویل گرفتیم و اکنون شرایط چقدر تغییر کرده است
وی اظهار کرد: عملکرد تمام این سازمان ها که مدیران آنها را منصوب کردیم قابل ارزیابی کردن با پیش از زمان انتصاب است. زمانی است که ناظر بر کیفیت صحبت می کنیم و در این زمینه کاملا مشخص است که چه اتفاقاتی افتاده است. وقتی وارد دوره ششم مدیریت شهری شدیم یادمان هست که مدام مقابل شورا و شهرداری تجمع شکل می گرفت و وضعیت آتش نشانان چگونه بود،  اما امروز قابلیت هایی برای خدمات رسانی شکل گرفته است.

زاکانی گفت: مگر یادمان رفته که ۶۹ مجموعه ورزشی تعطیل بود اما امروز ۶۲ مجموعه به خدمت بازگشته است. از سویی دیگر ۶۰۰ هزار نفر در رویداد قهرمان شهر شرکت کردند. مگر فراموش کردیم که قبل از دوره ششم، یک نوع نگاه خاصی دنبال می شد و معتاد متجاهر در سطح شهر رها شده بود و ما محل اعتراض بودیم و وقتی می گفتیم نمی شود فرزندان خود را در کوچه و پس کوچه های شهر رها کرد، می گفتند باید این افراد را با این سبک زندگی رها کرد. ما امروز به پنج هزار نفر خدمات رسانی می کنیم و دو هزار و ۵۰۰ فضای جدید نیز در حال راه اندازی است.
وی با بیان اینکه گهگاهی آماری در این بخش در شهر جابجا می شود، تصریح کرد: این ربطی به شهرداری ندارد و به شرایط سایر دستگاه ها برمی گردد؛ امیدواریم با مصوبه هیات دولت بتوانیم خدمتگزار باشیم. راجع به تک تک سازمان ها می توان صحبت کرد و موارد را گفت. لازم می بینم از اعضای شورا که انتخاب آنها در مدار خدمت بوده، تقدیر کنم.
سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات اساسنامه نداشت
شهردار تهران در ادامه این جلسه با بیان اینکه آقای امانی سه نکته را ذکر کرد، گفت: ما همه اساسنامه ها را ریز بررسی کردیم؛ فاوا قبل از این اساسنامه نداشت و ما جایی را نداشتیم که بر اساس آن استناد کنیم. همه اساسنامه های سال ۸۹ ملاک ما بود اما فاوا اساسنامه نداشت و تنها مورد قابل استناد اساسنامه سال ۹۳ بود.

وی با تأکید بر اینکه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات اساسنامه نداشت و چرا بر چیزی که می دانید اصرار دارید، اظهار کرد: ما می توانیم جور دیگری هم صحبت کنیم اما خلاف مصلحت کشور است.

زاکانی با بیان اینکه یک سازمان رسمی از ما سوال پرسید و جواب دادیم و قانع شد، گفت: ما ذکر کردیم که بر اساس قانون عمل شده و لیست را ارائه دادیم و آن سازمان نظارتی هم قانع شد.

شهردار تهران با اعلام اینکه پاسخ ما در مورد پست های سازمانی بر اساس آیین نامه استخدامی معتبر است، یادآور شد: در سال های مختلف انحرافاتی از قانون انجام شده که ما آن را اصلاح می کنیم.

وی ادامه داد: در نامه ۱۵ شهریورماه آقای چمران به آقای قالیباف قید شده که شهرداری موظف است اساسنامه ها را به طور جداگانه تنظیم و در قالب لایحه به شورا ارائه دهد تا پس از تصویب در شورا و وزارت کشور ملاک عمل باشد اما هیچ گاه این اتفاق نیفتاد و کاملا مشخص است. رئیس شورا می تواند قضاوت کند؛ لذا جواب چهار سال آقای امانی معلوم است.
از سال گذشته اساسنامه‌های ۱۹ گانه را به شورا ارائه کردیم اما هنوز به نتیجه نرسیده است
زاکانی ضمن مطرح کردن این پرسش که سازمان فاوا چه سالی تشکیل شده است، گفت: سازمان فاوا به معنای سازمان فاوا اساسنامه ای نداشته و اساسنامه آن به سال ۹۳ برمی گردد. ما از سال گذشته تا امروز اساسنامه های ۱۹ گانه را به شورا ارائه کرده و سه بار پیگیری کردیم. امیدواریم دست به دست هم دهیم تا اساسنامه ها اصلاح شوند. اگر قرار است کسی مدعی باشد بنده باید مدعی باشم چون اساسنامه که ابزار کار ماست در اختیار شماست.
تقاضای دقت دارم؛ سوالات منتفی است
شهردار تهران در بخش دیگری از این جلسه در پاسخ به پرسش سید جعفر تشکری هاشمی در رابطه با جابجایی سامانه معلولان و جانبازان گفت: آقای تشکری هاشمی هفت سوال را مطرح کرد که سوال اول منتفی است چون ما جدا کردن سامانه را انجام ندادیم.

وی افزود: سوال دوم و سوم نیز منتفی است. ما زمینی واگذار نکردیم و شرکت واحد بهره بردار است. چهارمین سوال نیز منتفی است. بهره برداری در این زمینه صورت می گرفته و حالا مجموعه ای دیگر بهره بردار می شود. پیش از جابجایی سامانه، تعیین مکان انجام شده بود و  سوال مبنی بر عدم پیش بینی فضا، منتفی است.

زاکانی با بیان اینکه ما مجمع اتوبوسرانی برگزار کردیم، گفت: بنده جابجایی را برای فروردین ماه در مجمع مصوب کردم و انتظار دقت دارم.
وی با بیان اینکه بنده باید درک کوچکی از موضوع جانبازی داشته باشم، گفت: مهم این است که در حقیقت دقت کنیم که ناظر بر چه موضوعی صحبت می کنیم.

شهردار پایتخت با تأکید بر اینکه مناسب سازی مورد اهتمام ویژه ماست و اعداد و ارقام این حوزه قابل بیان است، یادآور شد: ما بودجه خود را در این زمینه افزایش دادیم و افزایش قابل توجه بودجه ورزش معلولان را در دستور کار قرار دادیم.

 
تعداد کاربران در مقایسه با آمار جانبازان و معلولان نشان داد سامانه در مسیر درست نیست
شهردار تهران با بیان اینکه اهتمام داشتیم که خدمات بهتری در سامانه به معلولان ارائه دهیم، گفت: چهار هزار و ۳۵۰ نفر از این سامانه استفاده می کنند، در حالی که بیش از ۱۰ هزار جانباز بالای ۵۰ درصد در سطح شهر داریم و بخشی از این افراد نمی توانستند از خدمات استفاده کنند؛ لذا سامانه در مسیر درست خود نبود.

وی افزود: معلولان تنها در منطقه ۲ و ۵ ساکن نیستند؛ لذا سیاست ما پیش بینی نقاط مختلف در سطح شهر برای خدمات رسانی به معلولان که مورد پیشنهاد آقای چمران بود، است.

رشد ۱۷۵ درصدی بودجه در حوزه معلولان و جانبازان
زاکانی با بیان اینکه سامانه معلولان و جانبازان ۸۲ ون، ۲۰ اتوبوس و هشت مینی بوس داشت، اظهار کرد: ما در سال قبل ۲۰ ون ویژه را برای سامانه اضافه کردیم و علاوه بر این ۲۰ اتوبوس ملکی نیز به ناوگان اضافه شد. پس حتما اهتمام ما برای توجه به معلولین نسبت به قبل بیشتر بوده است. ما ۱۷۵ درصد در بودجه این حوزه رشد داشتیم و در بهره مندی از مجموعه سامانه معلولان، اهتمام فوق العاده ای به کار گرفتیم.

وی با بیان اینکه ملکی وجود نداشته و ما انتقال بودجه را نیز انجام ندادیم، گفت: ما نقطه جایگزین و هفت سامانه را پیش بینی کردیم؛ سامانه هنگام، نازی آباد، جنت آباد، تقی آباد، شهید عزیزی و استادیوم برای این افراد در نظر گرفته شده است.
سال گذشته ۴۰وسیله نقلیه ویژه معلولان به سامانه اضافه کردیم امسال هم ۴۰ تا اضافه می شود
زاکانی با اعلام اینکه این مجموعه بیش از سه هکتار و در فضای بالای دانشگاه شریف است، تأکید کرد: ما سال قبل ۲۰ ون و ۲۰ اتوبوس ملکی اضافه کردیم و امسال قرارداد ۴۰ ون دیگر را منعقد کردیم که این اهتمام ویژه ما را در خدمتگزاری بهتر به این قشر نشان می دهد. فضای سامانه با هماهنگی وزارت علوم و دانشگاه شریف برای ساخت کارخانه نوآوری پیش بینی شده و ملکی واگذار نمی شود بلکه تنها بهره برداری صورت می گیرد.

 
هم قانونی و هم خیرخواهانه عمل کردیم
وی تأکید کرد: ما در این زمینه هم قانونی و هم خیرخواهانه عمل کردیم و در مسیر ارائه خدمت، اقدامی ویژه و اثرگذار داشتیم؛ همه موارد باید محک بخورد و بر اساس الگوی مورد تأکید امام جامعه ما باشد که ایشان در ۱۴ خرداد ماه بر ایمان و امید تأکید داشتند. تقاضای ما این است که پیش از اینکه در تریبون مواردی را مطرح کنند به ما بگویند چراکه موجب سوء استفاده کسانی می شود که با امید و ایمان مردم کاری ندارند.
برخی ممکن است از دلسوزی شورا و شهرداری سواستفاده کنند
شهردار تهران با تأکید بر اینکه اگر ما این مسیر را برویم تک تک کلمات ما با عینک رنگی آنها تفسیر می شود، گفت: شما با دلسوزی موارد را بیان کردید و بند بر اساس مر قانون و خیر و صلاح معلولان عمل کردیم.

وی بابیان اینکه در مدت کوتاهی سامانه قطع شد و ما فوراً به سامانه چهاررقمی سازمان اتوبوسرانی منتقل کردیم؛ تاکید کرد: چهار هزار و ۳۵۰ نفر ثبت نامی در سامانه داریم و تنها ۴۰۰ نفر از این سامانه استفاده می کردند.
 
زاکانی با بیان اینکه همه امکانات ما در اختیار جانبازان و معلولان است، تأکید کرد: برای ما تکلیف قطعی و یقینی است که به افراد ناتوان، معلول، جانباز و سالمند خدمت ویژه ارائه دهیم. امیدواریم بتوانیم مسیر خاص خود را با افتخار دنبال کنیم.

 
مناسب سازی ۷۴ درصدی معابر و بوستان ها
وی با بیان اینکه مناسب سازی معابر و بوستان ها ۷۴ درصد و ساختمان های شهرداری ۸۲ درصد رشد داشته است، تصریح کرد: عده ای از جانبازان و معلولان مقابل شورا حضور یافتند که همکاران ما در شهرداری و شورا به آنها توضیح دادند. اعتقاد ما این است که دوره ششم مدیریت شهری اهتمام ویژه در خدمت رسانی به قشر معلولان و جانبازان دارد.
زاکانی در ادامه با تأکید بر اینکه ما از لحاظ نیروی انسانی ۱۰۷ نفر و ۶۳ راننده اتوبوس در این بخش داریم، گفت: خدمات توزیع شده و ون ها و اتوبوس های ما مستقر شدند؛ مرکزیت و مغزافزار این بخش در نقطه اصلی خود قرار دارد.

شهردار تهران گفت: علت جابجایی مدیریت به سازمان تاکسیرانی که انجام نشد، این بود که قرار بر این شده بود که سازمان تاکسیرانی تأمین ۳۰ هزار ون را بر عهده بگیرد. چون سامانه معلولان عملاً ون محور است بحث این بود که از ظرفیت سازمان تاکسیرانی نیز استفاده کنیم که منوط به تصمیم شوراست. اتفاقی پیرامون جابجایی مدیریت به سازمان تاکسیرانی نیفتاده است. از قبل فضاهای جدید معلوم شده بود و ون ها در هفت نقطه و اتوبوس و مینی بوس ها در یک نقطه مستقر شده اند.
شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه تمام حرف های بنده درست و دقیق بود، گفت: جدا شدن سامانه حمل و نقل از شرکت واحد و الحاق به تاکسیرانی صورت نگرفته است؛ اگر مقصود سامانه است که جابجا نشده است. بودجه نیز منتقل نشده است. می گویم مواردی که شما مطرح کرده اید دقیق نیست و جانبازان را ناامید می کند.

وی با بیان اینکه ملکی وجود ندارد و تنها بهره برداری صورت می گیرد که حق شهردار است، گفت: بنده روزانه هزاران تصمیم در شهر می گیرم. مگر می شود برای واگذاری زمین سه هزار متر مربعی از شورا مجوز نگیرم؟ چرا می خواهیم یک موضوع کلی را بگوییم. هر هفت سوال محل اتکا نیست.

زاکانی تأکید کرد: مگر می شود بودجه صفر درصد باشد؛ موارد را بررسی کنید و گزارشات را به شورا ارائه دهید. ما امکانات باید اختصاص می دادیم و گفتیم که ۱۰۷ نیروی انسانی و ۶۳ راننده داشتیم.

وی با بیان اینکه برای پاسخ به موضوعی که ناظر بر فناوری و هوشمندسازی مطرح شده لازم است فرصتی در اختیار قرار بگیرد تا ما توضیح دهیم، گفت: کسانی که استفاده می کنند توجهی به این موضوع ندارند که در کدام بخش ها توزیع شده و معلولان با یک سامانه که در یک جای مشخص است، تماس می گیرند و خودروها در نقاط مختلف توزیع شده است.

ایجاد مرکزی در منطقه۸ برای خدمتگزاری به معلولان
شهردار تهران تأکید کرد: در سازمان فرهنگی و هنری و معاونت فرهنگی و اجتماعی فرصت های متعددی برای خدمتگزاری به معلولان وجود دارد اما در دو ماه اخیر مرکزی را در منطقه هشت در نظر گرفته ایم که قرار شد سازمان فرهنگی و هنری این مرکز را با حضور ایثارگران، جانبازان و آزادگان بهره برداری کند و در درون شهر نیز به صورت توزیع شده به جانبازان خدمتگزاری کنیم.

ادامه دارد...

۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
کد خبر: 41475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =