علوم انسانی به نحو کلان به دانش‌هایی همچون اخلاق و فقه نیاز دارد

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران گفت: برای زیست انسانی جهان‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان آنها را متمایز کرد و هر دانش را جداگانه توضیح داد. حوزه علوم انسانی به نحو کلان به دانش‌هایی همچون اخلاق و فقه نیاز دارد.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی با حضور محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب پارسی، محمود حکمت‌نیا، حقوقدان و عطاالله رفیعی آتانی، رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در فرهنگستان علوم برگزار و ششمین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی اعطاء شد.

عطاالله رفیعی‌آتانی، رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در این کنگره با تاکید بر اینکه باید طبقه‌بندی علوم به درستی صورت گیرد، علوم انسانی را انسان محور و انسان را دارای جهان‌های مختلف خواند و گفت: برای زیست انسانی جهان‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان آنها را متمایز کرد و هر دانش را جداگانه توضیح داد.

وی جهان کنشگران را به عنوان اولین جهان برشمرد و افزود: حوزه علوم انسانی به نحو کلان به دانش‌هایی همچون اخلاق و فقه نیاز دارد.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران دومین جهان را جهان مداخله‌گران عنوان کرد و گفت: در این جهان فناوری مفهوم اصلی بوده و مساله تکنولوژی مداخله بهینه است.

آتانی با بیان اینکه سومین جهان، جهان عمل است، اظهار کرد: عمل هنگامی که با کنش مداخله‌گران و عملگرایان ادغام شود، نتایجی را به دنبال دارد و نتیجه دلخواه حاصل می‌شود؛ انسان شناسی فلسفی یکی از شاخه‌های این حوزه است که برای تحول انسان بوده و آنگونه که باید جدی گرفته نشده است.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران روش‌شناسی را چهارمین جهان برشمرد و عنوان کرد: این فاز برای جهان‌های پیشین نقش مشاور را بر عهده دارد حال وقتی از یک مکتب فکری صحبت می‌کنیم باید بتوانیم برای کل موضوع مربوطه تعیین تکلیف کنیم و ظرفیت حوزه کنش را توسعه دهیم؛ چرا که در زندگی فردی و اجتماعی به آن نیازمندیم.

انتهای پیام/

۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
کد خبر: 45224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =