چمران از بدهی ۴۰ هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری خبر داد / سروری: حجم پروژه‌های «امیدوافتخار» بیشتر از توان رسانه‌هاست + فیلم

در جلسه یکصد و نود و پنجم شورای اسلامی شهر تهران کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، در خصوص پروژه‌های تملک دارایی و سرمایه ای شهرداری تهران برای شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ گزارشی ارائه خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، امروز- یکشنبه ۵ آذر ماه- یکصد و نود و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با حضور اعضای شورا آغاز شد.

در این جلسه بنابر اظهارات نادعلی سخنگوی شورا بناست کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، در خصوص پروژه‌های تملک دارایی و سرمایه ای شهرداری تهران برای شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ گزارشی ارائه کند.

پیش از آغاز این جلسه، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران به جمع خبرنگاران آمد و پاسخگوی پرسش اصحاب رسانه شد.

بدهی ۴۰ هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری

چمران در این گفت‌وگو با اشاره به واردات خودروهای برقی به کشور گفت: این خودروها با شرایط خاصی وارد کشور خواهد شد و اگر ۱۰۰ هزار دستگاه وارد شود، احتمالا ۱۰ هزار دستگاه تاکسی سهم تهران خواهد بود. ورود این خودروها مدتها زمان می برد و شاید یک سال طول بکشد وارد خطوط شوند. اتوبوس‌ها را نیز نمی‌توان سریع ساخت و وارد کرد. باید قطعات اتوبوس‌ها از خارج خریداری شود تا بتوان آن را ساخت.‌ بهترین سازنده قول داده ماهیانه ۵۰ دستگاه اتوبوس تحویل دهد که در مهر و آبان تحویل داده است. البته ما به این بسنده نکردیم و خرید اتوبوس‌های برقی نیز در دستور کار قرار دارد. 

وی با اشاره به چانه‌زنی‌های شورا برای پرداخت هزینه‌های مشترک دولت و شهرداری، گفت: قانون مواردی را مشخص کرده و اعلام می‌کند اما هنوز سهم دولت مشخص نشده است. چند نامه‌نگاری صورت گرفته و در نشست کلانشهرها نیز مطرح شد که دولت بدهی‌های خود را به شهرداری‌ها بپردازد. میزانی که شهرداری در خصوص بدهی دولت، حساب کرده ۴۰ هزار میلیارد تومان است اما آنچه دولت حساب می‌کند ممکن است اختلاف داشته باشد.

تقدیر عضو شورا از پویش «امیدوافتخار»؛ سروری: حجم پروژه‌های «امیدوافتخار» بیشتر از توان رسانه‌هاست

در آغاز جلسه پرویز سروری با تقدیر از شهرداری تهران در برگزاری پویش‌های «امیدوافتخار» گفت: حجم کارها و ساخت و سازها در پویش «امیدوافتخار» به اندازه ای زیاد است که رسانه ها نمی توانند به آن بپردازند. افتتاح یکصد پروژه توسعه محلی با اعتبار سه هزار میلیارد تومان در منطقه ۹ اجرایی شد و ۶۳ پروژه عمرانی و ۲۷ پروژه خدمات شهری و ۹ پروژه عمرانی احداث شده، در روز گذشته به بهره برداری رسید.

سروری با بیان اینکه پردیس سینمایی این منطقه در روز گذشته افتتاح شد، تصریح کرد: این پردیس با سالن های متعدد و ظرفیت های مختلف در منطقه ای که عقب ماندگی های زیادی در سرانه ها داشت، به بهره برداری رسید که جای تقدیر از شهردار جوان و کارآمد این منطقه دارد.

عملیات عمرانی دو بوستان مهم در منطقه ۱۰ اجرایی شود

در ادامه میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ساخت بوستان جعفریان در محله بریانک و ساخت بوستانی دیگر در محله هفت چنار، که هر دو در منطقه ۱۰تهران قرار دارند،اظهار کرد: پیش بینی شده بود این دو زمین به دو بوستان تبدیل شود اما وضعیت قرمز دارند و علیرغم گذشت هشت ماه، شرایط نشان می دهد که عملیات عمرانی آغاز نشده و در وضعیت قرمز هستند.

وی با بیان اینکه سیر پروژه باید مبتنی بر واقعیت ها باشد، خاطرنشان کرد: بخشی از تملک ها انجام شده و باید اجرایی شدن آنها در دستور کار قرار بگیرد و شهرداری منطقه ۱۰ باید نسبت به اجرایی شدن آن اقدام کند.

درخواست سلیمانی از شهرداری تهران برای ارائه گزارش به شورا پیرامون پروژه‌های مشارکتی

در بخش دیگری از جلسه نرجس سلیمانی رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه یکی از موضوعات چالش بر انگیز نحوه انقعاد و اجرای قراردادهاست، اظهار کرد: علیرغم وجود ساختار سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های اجتماعی می بینیم، بخشی از پروژه ها دچار نواقصی هستند؛ هرچند مصوبه سند جامع سرمایه گذاری و آیین نامه های مختلفی در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هنوز راهکاری برای کاهش مشکلات سرمایه گذاری و مشارکتی اندیشیده نشده است، یادآور شد: تعدادی از این طرح ها در دادگاه های کیفری مطرح شده اند؛ لذا از شهرداری تهران درخواست داریم گزارشی جامع از پروژه های مشارکتی و طرح های ارائه شده در دادگاه ها به شورا ارائه دهد.

ارائه گزارش  پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای شهرداری تهران در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۲

در ادامه جلسه گزارش ۶ ماهه کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران از پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای شهرداری در سال ۱۴۰۲ توسط آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه قرائت شد. در واکنش به گزارش آخوندی، میثم مظفر با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ بیش از هفت هزار میلیارد تومان اعتبار سرمایه ای برای مناطق ۲۲ گانه تصویب شده و ۸۳۵ پروژه مستمر و ۴۵۴ پروژه غیرمستمر تعریف شده است، اظهار کرد: هزار و ۲۸۹ پروژه در مجموع در مناطق ۲۲ گانه تصویب شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات سامانه کنترل پروژه تا پایان ۶ ماه ابتدایی ثبت شده است،خاطرنشان کرد: ما برای تک تک کد پروژه های مناطق ۲۲ گانه جداول میزان پیشرفت فیزیکی، اعتبارات و دیگر آیتم ها را تهیه کرده ایم. نزدیک به ۹۰ پروژه وضعیت مناسبی ندارند و در این زمینه نامه ای به شهرداری ارسال کرده ایم و پاسخ خوشبینانه ای به ما داده است.

سپس تشکری هاشمی با انتقاد از برخی انحرافات صورت گرفته از بودجه مصوب گفت:جلو بردن بخشی از طرح ها از سوی شهرداری قابل تقدیر است، با این وجود چند سوال باقی می ماند؛ چرا شهرداری از برنامه مصوب تمکین نکرده است؟ در هیچ بخشی نبود که اختلافی بین شورا و شهرداری وجود داشته باشد و علیرغم میل شهرداری، شورا بودجه ای را مصوب کرده باشد؛ چرا با وجود یک برنامه هماهنگ باید این اختلافات وجود داشته باشد. حق و وظیفه شهرداری ارائه اصلاحیه بودجه در موارد مورد نیاز است. نکته دیگر این است که هرچه نیت دوستان خوب باشد اگر خلاف قانون رخ دهد، خلاف است و نمی توانیم خلاف خوب و بد داشته باشیم.

آقامیری: پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها در ۶ ماه ابتدایی سال مناسب بوده است

در جلسه یکصد و نود و پنجم شورا دیگر اعضا نیز نسبت به گزارش رئیس کمیسیون برنامه و بودجه واکنش نشان دادند در همین رابطه، سید احمد علوی با اشاره به پیشرفت خوب پروژه‌های توسعه محلی گفت: پیشرفت خوب این پروژه‌ها به واسطه اجرایی شدن طرح رصد است و امیدواریم معاونت‌ها نیز طرح رصد داشته باشند در پیشرفت این پروژه‌ها معاونت هماهنگی و امور مناطق نیز پیگیر کار است و دیگر معاونت‌ها هم در این خصوص وارد عمل شوند.

سپس مهدی پیرهادی با بیان اینکه از زمان فعالیت آقای فروزنده تحول خوبی را در معاونت مالی شهرداری شاهد بوده‌ایم، یادآور شد: بودجه باید بر اساس بهای تمام شده مورد پردازش قرار بگیرد. ما در مناطق بهای تمام شده داریم اما به صورت عملیاتی و اجرایی، اتفاقی نمی افتد و بیشتر به صورت شکلی و ظاهری است و باید واقعی و عملیاتی باشد.

در ادامه جلسه سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورا با بیان اینکه در کمیته عمران پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها را محله به محله پیگیری می کنیم، گفت: در ۶ تا ۷ ماه ابتدایی سال پروژه‌ها پیشرفت فیزیکی مناسبی دارد که جای تقدیر از معاونت مالی دارد. سال گذشته بدهی سالیان پیمانکاران تسویه شد و باعث شد پیمانکارانی که رغبتی به شرکت در مناقصات نداشتند، وارد عمل شوند و پروژه‌ها را اجرایی کنند.

شهرداری تهران بیش از تلکیف خود در توسعه مترو عمل کرده است

در بخش دیگری از جلسه معاونین شهردار تهران به ارائه گزارش در رابطه با عملکرد خود پرداختند در همین رابطه محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه شورا در این دوره همت را بر حوزه حمل و نقل گذاشت، اظهار کرد: محور ما تکمیل طرح های این حوزه بود.

وی افزود: در توسعه مترو  ۶ ایستگاه و ۲۹ کیلومتر را اجرایی کرده ایم و پنج ایستگاه به بهره برداری رسید و پنج شنبه هفته جاری نیز ایستگاه مترو پرند افتتاح می شود. ما تکلیف خود را در مترو انجام داده ایم و جلوتر از تکالیف هستیم.

هرمزی با بیان اینکه تا امروز ۷۲۱ دستگاه اتوبوس را نوسازی و وارد ناوگان کرده ایم، یادآور شد: ۲۹۵ دستگاه اتوبوس نوسازی شده نیز در سال جاری تحویل داده شده که بی سابقه بوده است.

وی با بیان اینکه خط ۱۰ مترو نیز آمادگی کار دارد، تصریح کرد: بر اساس کارشناسی ها قرار بر این شد اگر توانستیم از محل ارقامی که از سپاه طلب داریم، کارسازی انجام دهیم. بیش از سه هزار میلیارد تومان از این مطالبات وصول شد و وارد عمل شده ایم. ۹ ایستگاه زیر ضربه رفته و کار شروع شده است. دستگاه دوم از اسلامشهر خارج شده و تا دی ماه کار را در دریاچه نیز شروع می کنیم.

افتتاح فاز نخست پروژه تقاطع نواب - تندگویان تا ماه آینده

هادی حق بین معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران یکی دیگر از افرادی بود که در جلسه امروز به ارائه گزارش پرداخت، وی با بیان اینکه پروژه خانه شهر یکی از مهمترین طرح های ماست، اظهار کرد: این پروژه نزدیک ترین طرح به مدیریت شهری است و به دلیل مباحث حقوقی که با پیمانکار داشتیم ناچار به جابجایی شدیم و در طول سه ماه خرید تجهیزات را انجام دادیم و پیش پرداخت صورت گرفت.

وی با بیان اینکه چهار میلیارد تومان، رقم ۶ ماه ابتدایی بوده است، یادآور شد: تاکنون ۲۳ میلیارد تومان پرداخت نقدی صورت گرفته و تا پایان سال افزایش بودجه را برای این پروژه‌ها خواهیم داشت.

حق بین با اعلام اینکه در مواردی بعضاً مجاب به تغییرات جزئی در طرح می شویم، تصریح کرد: به ظاهر ممکن است در مقاطعی، توقف‌هایی دیده شود. پروژه تقاطع نواب- تندگویان به صورت هفتگی بررسی می شود و ۵۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. این پروژه در چهار فاز به بهره برداری می رسد و اولین فاز تا یک ماه آینده افتتاح خواهد شد و گره ترافیکی آن بخش را رفع خواهد کرد.

وی افزود: به محض اینکه معارضین در طرح ها رفع می شود، حدود یک ماه جمع آوری آثار به جای مانده از مارضین زمان می برد و در مجموع می توانیم بگوییم در حوزه فنی و عمرانی، تمام طرح های ما فعال است. ظرف هفته آینده پنج تقاطع تهران به بهره برداری خواهد رسید.

حق بین با بیان اینکه یک یملیون و ۳۲۳ هزار تن آسفالت تا روز گذشته توزیع شده است، یادآور شد: آزادراه شوشتری تا پایان سال به نتیجه خواهد رسید اما بخش هایی نیز باید رفع معارض شود و به محض رفع معارض، امور پیش خواهد رفت.

مهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران با بیان اینکه در باغ راه  80 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته بود، گفت: عملکرد ما در این پروژه بیش از 300 مییلارد تومان بوده و از محل تبصره سه اقدام کرده ایم.

وی افزود: پروژه نفرآباد نیز به مشکلات حقوقی در برخی بخشی ها داشته که رفع شد و کارها در حال انجام است.

بدون افزایش اعتبار تخصیصی، پیشرفت فیزیکی طرح‌ها را افزایش خواهیم داد

در بخش پایانی جلسه عباس شعبانی معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران در گزارشی کوتاه با بیان اینکه اختلاف ۳۰ درصدی رشد پروژه‌های مناطق ۲۲ گانه به دلیل نظارت و پیگیری است، اظهار کرد: تمام مناطق موظف به پاسخگویی شدند و این موضوع از آیتم های ارزیابی آنهاست.

وی افزود: ما تلاش می کنیم پیشرفت فیزیکی طرح ها را افزایش دهیم، بدون اینکه اعتبار تخصیصی آنها افزایش یابد. چند پروژه متوقف شاید از اساس نباید در برنامه و بودجه امسال قرار می گرفت.

شعبانی با بیان اینکه بوستان‌ها به دلیل جابجایی درختان هنوز آغاز نشده اند، گفت: پروژه هایی که تملک صورت گرفته باشد و طرح مطالعاتی داشته باشد در بودجه سال آینده لحاظ خواهد شد. هرچندنزدیک به ۷۰۰ پروژه در مناطق تکمیل شده است.

در پایان مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در دوره های گذشته گزارش اقدامات ارائه می شد و بهترین محک برای میزان و صحت کار بود، گفت: این همکاری صمیمانه همواره نتایج مثبتی داشت و امیدواریم امروز این نتایج را داشته باشد. در گزارش ۹ ماهه قطعا برخی امور تکمیل شده و گزارش آن ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/

۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 45755

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =