ایجاد پاویون و مرکز تجاری در نمایشگاه شهر آفتاب برای توسعه روابط با همسایگان

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران و مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب در رویداد سرمایه‌پذیری و سرمایه‌گذاری در ایران، به بیان ملاحظات سرمایه‌گذاری در ایران پرداختند.

به گزارش شهر، به‌نقل از اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل نمایشگاه شهر آفتاب، "دومین رویداد استارت‌آپی سرمایه‌پذیری و سرمایه‌گذاری در ایران"، در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.


در بخشی از این رویداد، نوید خاصه‌باف مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران با اشاره به ملاحظات پذیرش سرمایه در کشور گفت: یکی از چالش‌های سرمایه‌گذاری در کشور، قوانین دست و پا گیر و به نوعی خودتحریمی‌هاست. پیشنهاد می‌کنم، فرصت در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهیم تا دغدغه‌های سرمایه‌گذاری را با تصمیم‌گیران و مسئولان در میان بگذارد. متاسفانه در بسیاری از مناسبات، سرمایه‌گذار به عنوان پیمانکار شناخته می‌شود و در قالب مناقصه و مزایده با سرمایه‌گذار مواجه می‌شویم.


وی با اشاره به نادیده گرفته شدن ریسک‌های سرمایه‌گذاری در مدل‌های مشارکتی کشور گفت: سرمایه‌گذار به ازای ریسک سرمایه‌گذاری، مستحق کسب سود از زمینه سرمایه‌گذاری است.


وی در بخش دیگری با اشاره به تفاهم‌نامه سال ۱۳۸۳ شهرداری تهران با کابل، گفت: متاسفانه تاکنون این تفاهم‌نامه ناقص ماند و به خواهرخواندگی منتج نشده؛ این در حالی است که ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری قابل توجهی در هر دو کشور به ویژه پایتخت‌ها در زمینه‌هایی نظیر حمل‌ونقل عمومی وجود دارد.
در بخش دیگری از این رویداد، عباس تقدسی‌نژاد مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب ضمن تبریک هفته بسیج و آرزوی رهایی مسلمانان جهان به ویژه مردم غزه از ظلم و کشتار صهیونیست‌ها اظهار کرد: آنچه نسبت به کشور افغانستان وصف می‌شود با ظرفیت‌های واقعی اقتصادی این کشور کاملا متفاوت است. افغانستان نزدیک به ۷۰ میلیارد دلار ظرفیت تولید ناخالص داخلی دارد. ۱ میلیارد دلار صادرات میوه و خشکبار دارد و با این وجود، ۱۴ میلیون نفر در این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند.


وی با اشاره به فضای امنیتی مناسبی که در افغانستان ایجاد شده، افزود: تاکنون بیشترین زمینه همکاری ایران و افغانستان، سیاسی و امنیتی بوده است. در رویکردهای تعامل کشور افغانستان با همسایگان، نگاه اقتصادی و تجاری حائز اهمیت شده است. نگاهی که می‌تواند، تعاملات سیاسی و امنیتی را نیز زیر چتر گسترش همکاری‌های اقتصادی ببرد.


تقدسی‌نژاد افزود: کشوری که بیش از هزار میلیارد دلار معادن ثبت شده قابل استحصال دارد، ظرفیت قابل توجهی برای توسعه روابط اقتصادی به ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری دارد.


وی اظهار کرد: در همین راستا، نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب تلاش کرده تا پاویون و مراکز تجاری برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری با اولویت همسایگان اختصاص دهد و ایجاد یک مرکز تجاری مشترک و پایدار با افغانستان در نمایشگاه شهر آفتاب نیز می‌تواند با همین رویکرد در دستور کار است.
در ادامه این رویداد، عبدالملکی مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری_صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به تعریف هزار پروژه به ارزش ۱۷ میلیارد یورو در دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه گفت: تولید ملی در داخل کشور خلق رفاه و در دنیا خلق قدرت می‌کند و مهم‌ترین عنصر برای مهار تورم، افزایش تولید است.


وی افزود: در سطح بین‌المللی، عاملی که پیش از سایر عوامل منجر به اقتدار می‌شود، اقتدار اقتصادی است که کلید دستیابی به آن تولید است. عنصر سرمایه‌گذاری یکی از ارکان بسیار مهم تولید است.
عبدالملکی در پایان با اشاره به ۲۴۳ نوع سرمایه در دنیا گفت: سرمایه‌پذیرها نیز باید مشخص کنند در کدام نوع از زمینه‌های سرمایه‌گذاری به دنبال مخاطبند. ۱۰۰ تریلیون دلار ارزش تولیدات کشورهای مختلف دنیاست که حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد آن، ظرفیت سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران وجود دارد که البته سرمایه‌گذاری داخلی اولویت بالاتری دارد.


انتهای پیام/

۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 45841

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =