پیاده سازی «مدل سازی اطلاعات ساخت(BIM)» در خط ۱۱ متروی تهران

در جلسه هم اندیشی مجریان خطوط جدید متروی تهران، بکارگیری «مدل سازی اطلاعات ساخت(BIM)» در اجرای خطوط جدید متروی تهران مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد برای نخستین بار در متروی تهران پروژه خط ۱۱ در این بستر پیاده‌ سازی شود.

به گزارش خبرنگار شهر؛ در جلسه هم اندیشی مجریان خطوط جدید متروی تهران، بکارگیری "مدل سازی اطلاعات ساخت" (BIM) دراجرای خطوط جدید متروی تهران مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد برای نخستین بار در متروی تهران پروژه خط ۱۱ در این بستر پیاده سازی شود.

به گفته مهندس هاشم روحانی، مجری خط ۱۱، مدل‌سازی اطلاعات ساخت (BIM) که مخفف  Building Information Modeling میباشد، فرآیندی برای ایجاد و مدیریت اطلاعات در پروژه های ساخت بوده و فقط استفاده از نرم افزارهای خاص نیست بلکه رویکرد کاملی برای طراحی و برنامه‌ریزی یک پروژه ساخت است. 

وی همچنین در این باره افزود: BIM درواقع یک فرهنگ مدیریتی است که بر پایه ساخت دیجیتال پروژه قرار دارد و با دخیل کردن تمامی ذینفعان و دست اندرکاران پروژه در مرحله طراحی، گام بزرگی را در جهت کاهش دوباره کاری‌ها در طول اجرای پروژه برداشته و در نهایت محاسبه دقیق حجم کار و مصالح پروژه، برآورد دقیق مالی و زمانی را برای یک پروژه ساخت عمرانی به ارمغان می‌آورد.

علاوه بر این، مدل دیجیتالی که بعد از این پروسه همکاری بدست می‌آید حاوی اطلاعات دقیق هندسی، مصالح و داده‌های مفید کلیه اجزا، تجهیزات و تأسیسات پروژه مورد نظر بوده و در مرحله بعد از ساخت به عنوان بانک اطلاعاتی مناسبی به منظور نگهداری و تعمیرات آن محسوب می‌شود و این بیانگر آن است که BIM فراتر از کاربرد در مراحل اولیه طراحی بوده و از طریق اطلاعات استفاده شده در این روش، حتی پس از ساخت و در دوران بهره‌برداری از پروژه نیز می توان از مزایای آن بهره مند شد.

لازم به ذکر است که خط ۱۱ متروی تهران به طول ۳۲ کیلومتر به همراه ۲۱ ایستگاه از ایستگاه چیتگر در تبادل با خطوط ۵ و ۹ آغاز و تا ابتدای جاده ورامین در منطقه ۲۰ ادامه پیدا می‌کند؛ براساس موافقتنامه مبادله شده در سفر اخیر شهردار تهران به کشور چین، انعقاد قرارداد و آغاز عملیات اجرایی این مگاپروژه در دهه مبارک فجر صورت خواهد پذیرفت.

انتهای پیام/

۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷
کد خبر: 46447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =