جنگ اسرائیل علیه غزه و انفعال سازمان های بین المللی، نقض آشکار حقوق بشر است

دبیرکل مجمع‌شهرداران‌آسیایی جنگ اخیر رژیم اسرائیل علیه غزه و انفعال سازمان‌های بین المللی، را نمونه بارز نقض حقوق بشر برشمرد و وتوی قطعنامه سازمان ملل برای آتش بس در غزه توسط آمریکا را محکوم کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، همایش روز جهانی حقوق بشر تحت عنوان «حقوق بشر در جهان، ایران و شهر» به همت مجمع شهرداران آسیایی و میزبانی دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.

این همایش که در سه پنل تخصصی به بررسی مسائل و چالشهای حوزه حقوق بشر پرداخت، با سخنرانی دبیر کل مجمع شهرداران آسیایی  و رئیس دانشکده مطالعات جهان سعیدرضا عاملی آغاز شد.

سخنرانان افتتاحیه ضمن تأکید بر اهمیت موضوع حقوق بشر در جهان امروزی و نقش آن در تعالی زندگی شهروندان، از استانداردهای دوگانه ای که حقوق بشر را در عرصه بین الملل تحت تاثیر قرار داده است انتقاد کردند. دبیرکل‌مجمع با اشاره به جنگ اخیر رژیم اسرائیل علیه غزه و انفعال سازمان های بین المللی، آن را نمونه بارز نقض حقوق بشر برشمرد و وتوی قطعنامه سازمان ملل برای آتش بس در غزه توسط آمریکا را محکوم کرد.رئیس دانشکده مطالعات جهان نیز از سلطه گرایانه و استثناگرایانه بودن گفتمان حقوق بشر به نفع برخی دولتها انتقاد کرده و خواستار تغییر این رویه شد.

در ادامه پنل نخست کنفرانس با سخنرانی  حسن حسینی استاد دانشکده مطالعات جهان درباره ماهیت و فلسفه حقوق بشر آغاز شد و با ارائه الهام کدخدایی استاد دیگر دانشکده درباره چگونگی نقض حقوق بشر در فلسطین توسط شهرک های رژیم اسرائیل ادامه یافت. کدخدائی به این نکته اشاره کرد که فرآیند شهرک سازی نه تنها به صورت فیزیکی بلکه به شکل معنوی نیز در حال از بین بردن ماهیت و هویت فلسطینی است.

پنل دوم با سخنرانی مهدی هادی رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه درباره قوانین و اقدامات ایران برای پناهندگان و پاسداری از حقوق آنها آغاز شد. در ادامه پنل دکتر احمد بینا معاون بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گزارشی از وضعیت حقوق بشر در ایران و همکاری این ستاد با سازمان های بین المللی در زمینه های متفاوت حقوق بشر ارائه داد.

آقای اشتفان پریزنر نماینده سازمان ملل در ایران سخنران اول پنل سوم بود که درباره حقوق سالمندان، معلولین و کودکان به ویژه در محیط شهری پرداخت و اهمیت فراهم بودن دسترسی یکسان در شهرها را از مهمترین موارد توسعه پایدار برشمرد. پریزنر همچنین در اشاره به جنگ غزه بر مواضع سازمان ملل برای آتش بس و تسهیل کمک رسانی تأکید کرد. را در ادامه آقای یون کانگ هیون حمل و نقل پایدار را به عنوان یکی از موارد مهم در زمینه حقوق شهروندان مطرح کرد و گزارشی از فرآیند بهبود حمل و نقل عمومی در شهر سئول با ایجاد شبکه سراسری مترو و خطوط گسترده اتوبوس در جهت تأمین نیازهای تمام اقشار به ویژه طبقه محروم و معلولین ارائه کرد.

کنفرانس «حقوق بشر در جهان، ایران و شهر» روز دوشنبه ۲۰ آذر از ساعت ۹ تا ۱۲ در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد و شاهد حضور جمع کثیری از علاقمندان و دانشجویان و گروهی از سفرای خارجی و دیپلمات ها بود.

گزارش تصویری کنفرانس «حقوق بشر در جهان، ایران و شهر» را اینجا ببینید.

۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹
کد خبر: 46572

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =