۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
کد خبر: 4801
 یادمان «سرباز وطن» نصب می شود

شهردار تهران خبر داد که به زودی یادمان شهید حاج قاسم سلیمانی با عنوان «سرباز وطن» که امروز -شنبه پنجم مهر- از طرح آن رونمایی شد در مجموعه اراضی عباس آباد نصب خواهد شد.

به گزارش شهر ، پیروز حناچی، شهردار تهران، در یادواره جهادگر شهید سید محمد تقی رضوی و شهدای مهندسی رزمی هشت سال دفاع مقدس و خانواده شهدای شهرداری تهران گفت: هر سال با آغاز پاییز رایحه هشت سال دفاع مقدس به مشام می رسد که برخلاف همه سختی ها یادآور رشادت عزیزانی است که در همه جای این سرزمین آثار آنها را می بینیم.
او افزود: در فرهنگ ما اصولا ۴۰ سالگی فصل بلوغ و پختگی است و امسال چهلمین سالگرد دفاع مقدس است و با استفاده از تجربیات دفاع مقدس است که امروز توانسته ایم روی پای خود بایستیم.  جنگ تهدید بزرگی بود که با رهبری امام راحل ، به فرصت تبدیل شد و همان طور که رهبری در سخنان اخیر خود اشاره کردند یکی از نکات مهم آن دوره، عمق مشارکت مردم در دوران دفاع مقدس بود. همه بسته های کمک مردمی را به یاد دارند که از اقصی نقاط کشور به جبهه ها ارسال می شد و گاهی نامه ای هم همراه آن بود. در برخی نقاط محروم ، مردم سر گرسنه بر بالین می گذاشتند اما به جبهه ها کمک می کردند.
حناچی به گرامیداشت یاد شهدای جهاد سازندگی و رزمی مهندسی اشاره کرد و گفت: هر سال این مراسم در وزارت جهاد کشاورزی برگزار می شد اما به دلیل کرونا این مراسم به شکل دیگری امروز اینجا برگزار می شد. مهندسی جنگ از ابتدای جنگ به صورت غیر سازماندهی شده فعال بوده است و آثار فعالیت های اولیه مهندسی هنوز هم در غرب اهواز وجود دارد. در آن دوره شهید چمران و جمعی دیگر از عزیزان نقش کلیدی داشتند بعدها مهندسی جنگ در شکستن حصر آبادان و عبور از رودخانه ها نقش بیشتری داشت و تا نبرد های خیبر و والفجر هشت در نصب پل ها هنر مهندسی رزمی به اوج رسید. در عملیات خیبر و والفجر ابتدا نیروهای عملیاتی شروع کردند و بعد نیروهای رزمی مهندسی با ساخت پل برای ترابری وظیفه خود را انجام دادند.
او گفت: یکی از نقاط درخشان اقدامات مهندسی رزمی  در جبهه ساخت بیمارستان ها و فضاهایی برای فعالیت پزشکان بود و نتیجه این فعالیت ها این بود که زمان جراحت تا رسیدن به اتاق عمل حتی کمتر از رکورد آمریکایی ها در جنگ ویتنام بود .ما در دفاع مقدس پزشکانی داشتیم که از جان گذشته بودند و در عملیات ها برای جلوگیری از خونریزی زخمی ها تلاش می کردند. در عملیات والفجر هشت یکی از نقاط عطف فنی و مهندسی جبهه این بود که یک بیمارستان صحرایی مورد اصابت مستقیم قرار گرفت اما به دلیل سازه مستحکمی که داشت خسارات جزئی دید هر چند تعدادی از رزمندگان و کادر درمان در آن حادثه شهید شدند.
شهردار تهران گفت: یکی از دستاوردهای دفاع مقدس این بود که تعدادی از نیروهای جوان این مرز و بوم در جنگ، آبدیده و تبدیل به مدیرانی کارآمد شدند که یکی از آنها حاج قاسم سلیمانی بود و ما به امید خدا با مصوبه شورای شهر یادمان سرباز وطن را به یاد آن شهید در تپه های عباس آباد طراحی و نصب خواهیم کرد.
در این مراسم که به همت اداره کل ایثارگران شهرداری تهران برگزار شده بود، همچنین از مجموعه کتاب های خاطرات جنگ ۳۵۲ محله تهران ، یادمان سرباز وطن و تصویری از شهید محمد طرح چی - از فرماندهان شهید مهندسی جنگ - با حضور شهردار تهران، رییس شورای شهر، سردار بهمن کارگر -  رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و جمعی از مدیران شهری رونمایی شد.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
کد خبر: 4801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =