بودجه پایتخت سه ساله ۵ برابر شد

سقفی که زاکانی برای بودجه سال آتی شهرداری تهران اعلام کرده، ۱۶۹/۸۰۰ میلیارد تومان است؛ عددی که نسبت به بودجه مصوب ۱۴۰۲، بیش از ۲۲۰‌درصد رشد داشته است.

به گزارش شهر، بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران افزایش چشمگیری یافته است. نگاهی به آمار و ارقام این بودجه، نکات جالب توجهی دارد.

۱۷۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان بودجه ۱۴۰۳ تهران

سقفی که زاکانی برای بودجه سال آتی شهرداری تهران اعلام کرده، ۱۶۹/۸۰۰ میلیارد تومان است؛ عددی که نسبت به بودجه مصوب ۱۴۰۲، بیش از ۲۲۰‌درصد رشد داشته است، این در حالی است که بودجه سال‌جاری نیز نسبت به بودجه ۱۴۰۱، ۵/۱ برابر شده بود. همچنین بودجه سال گذشته نسبت به آخرین سال مدیریت شورای پنجم (۱۴۰۰) بالغ بر ۱۳۰ درصد افزایش را نشان می‌داد. حالا می‌توان گفت درآمدها طی سه سال گذشته، پنج برابر شده است! همه این عدد و رقم‌ها، نشان از رویکرد انبساطی شهرداری تهران در تنظیم لایحه بودجه است، فارغ از اینکه اعضای شورا با چه سقفی برای بودجه سال آینده موافقت کنند، کما اینکه محمد آخوندی، رئیس بودجه شورا از اتفاق اعضای کمیسیون روی عدد ۱۳۵ همت برای سقف اول بودجه سال آینده خبر داده است. وی گفته است نمایندگان شورا در تلاش هستند باقی اعداد و ارقام را در سقف‌های بعدی لایحه بودجه لحاظ کنند.

درست نقطه مقابل پاستور، ساکنان بهشت اعتقادی به بودجه‌های انقباضی برای اداره شهر ندارند. نکته حائز اهمیت، اما در بودجه‌های شهری نسبت به دولت، غلبه نگاه عمرانی و زیرساختی به هزینه‌های جاری است؛ موضوعی که در لایحه تقدیمی امسال نیز به خوبی دیده می‌شود؛ جایی که ۵۲‌درصد بودجه پیشنهادی (معادل بیش از ۸۸ همت) برای اجرای پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته شده است.

چرا رشد چندبرابری بودجه حائز اهمیت است؟

رویکرد انقباضی مدیران سابق ساختمان بهشت به بودجه اداره شهر روشن است، تنها مرور لوایح سال‌های گذشته می‌تواند تفاوت دیدگاه و عملکرد دوره ششم را نسبت به همه اعصار گذشته نشان دهد. برای مثال در حالی که بودجه مصوب سال نخستین دهه ۹۰ خورشیدی، تنها رقم ۲/۹ همت را نشان می‌داد، این بودجه در واپسین سال این دهه (۱۳۹۹) به حدود ۳۰ همت رسید، یعنی سه برابر پس از ۱۰ سال!

نکته جالب دیگر مقایسه سال‌های ۹۴ تا ۹۷ است که بودجه مصوب شهرداری حول و حوش ۱۷ هزارمیلیارد تومان ثابت مانده است، یعنی چهار سال این رقم بدون تغییر به عنوان سقف درآمدهای بهشت ثبت شده است. همه اعداد و ارقام این نمودار، البته فارغ از «عملکرد» است. مثلاً سال ۱۴۰۰، با وجود تصویب رقم ۳۷ همتی برای بودجه، چیزی کمتر از ۳ همت درآمد کسب شد، به عکس همین سال گذشته بالغ بر ۱۵۰ درصد بودجه به حقیقت پیوست.

تحریم و تورم‌های چندرقمی سال‌هاست زیرساخت‌های کشور را مستهلک و فرسوده کرده است. زیرساخت‌های شهری پایتخت مانند وسایط حمل‌ونقل نیز از این قاعده مستثنی نیست. حالا چهره ناوگان عمومی پایتخت از اتوبوس‌ها گرفته تا تاکسی و مترو، پیر و فرتوت شده است. برای جبران این عقب‌ماندگی تاریخی، چاره‌ای جز خریداری زیرساخت‌های جدید وجود ندارد. خریداری زیرساخت‌های تازه نیز اعتبارات کلان می‌خواهد!

ویژگی‌های لایحه بودجه سال آینده پایتخت چیست؟

با مرور جدول مصارف لایحه تقدیمی شهرداری، خیلی زود می‌توان به کاهش هزینه‌های جاری پی برد؛ جایی که در سال ۱۴۰۲، اعتبارات هزینه‌ای بالغ بر ۴۵‌درصد از سهم بودجه را با بیش از ۳۴ همت به خود اختصاص داده بود. در لایحه پیشنهادی امسال، اما این رقم به ۳۵ درصد با ۴۸۸/۵۹ میلیارد تومان کاهش یافته است، یعنی با وجود افزایش قدرمطلق هزینه‌ها (ناشی از ترمیم حقوق و مزایا احتمالاً) تلاش شده هزینه‌های جاری در مقایسه با سال گذشته ۱۰‌درصد کمتر شود!

کاهش هزینه‌های جاری به معنای افزایش اعتبارات عمرانی است. شهرداری تهران این توانایی را دارد که عمده سهم بودجه‌های مصوب را به تقویت زیرساخت‌های شهری اختصاص دهد؛ جایی که دست ساکنان پاستور بسیار بسته‌تر است و عمده درآمدها را باید صرف حقوق و مزایای میلیون‌ها پرسنل شاغل و بازنشسته کنند. سهم اعتبارات عمرانی نیز در لایحه پیشنهادی افزایش قابل قبولی پیدا کرده است.

در بودجه ۱۴۰۲، اعتبارات مرتبط با تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تنها ۴۷ درصد از سهم کل بودجه را با ۳۵ همت به خود اختصاص داده بود. در لایحه پیشنهادی این میزان به ۵۲ درصد با ۸۸ همت رسیده است. ۲۲ همت نیز برای تسویه بدهی‌های شهرداری و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای کنار گذاشته شده است. بررسی جدول مأموریت‌های بودجه پیشنهادی نیز جالب توجه است؛ جایی که حمل‌ونقل و ترافیک همچنان رکورددار اعتبارات شهرداری است.

مدیریت ششم پایتخت اعلام کرده است اولویت نخست خود را روی تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی پایتخت متمرکز کرده است. در همین راستا نیز حدود ۵۰ درصد از اعتبارات بودجه مصوب ۱۴۰۲ را معادل ۳۵ همت به این موضوع اختصاص داده بود. در بودجه پیشنهادی سال آتی نیز این نسبت همچنان با ۴۱ درصد در رأس مأموریت‌های شهرداری تعریف شده و رقم پیشنهادی آن تقریباً دو برابر (۳۶۳/۶۹ میلیارد تومان) افزایش یافته است.

دو برابر شدن بودجه تقویت زیرساخت‌های ناوگان عمومی پایتخت برای سال آتی در حالی است که همین امسال نیز اتفاقات بزرگی در این رابطه به وقوع پیوست؛ از نهایی شدن بزرگ‌ترین قرارداد تاریخ بلدیه یعنی خرید ۷۹۱ دستگاه واگن جدید از چین گرفته تا انعقاد قرارداد خرید ۲ هزارو ۵۰۰ دستگاه اتوبوس از تولیدکنندگان داخلی. همین روزها نیز شهردار تهران با سفر به چین در حال نهایی کردن قرارداد خرید ۲ هزارو ۱۹۴ دستگاه اتوبوس تمام‌برقی از این کشور است.

گزارش: محمد آزادی

انتهای پیام/

۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳
کد خبر: 48753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =