از عدم ارتقا کیفیت خودروها به دلیل زیان‌دهی خودروسازان داخلی تا  مصرف ۳ لیتر بیشتر سوخت نسبت به متوسط جهانی

یک کارشناس ارشد خودروسازی گفت: میانگین مصرف سوخت خودروهای داخلی حدود۳لیتر بیشتر از خودروهای خارجی است.

به گزارش خبرنگار شهر؛ قیمت، کیفیت و خدمات پس از فروش موضوعی است که در خرید خودرو بسیار مهم است. بسیار از شهروندان معتقد هستند که این نکات توسط سازندگان خودروهای داخلی رعایت نمی‌شود. به همین دلیل به سراغ کارشناسان رفتیم تا آنها در این مورد نقطه نظرات‌شان را بیان کنند.

مصرف سوخت خودروهای داخلی در مقایسه با خودروهای خارجی بسیار بالاست

حسن مرادی، استاد حقوق محیط زیست دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر در مورد میزان مصرف سوخت خودروهای داخلی اظهار کرد: مصرف سوخت خودروهای داخلی در مقایسه با خودروهای خارجی بسیار بالاست و تفاوت معناداری دارد. اتومبیل های نو خارجی و حتی دست دوم آنها از اتومبیل های موجود داخلی بهتر است و بازدهی بهتری دارد. کارخانه های داخلی تولید خودروها اجازه ورود خودروهای خارجی را نمی‌دهند و درواقع کارشکنی می‌کنند و واردات را در دست خود گرفته اند.

ورود خودروهای برقی خارجی تاثیر مهمی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت

این استاد دانشگاه معتقد است که ورود خودروهای برقی خارجی تاثیر مهمی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت. اتومبیل های برقی دودزا نیستند. از این رو بسیاری از کارخانه های خارجی به سمت تولید خودروهای برقی می‌روند چون دوست ندارند محیط زیست را آلوده کنند و به آن ضربه بزنند. اگر این روند در کشور ایجاد نشود دود آن به چشم شهروندان می‌رود و دستگاه بهداشت و درمان ما هزینه زیادی برای مداوای بیماری های ریه باید هزینه کنند. تولید و واردات خودروهای نو و دست دوم برقی باید افزایش پیدا کند، این کار می‌تواند چهره شهرها را تغییر دهد.

استانداردهای ۸۵ گانه در خودروهای خارجی باعث کیفیت بالای آنها شده است

مهندس امید محمدی کارشناس ارشد خودرو معتقد است؛ خودروهای خارجی به دلیل داشتن راهبرد و استراتژی برای محصول رشد زیادی دارند. استاندارد های ۸۵ گانه در خودروهای خارجی باعث کیفیت بالای آنها شده است.

وی معتقد است که در خودروهای داخلی به دلیلی کیفیت به فراموشی سپرده شده است. ضمن اینکه خودروسازان داخلی به علت زیان‌دهی نمی‌توانند به دنبال افزایش کیفیت محصول و ارتقای کیفیت باشند.

هرچقدر کیفیت خودرو بالاتر باشد، میزان استهلاک خودرو کاهش می‌یابد

وی با بیان اینکه هرچقدر کیفیت خودرو بالاتر باشد، میزان استهلاک خودرو کاهش می‌یابد و هزینه نگهداری خودرو کمتر می‌شود، گفت: با کاهش استهلاک خودرو، هزینه نگهداری خودرو توسط مصرف‌کننده کاهش می‌یابد.

در حالت کلی اختلاف حدود ۳ لیتری با متوسط مصرف سوخت جهانی داریم

این کارشناس ارشد خودرو با بیان اینکه اگر  محصول داخلی تولید شود که مشتریان کمتر برای خرابی به خدمات پس از فروش شرکت خودروساز نیاز داشته باشند، منجر به بهبود وضعیت اقتصادی مالکان خودرو و افزایش ضریب فروش خودروساز داخلی می‌شود، گفت: میانگین مصرف سوخت‌، خودروهای خارجی ۴تا ۵ لیتر است و خودروهای هیبریدی هم کمک آمده اند. به طوری که در خارج از کشور خودروسازها سبد سوختی دارند، موضوعی که در داخل کشور وجود ندارد. میانگین مصرف سوخت‌ خودروهای داخلی ۶.۵لیتر است. در حالت کلی اختلاف حدود ۳لیتر با مقدار متوسط مصرف سوخت جهانی داریم.

مطابق ماده ۳۳۱ قانون مدنی، هر کسی که سبب تلف مالی بشود باید آن را جبران کنند

حمیدرضا اسعدی نژاد، استاد حقوق دانشگاه نیز اظهار کرد: یکی از مهمترین تکالیف خودروسازان، ایجاد ایمنی مناسب برای خودرو است.  خودرو باید با استانداردهای لازم تولید شود و ثانیا ویژگی‌های فنی و ایمنی ذکرشده در قرارداد را داشته باشد. موارد زیادی مشاهده شده که در تصادفات مختلف از جمله تصادفات زنجیره ای، ایربگ بسیاری از این خودروها عمل نکرده و منجر به بروز حادثه شده است. مطابق ماده ۳۳۱ قانون مدنی، هر کسی که سبب تلفات مالی بشود باید آن را جبران کنند.

از عدم ارتقا کیفیت خودروها به دلیل زیان‌دهی خودروسازان داخلی تا  مصرف ۳ لیتر بیشتر سوخت نسبت به متوسط جهانی

به گفته احمدرضا اسعدی نژاد در چنین مواردی در صورت مطالبه خسارت، دادگاه باید رابطه سببیت بین خسارت وارده و عامل زیان را بررسی نماید و اگر احراز شود که دلیل حادثه، نقص فنی از جمله باز نشدن ایربگ خودرو بوده است، باید خودرو ساز را هم مسئول تلقی کند. به موجب مواد ۲۸۹ و ۲۹۱ قانون مجازات اسلامی نیز از باب تسبیب در خسارات یا قتل غیرعمد می‌توان خودروساز را مسئول تلقی نمود. مواد ۴۹۲، ۵۲۶، ۵۳۳، ۵۳۴، ۵۳۵، ۵۳۶ قانون مجازات اسلامی نیز رابطه سببیت را موجب قصاص یا دیه دانسته است و اگر نتیجه حاصله مستند به رفتار مرتکب باشد اعم از آنکه به نحو مباشرت یا به سبیب یعنی غیرمستقیم انجام شود، مسئول تلقی خواهد شد. در حقیقت ممکن است راننده، مالک خودرو و خودروساز مسبب حادثه تلقی شوند.

این استاد دانشگاه گفت: مطابق ماده ۲ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، عرضه کننده موظف به رعایت استانداردهای ابلاغی در مورد ایمنی، کیفیت، سلامت خودرو است. به موجب ماده ۳ این قانون نیز هزینه رفع نقص یا عیب خودرو در طول مدت ضمانت و جبران کلیه خسارات وارده به مصرف‌کننده و اشخاص ثالث، اعم از خسارات مالی و جانی و هزینه‌های درمان ناشی از نقص یا عیب (که خارج از تعهدات بیمه شخص ثالث باشد) برعهده عرضه‌کننده است. در این خصوص در صورت بروز اختلاف بین طرفین، موضوع ابتدا در هیأت حل اختلاف مربوطه، متشکل از نماینده عرضه کننده خودرو، کارشناس رسمی‌ دادگستری و کارشناس نیروی انتظامی طرح و در صورت اعتراض به رای، موضوع در دادگاه صالح قابل پیگیری خواهد بود.

از عدم ارتقا کیفیت خودروها به دلیل زیان‌دهی خودروسازان داخلی تا  مصرف ۳ لیتر بیشتر سوخت نسبت به متوسط جهانی

به گفته اسعدی نژاد به موجب ماده ۴ این قانون، چنانچه نقص یا عیب قطعات ایمنی خودرو در طول دوره ضمانت پس از سه بار تعمیر همچنان باقی باشد یا در صورتی که نقص یا عیب قطعاتی که موجب احتمال صدمه جسمی یا جانی اشخاص گردد و با یک بار تعمیر برطرف نشده باشد یا خودرو بیش از سی‌روز به دلیل تعمیرات غیرقابل استفاده بماند، عرضه کننده مکلف است حسب درخواست مصرف کننده خودروی معیوب را با خودروی نو تعویض یا با توافق، بهای آن را به مصرف‌کننده مسترد دارد. مطابق مفهوم مخالف تبصره ۴ ماده ۱۲ آیین نامه اجرایی این قانون نیز، تعمیر یا تعویض قطعات ناشی از تصادف یا حادثه که به علت نقص فنی خودرو باشد، مشمول ضمانت است.

مطابق ماده ۲۹ مسئولیت رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان و جلب رضایت ایشان در مرحله اول برعهده عرضه‌کننده است

به گفته اسعدی نژاد، مطابق ماده ۲۹ این آیین نامه نیز مسئولیت رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان و جلب رضایت ایشان در مرحله اول برعهده عرضه‌کننده است. در صورت بروز اختلاف بین عرضه‌کننده و مصرف‌کننده، رأساً از طریق سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و با نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد. چنانچه رضایت مصرف‌کننده تأمین نشود، می‌تواند به هیات حل اختلاف موضوع تبصره (۲) ماده (۳) قانون مراجعه کند؛ بنابراین در صورت بروز خسارات جانی و مالی، در صورت اثبات رابطه سببیت امکان مطالبه خسارات یا دیه حسب مورد از مباشرین و مسببین از جمله مالک وسیله نقلیه، راننده، خودروساز و بیمه و غیره وجود دارد.

به گزارش شهر سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا پیش‌تر گفته بود که با یک حساب دو دو تا چهارتا، ایران‌خودرو و سایپا اگر تعطیل شوند، ما با واردات خودروی خارجی، تنها با صرفه‌جویی مصرف سوخت این خودروها، حقوق تمام کارکنان آنان را می‌دهیم. تعطیلی این دو شرکت به نفع کشور است.

انتهای پیام/

۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 49510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =