ارائه لایحه ساختمان سبز به شورا؛ به‌زودی

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: لایحه ساختمان سبز به‌زودی توسط شهرداری تهران به کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر ارائه خواهد شد.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر اظهار کرد: مبحث ساختمان سبز موضوعی است که در بسیاری از کشور های توسعه یافته دنیا در حال انجام است. این استانداردها در کشورهای مختلف با عناوین مختلف مطرح می شود که یکی از مهم ترین و قدیمی ترین عناوین آن استاندارد لید است که در ایران بومی سازی شده و در جلسه ای که با حضور نمایندگان دستگاه های مختلف تشکیل داده شد، در مدت یک سال گذشته به یک جمع بندی کلی رسیده است.


پیرهادی با اشاره به اینکه این مصوبه اصولا منطبق با مسائل محیط زیست است، ادامه داد: هر چه در این زمینه تلاش و کوشش بیشتری بشود مسلما این پروژه زودتر آغاز می شود. این مبحث یک سری ملاحظات نیز دارد که باید رعایت شود و چیزی که در استاندارد لید مطرح است، حدود ۴۰۰ مورد است که با حضور یکسری از اساتید دانشگاه و نخبگان سعی کردیم به نوعی کاهش داده شود تا افراد در گام اول بتوانند آن را انجام بدهند. ما می دانیم که این استانداردها تعدادشان خیلی بیشتر اینهاست اما چون تعداد پارامتر ها و گزینه ها در استانداردهای روز دنیا خیلی زیاد است قاعدتا نمی شود تمام این استانداردها را به یکباره رعایت و اجرا کرد.


وی با بیان اینکه براساس مشورتی که در انجمن های تخصصی در این مورد داشته اند، آنها در خصوص حدود ۲۰۰ گزینه تقریبا به همفکری و جمع بندی رسیده اند که شهرداری تهران آن را به زودی در قالب یک لایحه به کمیسیون سلامت و محیط زیست ارائه می کند، گفت: ما نیز قاعدتا آن را مورد بررسی قرار داده و در صحن شورا تصویب می کنیم. این لایحه شاید یکی از لوایح و طرح های بسیار مهم در حوزه صنعت ساختمان سازی و شهرسازی است که در حوزه محیط زیست یک نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.


پیرهادی ادامه داد: سیاست ما نیز در این خصوص یک سیاست تشویقی است و اگر اعضای شورا احتمالا موافق باشند با تخفیفاتی برای این ساختمان ها، آنها را بر اساس سه سطح را دسته بندی می کنیم که شامل ساختمان هایی که تا ۸۰ درصد این گزینه ها را رعایت می کنند، ساختمان هایی که بین ۸۰_۶۰ درصد این گزینه ها را رعایت می کنند و ساختمان هایی که بین ۶۰_۵۰ درصد این گزینه ها را رعایت می کنند؛ می شود.

وی تاکید کرد: بنا به سطحی که ساختمان در آن قرار گرفته باشد، از تخفیف عوارض بهره مند می شود.

این عضو شورا تاکید کرد: با این شیوه طبق کارشناسی که صورت گرفته این طرح برای اولین بار در کشور اجرا می شود.

انتهای پیام/

۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 50438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =