کانون مادرانه‌های شهر تهران فعال‌ می‌شود

مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت: باید به مردم تسهیلات دهیم و بستر فعالیت‌های داوطلبانه را فراهم کرده و به ساماندهی مشارکت‌های مردمی در حوزه سلامت بپردازیم.

حمید صاحب، مدیرکل سلامت شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر با اشاره به اینکه چالش های مختلفی در دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و سلامت اجتماعی وجود دارد، گفت: نظام سلامت خود را متولی امر سلامت می‌داند و متوجه است که مهم‌ترین بخش سلامت را عوامل فرهنگی و اجتماعی حوزه سلامت تشکیل می‌دهد و بالغ بر ۷۵ درصد وضعیت سلامت در سطح جامعه متاثر از این عوامل است. با این حال در شرایط فعلی، نظام سلامت تنها مسئول بیمارستان ها، تشخیص بیماری‌ها و درمان آنهاست و مفهوم سلامت که حال خوب است را پیگیری نمی‌کند و حتی این فهم از مفهوم سلامت در نظام سلامت ما مهجور است.

وی افزود: شهروندان با آسیب‌های اجتماعی زندگی می‌کنند و به دلیل اینکه این آسیب ها مدت متمادی است که ادامه داشته است به نوعی باور کرده‌اند که آسیب‌های اجتماعی بخشی از زندگی است. نظام سلامت در حوزه عوامل اجتماعی که مهم‌ترین بخش سلامت است، عملا خاموش است و حرفی برای گفتن ندارد و اجازه نمی‌دهد که سایر سازمان‌های فعال کار خود را به خوبی انجام دهند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران در ادامه بیان کرد: چالش دوم این است که نظام سلامت بر این تصور است که با تاسیس مراکز خدماتی در حوزه سلامت مشکل حل خواهد شد، حال آنکه این امر راهکار جامعی در این خصوص نیست. به این علت که مراکز ارائه خدمت مراکزی هستند منفعل و نیاز است که مردم به آن‌ها مراجعه کنند. راهکار این است که از انفعال خارج شوند و از طریق توانمندسازی گروه‌های محله‌پایه مشارکت مردم را در موضوع توانمندسازی جلب کنیم؛ به گونه‌ای که مردم بدانند، بخواهند و بتوانند از خودشان مراقبت کنند و این امر محقق نخواهد شد مگر اینکه ما به مردم مراجعه کنیم.

وی با اشاره به اینکه مسئله عدالت و تاسیس مراکز خدمات یک بحث است و نحوه ارائه خدمات موضوعیت مهم تری است، اظهار کرد: در شهرداری به سراغ مردم می‌رویم و آن‌ها را گروه‌بندی می‌کنیم و آموزش‌های موردنیازشان را توسط خودشان پیاده می‌کنیم|؛ به این صورت که گروه‌های مختلف مردم سازماندهی می شوند و آن‌ها را برای مشارکت در برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی توانمند می‌کنیم. 

وی افزود: ما نباید به مردم خدمت کنیم بلکه خود مردم باید به خودشان خدمت کنند، ما تنها باید تسهیلات دهیم و آنها را برای این امر هدایت و سازماندهی کنیم. حتی نباید در امر آموزش هم‌ چندان مداخله کرد بلکه خود گروه‌های اجتماع محور باید در سیاست‌گذاری، اجرا و حتی پایش برنامه‌های حوزه سلامت که از جنس فرهنگی و آموزشی هستند؛ مداخله داشته باشند.

وی افزود: شهرداری اگرچه در این حوزه در ابتدای راه است اما توفیقات قابل توجهی داشته و امیدواریم که برنامه‌های حوزه سلامت را از طریق توسعه‌ کانون‌های اجتماع محور در محلات شهر تهران اجرا کنیم. البته تقریبا در حوزه سالمندی و معلولین به طور قابل توجهی توفیقش را کسب کرده‌ایم اما در حوزه سایر کانون‌ها مثل مادرانه، نوجوانان و جوانان همچنان نابالغ هستیم.

صاحب در پایان گفت: فعال‌سازی کانون مادرانه‌های شهر تهران در دستور کار اداره کل سلامت قرار دارد.

انتهای پیام/

۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
کد خبر: 51151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =