از فاصله یک کیلومتری نزدیکترین مسجد تا اقدامی که ۴۳ نمونه مشابه در گذشته داشته است

از آنجایی که ساخت مسجد در بوستان قیطریه این روزها حواشی‌ای به همراه داشته است، جزییات این ماجرا را بررسی کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار شهر مدتی است احداث مسجد در بوستان قیطریه موجب شده تا حواشی در این زمینه ایجاد شود.‌ مخالفان ساخت مسجد معتقدند که درختان بوستان قطع شده و این درحالی است که در پی بازدید شهردار تهران و اعضای شورای شهر مشخص شد نه تنها درختی قطع نشده بلکه چندین نهال هم که در این محدوده واقع شده بودند جابجا شده اند. ضمن اینکه با دستور زاکانی نقشه ساخت تغییر کرد تا چند درخت با سن بالایی که در این محدوده واقع شده اند، سرجایشان بمانند. در همین رابطه مهدی چمران در دویست و بیست و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران  با بیان اینکه شورای مساجد نظر خود را داده و باید بر اساس این اعلام نظر، مسجد بوستان قیطریه را بسازند، گفت: این شورا مساحت را نیز پیشنهاد داد که مورد بررسی قرار گرفت.‌

وی افزود: در سال ۱۳۸۲ برای مساجد تهران و ساخت و ساز مساجد، بودجه تعیین شده بود و این از افتخارات ما در شورا به شمار می رود. باید برای مردم روشن شود که این اقدامات دنباله همان راه است و نه قرار است درختی قطع شود و نه فضایی اشغال شود. زندگی چیز دیگری نیست و مسجد چیز دیگری. نماز عین زندگی است. جدا کردن اینها جدا کردن دین از زندگی است.

ساخت مساجد مصوبه اول دیماه سال ۸۳ است

رئیس شورای شهر تهران با اعلام اینکه باید کمی فکر کنیم و تحت تأثیر جو روانی قرار نگیریم، یادآور شد: مصوبه شورا در خصوص ساخت مساجد سه شنبه اول دیماه سال ۱۳۸۳ تصویب شده است.  تهران مسجد کم دارد و باید ۴۰۰ مسجد در پایتخت ساخته شود. 

صرفا مسجد احداث می‌شود بدون فضای تجاری 

مجید غفوری دبیر ساماندهی و توسعه مساجد شهر تهران هم درخصوص ساخت مسجد در بوستان قیطریه گفت: ما تنها زمین را در اختیار می‌گذاریم و هزینه های احداث با خیرین است.

وی در رابطه با علت انتخاب محدوده داخل پارک برای ساخت مسجد خاطرنشان کرد: این مسجد را یک فضای مکمل برای پارک می‌دانیم.

دبیر ساماندهی و توسعه مساجد شهر تهران در ادامه گفت: فاصله هر مسجد تا مسجد بعدی باید ۵۰۰ متر باشد که اینجا بیش از دوبرابر فاصله دارد.

غفوری در رابطه با طرح نیز اظهار کرد: صرفا مسجد ساخته می‌شود و به هیچ عنوان فضای تجاری در این‌جا دیده نشده است.

وی تاکید کرد: سطح اشغال این مسجد ۸۰۰ مترمربع است که نسبت به ۱۲۲ هزار متر فضای پارک چیزی حدود ۰.۶ درصد فضای پارک را اشغال خواهد کرد.

نزدیک‌ترین مسجد یک کیلومتر فاصله دارد

سعیدی‌نژاد واقف نیز اظهار کرد: اگر از لحاظ هوایی بخواهیم حساب کنیم کمترین فاصله مساجد اطراف ۴۵۰ متر و بیشترین فاصله ۶۷۰ متر است. اما از روی‌ هوا که مردم از این نقطه نمی‌روند به مساجد اطراف‌. باید مسافت از روی زمین طی شود که در این صورت نزدیک‌ترین مسجد که‌ مسجد مفتخر است یک کیلومتر فاصله دارد.

در گذشته ۴۳ مسجد در پارک‌های فرامنطقه‌ای احداث شده است

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران در این خصوص خاطرنشان کرد: این بحث هم مصوبه دارد و هم مسبوق به سابقه است. ۴۳ مسجد در پارک‌های فرامنطقه‌ای در سال‌های گذشته ساخته شده است. چه بسا که از زمان کرباسچی این اتفاق رخ می‌داد. در حال حاضر تقریبا ۴۳ مصوبه از گذشته داریم که مسجد ساخته شود.

نادعلی تصریح کرد: با حضور شهردار تهران نقشه مسجد عوض شد و درخت‌های کهن‌سال از این طرح خارج شدند.

هیچ درخت با بن بالایی جابه‌جا نمی‌شود و هیچ درختی هم قطع نمی‌شود

نقره‌کار، طراح و معمار نیز در این‌باره اظهار کرد: طراحی مسجد به این سادگی نیست، محور، مرکز و غنی‌سازی دارد. با این‌حال در حال تغییر طرح هستیم که مسجد صرفا در جایی ساخته شود که هیچ درخت با بن بالا جابه‌جا نشود و یا هیچ درختی قطع نشود.

وی افزود: مسجد در پنج طبقه، دو طبقه بالا و سه طبقه در پایین ساخته خواهد شد.

به گزارش شهر با تمام این شفافیت های صورت گرفته اما هنوز عده‌ای اصرار به مخالفت دارند؛ اصرار به اینکه درخت قطع می‌شود، اصرار به اینکه پارک، مسجد نمی‌خواهد، اصرار به اینکه درختان بوستان‌های دیگر هم قطع می‌شود و مسجد می‌سازند و خیلی از مواردی که نه با منطق منطبق است و نه بویی از واقعیت دارد. حال باید دید که چرا برخی از آب ریختن به آسیاب دین‌گریران بیگانه خرسند هستند و هدفشان چیست؟

انتهای پیام/

۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 52201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =