۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 6350
مردم تصمیمات ستاد کرونا را نپذیرند ،هیچ ضمانتی وجود ندارد

شهر: رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تصمیم درباره تعطیلی تهران با تأخیر اتخاذ شد که امیدواریم دیر نشده باشد، گفت: اگر بسیج راهور کل راه های خروجی را هم ببندد ولی میلیون ها ماشین بخواهند خارج شوند کاری نمی تواند انجام دهد. نفر اول زنجیره را می شکند و بقیه خارج می شوند.

محمد جواد حق شناس، رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره تصمیم های ستاد ملی کرونا از ابتدای آذر ماه در تهران گفت: این تصمیمی است که به نظر می رسد کمی دیر گرفته شد گرچه ضروری و لازم بود. امیدوارم که این تصمیم بتواند تا حدودی از گرفتاری ها و مصیبت هایی که شهر با آن روبه رو است بکاهد.

او با بیان اینکه شهر در این روزها حال خوبی ندارد، ادامه داد: دو هفته پیش بود که نشستی با هیأت نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی داشتیم. تعطیلی تهران، تصمیم مشترکی بود که شورا و نمایندگان مجلس با هم گرفتند و حتی تأیید استاندار و شهردار و روسای دانشگاه پزشکی را هم داشت. باید این تصمیم به تصویب ستاد فرماندهی مبارزه با کرونا می رسید اما این تصمیم با تأخیر اعلام شد و امیدواریم که دیر نشده باشد.

حق شناس گفت: این اقدام آثار و بازخوردهایی داشت که دولت باید تمهیداتی را به ویژه در حوزه اقتصادی و کسب و کارهای کوچک آماده می کرد و امیدواریم که در این تأخیر دولت آمادگی ها را کسب کرده باشد و در روزهای پیش رو با همتی که همه مردم تصمیم سازان، نهادهای دولتی و عمومی و حتی نهادهایی خاص تر به کار می گیرند این مشکلات حل شود.

او ادامه داد: در دنیا شاهد هستیم که در زمان بحران حتی ارتش و حوزه های نظامی هم به کمک مردم می آیند. بحران کرونا کمتر از سیل و زلزله و سونامی نیست و انتظار می رود همان طور که در گذشته این دستگاه ها به کمک می آمدند در حال حاضر نیز کمک همه دستگاه ها، خیرین و تمام کسانی که دل در گرو هموطنان و نیازمندان دارند برای عبور از این همه گیری وجود داشته باشد.

حق شناس درباره ضمانت اجرایی مصوبات ستاد ملی کرونا نیز گفت: وقتی دستور العملی اعلام می شود علی القاعده باید ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم آن را بپذیرند. بخش اقلیتی که دستورالعمل ها را اجرا نمی کنند نیز با ضابطان قانونی سرو کار دارند. اگر این ارقام جابجا شود نمی توان هیچ ضمانت اجرایی برای دستورالعمل ها پیدا کرد. اگر تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد مردم بپذیرند با ۸۰ درصد باقی مانده نه قانون، نه قانون گذار و ضابط نمی توانند برخورد کنند.

او ادامه داد: بستر پذیرش عمومی مستلزم اعتماد عمومی است که جامعه باید به تصمیم سازی دولت و حکومت و نظام تصمیم سازی داشته باشد. در ایام عید مردم پذیرفتند. وقتی پارک ها بسته شد کسی دیگر به سمت پارک نرفت. مردم قبول کردند سفر نروند. اگر بسیج راهور کل راه های خروجی را هم ببندد ولی میلیون ها ماشین بخواهند خارج شوند کاری نمی تواند انجام دهد. نفر اول زنجیره را می شکند و بقیه خارج می شوند.

حق شناس گفت: باید این دو با هم ترکیب شود. به جایی برسیم وقتی تصمیمات اعلام می شود همه گروه های مرجع به کمک بیایند؛ از هنرمندان، سینماگران، اهالی حوزه موسیقی، علم و دانش و سیاستمداران و حتی کسانی که سیاست های عمومی دولت را نمی پذیرند در این حوزه چون پای جان شهروندان در میان است باید به کمک بیایند.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 6350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =