تقویت تشکیلاتی جایگاه حوزه سلامت، ایمنی و محیط زیست؛ در دستورکار شهرداری تهران

شهردار تهران از تقویت جایگاه سازمانی و تشکیلاتی حوزه سلامت، ایمنی و محیط زیست شهرداری تهران خبر داد و گفت: سرمایه گذاری در حوزه سلامت، ایمنی و محیط زیست هزینه نیست بلکه بسیار پربازده است چرا که هزینه های ناشی از بروز حوادث را کاهش می دهد. با ایجاد تشکیلات مناسب، باید مناطق در معرض ریسک های بزرگ شناسایی شوند و برنامه ریزی برای آن ها به گونه ای صورت گیرد که حوادث تا حد زیادی قابل پیش بینی و کنترل باشند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران، پیروز حناچی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره نشان تعالی HSE (سلامت، ایمنی و محیط زیست) شهرداری تهران که به صورت مجازی برگزار شد؛ از شهر، به عنوان بادوام ترین و مهمترین دستاورد بشری یاد کرد و افزود: انسان، جوهره ذاتی هر شهر مترقی به شمار می رود و کلانشهرها به عنوان پدیده ای حادث در دوره معاصر هستند که بین این دو مقوله ارتباط مستقیم وجود دارد.

او با بیان اینکه احتمال پیچیدگی و چند وجهی بودن حوادث در کلانشهرها بسیار بالاست، گفت: بخش عمده ای از مخاطرات شهری قابل پیش بینی و تشخیص ریسک است اما تمام رویدادهای حادث شده در کلانشهرها و حوادثی که ایمنی و سلامت شهروندان را به مخاطره می اندازد همیشه قابل پیش بینی نیست و این امر ناشی از خصایص پیچیدگی کلانشهرهاست.

شهردار تهران اضافه کرد: علی رغم تلاش های صورت گرفته، میزان حوادث نیز رو به افزایش است. در واقع آمار حوادث شهری به میزان توسعه شهر و فعالیت های موجود در آن روند افزایشی به خود می گیرد. اما باید چه کنیم که حادثه کمتری داشته باشیم و در این حوادث جان شهروندانمان کمتر به خطر بیفتد.

او با اشاره به حوادث چند سال اخیر شهر تهران گفت: حادثه هایی پارک لاله و ورزشگاه آزادی در فضای شهرداری نبود اما در سطح شهر اتفاق افتاد. یا حوادثی چون پارک خزانه افکار عمومی را متألم می سازد و جامعه از شهرداری انتظار حساسیت صحیح  و عکس العمل تخصصی دارد.

حناچی، بخش عمده ای از حوادث و شرایط ناامنی را به نگهداری فضا و تجهیزات و امکانات مرتبط دانست و افزود: در این زمینه در شهرداری تهران و کشور ضعف وجود دارد. عموما بسیاری از تاسیسات در سازمان ها در ابتدای امر به شیوه صحیح ایجاد می شوند اما در طول زمان بهره برداری به دلیل فقدان وجود سیستم های نگهداری و ایمنی از حیز انتفاع خارج می شوند و به مرور دچار تغیراتی می شوند که مشکلات بعدی را ایجاد می کنند. سازمان ها باید وظیفه خود را در نگهداری از تاسیسات خدمات دهنده به درستی انجام دهند و این نقیصه باید جبران شود.

او با اشاره به حوزه های پیمانکاری به عنوان بخش عمده ای از بخش های اجرایی مقوله HSE گفت: رعایت مقررات ملی و قوانین کنترلی در این زمینه بسیار موثر است. مبحث ۲۲ مقررات ملی به موضوع نگهداری تجهیزات اشاره کرده اما به اندازه کافی مورد توجه قرار  نگرفته است و شاید جزو خلأهای ما محسوب می شود.

حناچی، ایجاد رقابت درون سازمانی و جلب توجه مدیران شهری و افزایش دغدغه مندی آنان در رعایت شاخص های سلامت، ایمنی و محیط زیست را از جمله  اهداف برگزاری برنامه های HSE برشمرد و افزود: سرمایه گذاری برای بهداشت و ایمنی به مراتب کم هزینه تر از عواقب ناشی از بی توجهی به پیشگیری از حوادث است. در حوادثی مانند سینا اطهر در صورتی که اقدامات پیشگیرانه توسط متولیان انجام می شد می توانست بار خسارات را کاهش دهد. البته بخشی از آن از حوزه کاری انجام خارج بود اما در شهر تهران اتفاق افتاد. یا در حادثه ریزش گود منطقه ۱۷، خوشبختانه اقدام به موقع مدیر و پیش بینی قبلی آن باعث پیشگیری از بروز حادثه بزرگ و پرخسارت جانی شد.

به گفته حناچی، رقابت های جشنواره HSE در ایجاد نگرش های پیشگیرانه بسیار موثر هستند. بر این اساس باید مناطق در معرض ریسک های بزرگ شناسایی شوند و برنامه ریزی برای آن ها به گونه ای صورت گیرد که حوادث تا حد زیادی قابل پیش بینی و کنترل باشند. البته حوادث در برخی موارد، خارج از کنترل شهرداری هستند اما رعایت مسائل ایمنی هنگام کار بسیار مهم و تاثیرگذار است.

شهردار تهران با اشاره به تصویب طرح الزام ایجاد اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست در شورای شهر گفت:  تلاش می کنیم جایگاه مناسبی را در تشکیلات برای تقویت حوزه سلامت، ایمنی و محیط زیست درنظر بگیریم تا موثرتر واقع شود. البته هنوز به جمع بندی روشن در این زمینه دست نیافته ایم اما بناداریم با شورا به اتفاق نظر برسیم.

او هم افزایی عوامل در شهرها برای پیشگیری از غیرقابل کنترل شدن برخی حوادث را ضروری دانست و افزود: حادثه شکستن دیواره بتنی در یکی از مسیل های شهر در اثر بارندگی شدید و خروج آن به سمت تونل مترو در سال ۹۴ می توانست منجر به یکی از حوادث شدید شود اما همکاری به موقع همکاران مترو باعث شد علی رغم خسارت های بسیار مالی، خوشبختانه خسارت جانی در پی نداشته باشد. بسیاری از این حوادث درس بزرگی برای نظام مدیریت شهری است که در هنگام وقوع حوادثی که تمهیداتی برای آن اندیشیده نشده می توان با هم افزایی سایر بخش ها، از خسارات جبران ناپذیر جلوگیری کرد.

به گفته حناچی، سرمایه گذاری در حوزه سلامت، ایمنی و محیط زیست هزینه نیست بلکه بسیار پربازده است چرا که هزینه های ناشی از بروز حوادث بسیار بیشتر است. به ویژه ارزشمندی جان انسان ها ایجاب می کند خسارات جانی و مالی به حداقل برسد.

شهردار تهران تاکید کرد : با تلاش همکاران مقوله HSE باید به بخشی از اخلاق سازمانی ما تبدیل شود که هر کاری را به درستی و کامل انجام دهیم و در دوران بهره برداری نیز نکات ایمنی، بهداشتی و فنی را برای ایجاد محیطی بهتر مورد توجه قرار دهیم.

۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
کد خبر: 6609

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =