جایزه تهران بزرگترین جایزه تک داستان است

شهر: جایزه تهران انگیزه ای است برای اینکه داستانهایی درباره تهران نوشته شود و محتوا درباره پایتخت بیشتر شود.

محمد طلوعی، دبیر چهارمین جشنواره داستان «جایزه تهران» با بیان این مطلب به «شهر» گفت: جایزه تهران در سال ۱۳۹۳ با این ایده بنیان گذاشته شد که درباره تهران داستان نوشته شود. تنها تفاوت تهران با دیگر شهرهای بزرگ دنیا که همسن آن هستند این است که درباره تهران داستان کم وجود دارد. برای نمونه تهران و نیویورک هردو ۲۰۰ ساله هستند اما تعداد داستانهایی که در نیویورک رخ می دهد قابل قیاس با تهران نیست.

طلوعی از ویژگی های مهم این جایزه را رقابت داستان نویسان حرفه ای با داستان نویسان مبتدی عنوان کرد و گفت: این جایزه تنها جایزه داستان نویسی است که نویسندگان می توانند بدون آنکه کتاب منتشر شده داشته باشند در آن شرکت کنند.

دبیر چهارمین جشنواره داستان «جایزه تهران» گفت: جایزه تهران بزرگترین جایزه تک داستان کشور است که هر دو سال یکبار برگزار می شود و امسال ۱۱۳۷ داستان به دبیرخانه ارسال شد. از شروط این جشنواره نیز این بود که این داستان ها قبلا جایی منتشر نشده باشند و حداکثر پنج هزار کلمه باشند. برای همین خیلی از نویسندگان یکسال وقت می گذارند و برای جایزه تهران داستان می نویسند.

به گفته طلوعی از بین این ۱۱۳۷ داستان تعداد ۴۵ داستان به مرحله نهایی راه یافت که از آن بین ۱۲ داستان برگزیده شد و قرار است کل داستانهای چهار دوره در کتابی منتشر شود.

جایزه تهران در سالهای ۱۳۹۳، ۱۳۹۵ ،۱۳۹۷ و ۱۳۹۹ برگزار شده است. امسال این جایزه با همکاری مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، مجله ناداستان، مجله سان و موسسه همشهری برگزار شده است.

شرکت کنندگان برای چهارمین جایزه داستان تهران تا آخر تابستان فرصت داشتند که داستانهای خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

چهارمین جایزه داستان تهران با یادی از اصغر عبداللهی، فیلمنامه نویس و داستان نویس ایرانی برگزار می شود. در دور اول از قاسم هاشمی‌نژاد و دور دوم احمدرضا احمدی قدردانی شد. در دوره سوم از کسی تقدیر نشد.
 

جایزه‌ نفر اول تا سوم به ترتیب، ۱۵، ۱۰ و ۵ میلیون تومان جایزه نقدی است و سه جایزه‌ ۲ میلیون تومانی هم به سه داستان منتخب هیات داوران اهدا می‌شود. همچنین ۱۰ داستان انتخاب شده از سوی هیات داوران، در کتاب داستان تهران منتشر خواهد شد.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱
کد خبر: 7216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =