کارگروه صیانت از کوهستان‌های تهران تشکیل شود

شهر: نود و نهمین جلسه کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با حضور فرماندار شمیرانات و شهردار منطقه یک تهران و مشاوران این کمیته برگزار شد.

به گزارش شهر، سید آرش حسینی میلانی در ابتدای این جلسه که به موضوع هماهنگی برای حفاظت از کوهستان‌های مشرف به تهران در شمال تهران اختصاص داشت، گفت: در آستانه ورود به قرن جدید و سال ۱۴۰۰ هستیم. به همین خاطر، مدیریت شهری درصدد برنامه‌ریزی و انجام اقداماتی به همین خاطر است. رشته ‌کوه توچال برای تهران اهمیت زیادی داشته و دارای ارزش‌های تاریخی و طبیعی است.

او با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های مدیریت شهری وقوع سیلاب در ناحیه‌های کوهستانی است، گفت: شهرداری تهران در سال ۹۸، برای لایروبی روددره‌ها، انهار و مسیل‌های مشرف به شهر تهران بیش از ۲۰ میلیارد تومان هزینه کرده است. از طرفی، میزان استفاده‌کنندگان از رخ جنوبی توچال زیاد است و بر اساس برخی برآوردها حدود پنج میلیون بازدید از این کوهستان در سال انجام می‌شود.

این عضو شورای شهر تهران حفظ تفرج‌گاه‌های کوهستانی را با اهمیت برشمرد و گفت: بخش‌های خصوصی و اقتصادی برای فعالیت در این منطقه برنامه دارند و درصدد توسعه فعالیت‌های خود در این منطقه هستند. همین مسئله موجب شده تا شاهد تغییر کاربری‌های گسترده‌ای در این منطقه باشیم. همین مسئله ایجاد هماهنگی برای افزایش همکاری‌ها برای حفظ و صیانت از این مناطق را ضروری ساخته است.

حسینی میلانی با بیان اینکه باید سازوکاری هماهنگ‌کننده برای صیانت از کوهستان ایجاد شود، بیان کرد: هدف این سازوکار، تشریک مساعی و همکاری میان بخشی بین دستگاه‌های مختلف است. در این چارچوب، شورای پنجم توجهی ویژه به حفظ میراث‌های طبیعی شهر از جمله کوهستان‌ دارد. در این چارچوب، شورا شهرداری را به ثبت میراث طبیعی توچال ملزم کرده و درصدد است بی‌بی شهربانو را هم به ثبت طبیعی برساند.

او ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم کمیته و کارگروهی با هدایت فرماندار شمیرانات و پشتیبانی شهرداری منطقه یک تشکیل شود تا همکاری، هماهنگی و هم‌افزایی مطلوب و جامع میان دستگاه‌ها ایجاد شود.

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر احتمال وقوع بارش‌های شدید در پی تغییرات اقلیمی را متحمل دانست و گفت: یکی دیگر از مسائل کوهستان، حریق‌هایی است که در کوه‌ها رخ می‌دهد. آتش‌نشانی برای اطفای حریق در این مناطق تا ارتفاع مشخصی قادر به عملیات است. به همین خاطر، نیاز است برای رفع این مسئله فرمانداری تمهیداتی را در نظر بگیرد؛ هرچند که شهرداری تفاهمنامه‌ای را هم با وزارت دفاع برای استفاده از ظرفیت‌ هلی‌کوپتر در این باره امضا کرده است.

سید حمید موسوی، شهردار منطقه یک نیز در این جلسه، با اشاره به طرح‌های این منطقه شهرداری برای اداره ناحیه کوهستان، به تشریح اقدامات انجام شده از سوی مدیریت شهری برای لایروبی انهار، مسیل‌ها و روددره‌های مشرف به تهران پرداخت.

او همکاری میان دستگاه‌های مختلف برای کوهخواری، جلوگیری از گسترش حریم و صیانت از کوهستان‌ها را ضروری برشمرد و خواستار رفع و اصلاح تداخلات در حریم مناطق شد.

سید مهدی ساداتی، فرماندار شمیرانات نیز در این جلسه، پیشران توسعه شهرستان شمیران را گردشگری دانست و ابراز داشت: نگاه حمایتی شورا در صیانت از کوهستان بسیار ارزشمند است. همچنین فعالیت شهرداری منطقه در حوزه گردشگری و حفظ کوهستان مثبت بوده است.

او شورای شهر تهران را نخستین نهادی دانست که برای صیانت از کوهستان‌های تهران پیشقدم در تقویت همکاری با سایر دستگاه‌ها شده است و از  تشکیل کارگروه در این رابطه با حضور دستگاه‌های مختلف از جمله اداره‌کل منابع طبیعی، شرکت آب منطقه‌ای، هلال احمر و سایر دستگاهها حمایت کرد.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
کد خبر: 7369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =