۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 7757

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران :

طرح کاپ برای کل شهر تهران نسخه نمی‌پیچد

روزی برای پاسداشت خدمات باغبانان و پاکبانان در تقویم شهرداری در نظر گرفته شود
طرح کاپ برای کل شهر تهران نسخه نمی‌پیچد

شهر: یکصد و دومین جلسه کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری صبح امروز با حضور رئیس و مشاوران این کمیته، معاون خدمات شهری، رئیس سازمان مدیریت پسماند و شهرداران و معاونان خدمات شهری مناطق ۶، ۱۶، ۲۱ و ۲۲ برگزار شد.  

به گزارش شهر، سید آرش حسینی میلانی، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران در این مراسم که به بررسی آخرین وضعیت اجرای طرح کاپ در مناطق پایلوت اختصاص داشت، گفت: اجرای طرح کاپ تقریبا از تیر ماه امسال آغاز شده و بیش از شش ماه از اجرای آن می‌گذرد. در این مدت، سازمان مدیریت پسماند باید نسبت به این طرح به یک جمع‌بندی کلی رسیده باشد و بتواند یک گزارش منسجم از نقاط قوت و ضعف را به شورا و شهرداری ارائه کند.

او با اشاره به برخی اشکالات در اجرای این طرح گفت: برخی نارضایتی‌ها و ناهماهنگی در اجرای طرح کاپ منعکس شده بنابراین توسعه و افزایش محدوده اجرای این طرح به شکلی منطقی و براساس شرایط و امکانات باشد. در واقع، باید مشخص شود که برآیند کار در چه سطحی است.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه طرح کاپ می‌تواند به عنوان یکی از پروژه‌های رخداد تهران ۱۴۰۰ در آغاز قرن جدید مورد توجه و رونمایی کلی قرار بگیرد، گفت: باید از فرصت تهران ۱۴۰۰ برای گفت‌وگوی بیشتر با شهروندان استفاده کرد. به عبارت دیگر، هم با شهروندان در سطح منطقه گفت‌وگو کرد و هم ذینفعان این موضوع را – چه موافق و چه مخالف - تحلیل و رفتار اجتماعی آنها را مورد بررسی قرار داد.

حسینی میلانی گزارش با بیان اینکه ناشی از تحلیل ذینفعان می‌تواند به اجرای بهتر طرح کاپ کمک کند، بیان کرد: همواره گفته‌ایم که طرح کاپ برای کل شهر تهران نسخه نمی‌پیچد و به صورت پایلوت و آزمایشی در حال اجرا است بنابراین باید سطح انتظارات از این طرح منطقی نگه داشت.

او ادامه داد: ضروری است شناسنامه محلات تکمیل و فرمول تناوب تخلیه مخازن، رفتار متقابل مردم و عملکرد سیستم به شکل شفاف و دقیق مورد بررسی و نتایج حاصل از آن مورد استفاده قرار گیرد.

این عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شهرداری می‌تواند از ظرفیت شورایاری‌ها برای اجرای بهتر طرح کاپ استفاده کند، گفت: در مدت اجرای طرح کاپ در مناطق چهار گانه، شورایاری‌های این مناطق گزارش‌هایی را در این رابطه ارائه کرده‌اند. برخی از محلات انتظارات و پیشنهاداتی دارند که ضروری است شهرداری با آن مسائل توجه کند بنابراین بازنگری مجدد تناوب جمع‌آوری ضروری است.

حسینی میلانی بر ثبت تجارت و نتایج اجرای طرح کاپ تاکید و از معاونت خدمات شهری شهرداری خواست نیازمندی‌های اجرای این طرح در سال ۱۴۰۰ را در بودجه تدقیق و با مناطق هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.

او با توضیح اینکه اگر در هنگام بررسی نتایج اجرای طرح کاپ به این نتیجه برسیم که اجرای این طرح در یک محله و شهرک موفقیت‌آمیز بوده است، باید آن محله را به عنوان منطقه سبز و پاک معرفی کرد، بیان کرد: منطقه سبز، منطقه‌ای است که شهروندان و ساکنان آن مسئله پسماند منطقه‌ای خود را سامان داده‌اند چراکه مهمترین کنش هر شهروند در موضوع محیط‌زیست شهری، مسئله پسماند است.

رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری افزود: در مسئله دریافت نرخ خدمات مدیریت پسماند به چنین خانوارهایی باید تخفیف داده شود تا این شهروندان محصول و نتیجه اقدام خود را مشاهده کنند و عملکردشان برایشان محسوس باشد.

همچنین حسینی میلانی از معاونت خدمات شهری خواست روزی برای پاسداشت خدمات باغبانان و پاکبانان در تقویم شهرداری تهران در نظر گرفته شود و بر انجام اقدامات فرهنگی و آموزشی بیشتر از سوی سازمان مدیریت پسماند و تعامل بیشتر این سازمان با شهروندان تاکید کرد.

در ابتدای این جلسه، مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شورای شهر تهران به تشریح آخرین هماهنگی‌های انجام شده از سوی معاونت خدمات شهری با مناطق ۶، ۱۶، ۲۱ و ۲۲ برای اجرای طرح کاپ پرداخت و گزارشی از آخرین وضعیت جمع‌آوری پسماند ساختمانی، خانگی و مجتمع پردازش پسماند آرادکوه ارائه کرد.

همچنین صدرالدین علیپور، رئیس سازمان مدیریت پسماند نیز در این جلسه آخرین اقدامات انجام شده برای اجرای طرح کاپ در مناطق چهار گانه را تشریح و درباره برنامه‌های نرم‌افزاری جمع‌آوری پسماند خشک، نوبت‌های جمع‌آوری پسماند، انتخاب پیمانکاری برای جمع‌آوری پسماندهای حجیم، تولید کود کمپوست، اورهال ماشین‌ها و تجهیزات جمع‌آوری پسماند و مدیریت شیرابه توضیحانی ارائه کرد.

شهرداران و معاونان خدمات شهری مناطق ۶، ۱۶، ۲۱ و ۲۲ نیز در این جلسه آخرین وضعیت اجرای طرح کاپ و نقاط ضعف و قوت و مشکلات اجرای این طرح در محلات و شهرک‌هایی که به صورت آزمایشی در حال اجرا است را تشریح کردند.

۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 7757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =