بازگرداندن 165 هکتار زمین به شهرداری تهران در پرونده «آهن مکان»

شهر: پرونده «آهن مکان» پس از 27 سال تعیین تکلیف و در این دوره مدیریتی با پیگیری‌های انجام شده ۱۶۵ هکتار از اراضی شهرداری آزاد و به این مجموعه بازگردانده شد.

به گزارش شهر، شاید یکی از مهم‌ترین پرونده‌های شهری که در زمان خودش یعنی اوایل دهه هفتاد سر و صدای زیادی به پا کرد، پرونده موسوم به «آهن‌مکان» بود. پرونده‌ای که آغازش از انتقال صنایع آلاینده و پر سر و صدا به خارج از محدوده شهری بود و پایانش خیانت در امانت و تصرف زمین‌هایی که متعلق به شهرداری تهران بود. اما حالا و پس از گذشت نزدیک به ۲۷ سال بخشی از این پرونده که مربوط به شهرداری بود از سوی اداره کل حقوقی شهرداری تهران تعیین تکلیف شد.

آنطور که امیرحسین شمس، مدیرکل حقوقی شهرداری تهران به خبرنگار شهر گفته است: پرونده‌های بلاتکلیف از سال‌های گذشته کم نبودند؛ اما خوشبختانه به نوبت به آنها رسیدگی و تعیین تکلیف شد.

او می‌گوید: یکی از این پرونده‌ها، پرونده موسوم به «آهن مکان» است که از سال ۱۳۷۲ پرونده در دستگاه قضایی مفتوح و در حال رسیدگی بوده که در این دوره مدیریتی با پیگیری‌های انجام شده ۱۶۵ هکتار از اراضی شهرداری آزاد و به این مجموعه بازگردانده شد.

«آهن مکان» چه بود و چه شد؟

بازار «آهن‌مکان» شهرک صنعتی در قسمت جنوبی تهران واقع در بزرگراه آزادگان است، پیش از این اما؛ خیابان‌های خیام، مختاری، شهید هرندی و خانی‌آباد محل کسب و کار آهن فروشان بود که پس از تصمیم شهرداری تهران در سال ۱۳۷۰ و به دلیل آنچه مزاحم بودن نوع کسب و کارشان عنوان شد، باید به محلی جدید خارج از محدوده شهر نقل مکان می‌کردند.

به دنبال این موضوع، شهرداری وقت هم اعلام کرد در صورت تهیه مکان مناسب با احداث مکان کسب داد و ستد آهن موافقت خواهد کرد. حدود ۷۰۰ نفر از اعضای صنف آهن‌فروشان با برگزاری چندین جلسه از میان خود ۱۱ نفر را به عنوان معتمد و نماینده برای تهیه، خرید و فروش زمین مناسب انتخاب کردند و در نهایت در «صالح‌آباد» واقع در جاده بهشت‌زهرا (س) زمین مناسبی را در نظر گرفته و به اعضا اعلام می‌کنند که این زمین را متری یک هزار تومان خریداری و اعضا باید مبلغ پانصد هزار تومان بابت هر واحد کسبی به حساب‌های یازده نفر که به نام شرکت «آهن مکان» به ثبت رسانده‌اند، واریز کنند.

اما؛ این یازده نفر به عنوان پرداخت وجه به شهرداری از هر یک از اعضا معادل ۳۰۰ هزار تومان دیگر دریافت کرده‌اند در اینجا بسیاری از کسبه به دستگاه قضایی شکایت می‌کنند و  و ۷۰۰ نفر از اعضاء،‌ از میان خود هشت نفر را جهت تعقیب معرفی می‌کنند و در نهایت پرونده به شعبه ۱۳ دادگاه عمومی تهران مستقر در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) ارجاع و یکی از احکام نهایی این پرونده منجر به استرداد زمین به شهرداری می‌شود؛ اما در سال ۱۳۸۷، فرج الله حسنلو، نماینده شکات پرونده «آهن مکان» با انتقاد از اجرایی نشدن احکام قطعی دادگاه، گفته بود: هیات مدیره شرکت آهن مکان علاوه بر محکومیت کیفری به استرداد زمین مشاعی به مقدار ۴۱ هزار و ۴۱۴ متر مربع از زمین پلاک ثبتی ۱۱۱/۱ بخش ۱۲ تهران نیز محکوم شده‌اند؛ اما هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده است.

این پرونده حداقل از سوی شهرداری تهران و آن بخشی که مربوط به حقوق عامه بود، تا سال ۱۳۹۹ پیگیری و در نهایت ۱۶۵ هکتار از اراضی موضوع پرونده «آهن مکان» به شهرداری بازگردانده شد.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
کد خبر: 10059

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =