۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴
کد خبر: 10159

۱۶ گام برای مبارزه با فساد

شفاف سازی؛ بازسازی اعتماد از میان رفته
۱۶ گام برای مبارزه با فساد

بهاره آروین، عضو شورای شهر تهران معتقد است شفاف سازی راهی برای بازسازی اعتماد از میان رفته بین دولت، چه ملی و چه محلی، با شهروندان است.

به گزارش شهر، در گزارشی که در ویژه نامه روز شوراهای روزنامه همشهری درخصوص شفافیت منتشر شده است آمده است: با اینکه انواع مشکلات و چالش ها شهر تهران را محاصره کرده است، اما شهروندان تهرانی در کنار حل مشکل آلودگی هوا، ترافیک و توسعه حمل ونقل عمومی همواره مبارزه با فساد را از مسئولان و مدیران طلب کرده اند؛ بر همین اساس مدیریت شهری پایتخت در مدت فعالیت ۴۴ ماهه اش تاکنون، ۱۶ گام مهم را در زمینه شفافیت و مبارزه با فساد برداشته است؛ یعنی به طور میانگین هر ۲ ماه یک گام.

 شورای شهر این دوره که یکی از شعارهایش تحقق شهر شیشه ای و مبارزه با فساد بود، از همان ابتدا، شفاف سازی را به عنوان نخستین سد در برابر رانت و فساد در اولویت قرار داد و کار را با راه اندازی سامانه شفاف آغاز کرد. این اقدام باعث شد تا آنچه پیش تر محرمانه های شهر تلقی می شد، با یک کلیک و در چشم به هم زدنی در دسترس عموم مردم قرار بگیرد.

حالا در فاصله کمتر از ۴ماه به پایان دوره مدیریت شهری دوره پنجم، با وجود همه موانع و محدودیت ها، شفاف سازی فرایندها در مدیریت شهری تهران در مسیر درستی قرارگرفته و به برند این دوره از مدیریت شهری تبدیل و بسیاری از گلوگاه های رانت و فساد بسته شده است.

حل مشکلات تهران بدون شفافیت امکان پذیر نیست

بهاره آروین که از آغاز راه تاکنون ریاســت کمیته شــفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران را برعهده داشته است، درباره شفاف سازی فرآیند ها می گوید: اعتماد سازی و استفاده از توان خرد جمعی به ویژه متخصصان در حوزه مدیریت شهری ایجاب می کند ایجاد شفافیت در اولویت حل مشکلات شهری قرار گیرد.

از این رو شفاف سازی باید حتی بالاتر از این مشکلات در کانون توجه مدیریت شهری باشد، زیرا تا نتوانیم این موضوع را محقق کنیم، دستیابی به راه حلی برای چالش های اصلی تهران امکان پذیر نیست.

به گفته این عضو شورای اسلامی شهر تهران شفاف سازی می تواند راه حلی برای بازسازی اعتماد از میان رفته بین دولت، چه ملی و چه محلی با شهروندان باشد. ضمن اینکه نباید فراموش کرد که اصول حکمرانی خوب و مهم ترین وسیله برای پیشگیری از فساد در بخشهای عمومی، شفافیت به حساب می آید.

آروین ادامه می دهد: اینکه امور برای مردم، روشن و مشخص باشد، از این جهت اهمیت دارد که شهروندان باید به طور مرتب و با اطمینان بدانند که نهادها و مدیران آن، به چه نحو و با چه هزینه ای، امور جامعه را در حوزه تحت مسئولیت خود اداره می کنند و نتیجه اقداماتشان دقیقاً چیست؛ کاری که پارلمان محلی تهران به عنوان نخستین نهاد عمومی و نظارتی شهری در عمل آغازگر آن بوده و گام هایی را در این مسیر برداشته است .

۱۶ گام شفافیت ساز مدیریت شهری

مسیری که شورای شهر پنجم از ابتدای کار تا کنون طی کرده راه بی بازگشت است و هر آنکس که روی صندلی های سبز شورای شهر بنشیند و هر آنکه کلید شهر تهران را تحویل بگیرد از هر گروه و جناحی، ناگزیر به ادامه مسیر شفاف و شهر شیشه ای است؛ راهی که از انتشار قراردادهای بالای یک میلیارد تومان روی سامانه شفافیت آغاز و در ادامه با ۱۵اقدام دیگر همراه شد.

۱. انتشار جزئیات قراردادهای بالای ۲۰۰ میلیون تومانی

۲. برقراریا نضباط مالی و واقعی کردن حسابرسی در مجموعه مدیریت شهری

۳. انتشار جزئیات و اطلاعات لایحه بودجه

۴. بارگذاری مشخصات تحصیلی کارکنان شهرداری روی سامانه شفافیت

۵. اعلام میزان حقوق و مزایای دریافتی مدیران و کارکنان بر اساس فیش حقوقی آنان

۶. انتشار جزئیات اطلاعات سفرهای خارجی کارکنان شهرداری

۷. اعلام اسامی دریافت کنندگان طرح ترافیک خبرنگاری

۸. علنی شدن آرای اعضای شورای شهر

۹. واگذاری املاک و امکانات شهرداری تهران باید مصوبه شورای شهر را داشته باشد.

۱۰. محدود کردن اختیارات شوراهای معماری مناطق در زمینه صدور پروانه های ساختمانی

۱۱. الکترونیک کردن بخ شهایی از فرایند صدور پروانه

۱۲. لغو مصوبه برج باغ و جلوگیری از تخریب و از بین بردن باغ ها و فضای سبز

۱۳. حمایت از گزارشگران فساد با در نظر گرفتن پاداش مالی که به «سوت زن » معروف شده است .

۱۴. تشکیل دیوان محاسبات شهر تهران برای نخستین بار که طرح آن  به زودی در شورا بررسی می شود.

۱۵. انتشار پیام های شهروندان با سامانه تلفنی ارتباط مردمی ۱۸۸۸

۱۶. شفاف شدن درآمدهای برج میلاد برای نخستین بار

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴
کد خبر: 10159

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =