شورای پنجم شهر تهران، امپراطوری پول پاشی در شهرداری را منهدم کرد

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در راستای پاسخگویی به مردم طی نطقی به تشریح اقدامات و دستاوردهای مدیریت شهری دوره پنجم پرداخت و ضعف در اطلاع رسانی به موقع در دستاوردهای این دوره را عامل سخن پراکنی ها و ادعای بی اساس برخی مدیران گذشته دانست.

به گزارش شهر به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد سالاری در دویست و نود و یکمین جلسه شورا در نطق پیش از دستور خود در پاسخگویی به شهروندان در خصوص اینکه شورای شهر و مدیریت شهری پنجم در راستای تحقق وعده های خود چه کرد؟ گفت: کمتر از چهار ماه به پایان دوره پنجم شورای شهر تهران باقی مانده است و ‌اکنون زمان پاسخگویی به شهروندان، کنشگران مدنی و اصحاب رسانه فرا رسیده است. پاسخگویی به کسانی که نسبت به رویکردها و استراتژی های دوره های گذشته و بخصوص دوره اخیر مدیریت شهری انتقاد داشتند و اعضای شورای پنجم  را با شعار تغییر پارادایم ها، با آراء میلیونی در سال ۹۶ که بالاترین رکورد مشارکت در انتخابات های کشور را ثبت کرد، راهی خیابان بهشت کردند. پاسخ به این پرسش مهم که شورای پنجم و مدیریت شهری دوره پنجم در راستای تحقق وعده تغییر رویکردهای رایج در دوره دوازده ساله گذشته و بلکه چندین دهه قبل از آن چه کرد؟

سالاری ادامه داد: البته که این پرسش باید توسط ستاد شهرداری و البته ستاد شورای شهر تهران در طول دوره و بخصوص در ماه‌های اخیر، آن هم مبتنی بر گزارش های مستند، تحلیلی و مقایسه‌ای پاسخ داده می‌شد اما متاسفانه به جز یکسری گزارش های پراکنده، پاسخ درخوری ارائه نشده است و همین امر باعث شده تا شاهد سخن پراکنی و ادعاهای بی اساس کسانی باشیم که باید در محاکم و مراجع قانونی پاسخگوی کارنامه خودشان باشند که اموال عمومی و دارایی های شهر را تاراج کردند،  امپراطوری پول پاشی و اعتبار خریدن سیاسی راه انداختند، شهر را به یک عرصه سوخته تبدیل کردند، فضاهای شهر را فروختند، فساد و رانت و امضاهای طلایی را عرفی سازی کردند و اکنون می پرسند که شورای اصلاح طلب چه اصلاحاتی انجام داد که می خواهد مجدداً رویکرد اصلاح طلبی در مدیریت شهرتهران تداوم بخشیده شود.وی با اشاره به اینکه شورای پنجم زمانی زمام امور پایتخت را برعهده گرفت که بلافاصله سخت ترین تحریم های تاریخ کشور از سوی استکبار جهانی بر کشور ما اعمال شد، اظهار داشت: در این زمان  بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی از دوره قبل به این دوره به ارث رسیده بود، محدودیت های جدی برای انتخاب مهم‌ترین اختیار شوراهای شهر یعنی انتخاب شهردار برای ما اعمال شد که موجب شد اولین و دومین شهردار خود را بدون اراده از دست بدهیم، ظرفیت درآمد زایی طرح تفصیلی پیش خور شده بود و دارایی های ملکی شهرداری به  تاراج رفته بود و یا در مجموعه پروژه های سخت افزاری بزرگراه سازی تهاتر شده بود،  بانک‌ها و پیمانکاران به دلیل مطالبات معوق، اعتمادشان را به شهرداری از دست داده بودند و در ادامه پاندمی جهانی کرونا که تمامی اقتصادهای جهانی را تحت تاثیر خود قرار داده است، از راه رسید.

توقف پول‌پاشی 

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در چنین شرایطی به مردم عزیز تهران وعده داده بودیم که نسبت به تغییر پارادایم از پول پاشی و تاراج اموال عمومی، ضابطه فروشی و قانون فروشی، شهر خودرو محور و نظامات تصمیم‌گیری سراسر رانت و فساد به سوی توجه به حقوق عمومی و مبنا قرار دادن قانون و طرح تفصیلی و انضباط بخشی به حوزه مالی و نهادینه کردن شفافیت و نظارت همگانی، توجه به کیفیت و توسعه محله ای و متوقف کردن پروژه های سخت افزاری و مگاپروژه های تولید عارضه برای شهر اقدام کنیم.

جلوگیری از سونامی انعقاد قراردادهای غیر ضروری در شهر

سالاری با بیان اینکه  اکنون می خواهم در زمان کوتاهی که فرصت دارم به بخشی از اقدامات شورای شهر و مدیریت شهری دوره پنجم اشاره کنم، گفت: در دوره پنجم مدیریت شهری تهران، صرفه جویی در هزینه ها و انضباط مالی را در اولویت قرار دادیم، فرآیند تعریف پروژه های شهری را مبتنی بر نیازسنجی اصلاح کردیم، از سونامی انعقاد قراردادهای غیر ضروری در شهر جلوگیری کردیم، هزینه های شهر را کاهش جدی دادیم، با ایجاد خزانه متمرکز در حوزه مالی و اقتصاد شهری از پول پاشی بی حساب و کتاب جلوگیری کردیم، فرایندهای ذیحسابی و حسابرسی در شهرداری تهران را اصلاح کردیم، هزینه نگهداشت شهر را در برخی موارد چندین برابر و حداقل ۵۰ درصد کاهش دادیم، بدهی پیمانکاران و سایر دیون را پایدارسازی کردیم، بدهی بانک‌ها را در این شرایط بحرانی منابع درآمدی از طریق تهاتر با مطالبات از دولت یعنی اسناد خزانه و عمدتا از محل منابع نقدی و غیر نقدی و بخشودگی جرائم (مجموعا معادل بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان) تسویه کردیم، تسهیلات دریافتی گذشته را به میزان ۲۱ هزار میلیارد تومان تعیین تکلیف کردیم، بدهی پیمانکارانی که  در دو سال ابتدایی شورای پنجم در خیابان بهشت حضور دائم داشتند را به میزان بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان پرداخت و تسویه کردیم.

او  افزود: در دوره پنجم، شهرنفروشی و جلوگیری از قانون فروشی و ضابطه فروشی را جهت صیانت از سرمایه های شهر و صیانت از حقوق عمومی به عنوان اصل اساسی و اجتناب ناپذیر در نظر داشتیم، در این راستا بازپسگیری املاک نجومی واگذار شده را از طریق قانونی پیگیری کردیم، بیش از ۲ هزار ملک و ساختمان در اختیار اشخاص حقوقی را شناسایی کردیم، حدود ۴۵۰ ملک را بازگرداندیم، حدود ۷۰۰ ملک در آستانه بازگرداندن است و ۴۱۴ ملک که به نهادهای خاص بدون حساب و کتاب و مصوبه شورا واگذار شده بود را شناسایی کردیم و صورتجلسه کردیم. قراردادهای فی مابین شهرداری و برخی نهادها را شفاف سازی کردیم و صورتجلسه شد که مطالبه نهایی شهرداری چنانچه به نرخ امروز محاسبه شود، بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارد.

سالاری در ادامه بیان اقدامات حوزه شهرسازی گفت: از بارگذاری های انبوه در پادگان ها و عرصه های عمومی جلوگیری کردیم و بارگذاری ۲/۲ میلیون متر مربعی پادگان ۰۶ را به زیر ۶۰۰ هزار متر مربع رساندیم و تا پایان سال انشالله شاهد تبدیل ۳۵ هکتار از آن به پارک عمومی خواهیم بود.

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه در دوره پنجم توجه ویژه به ظرفیت های کیفی طرح تفصیلی در کنار ظرفیت کمی آن مد نظر قرار گرفت، بیان کرد: بررسی و تصویب طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ (به وسعت ۵۹۰۰ هکتار ) با رویکرد صیانت از فضای سبز و باز و کاهش جمعیت پذیری و تامین سرانه های خدماتی را به تصویب رساندیم و عملیاتی کردیم. حدود ۳۵ طرح موضوعی و موضعی را در راستای ارتقای کیفیت محیطی شهر به سر انجام رساندیم که این طرح های موضعی شامل الحاق حدود ۸۰۰ هکتار به محدوده ۳۲۶۸ هکتاری بافت فرسوده، طرح بازآفرینی ۵۷۰ هکتاری محور فدائیان اسلام ، طرح جامع محدوده ۱۲۰هکتاری مجموعه برج میلاد، طرح ۱۳ هکتاری ساماندهی محله تفرآباد، طرح ویژه بازآفرینی محله کن با رویکرد طراحی شهری و کیفیت بخشی، بازنگری طرح تفصیلی محور کرمان، طرح باربینی و تدقیق نقشه های یکپارچه شبکه معابر شهر تهران، طرح ۵۰ هکتاری شارباغ،‌ طرح اراضی پادگان ۰۶، طرح محور شوش (مناطق ۱۱ ، ۱۲، ۱۶)، طراحی شهری ۱۲۷۰هکتار محدوده واجد ارزش فرحزاد و اراضی پیرامون آن، طرح بازآفرینی پادگان دوشان تپه است.

او با اشاره به طرح های موضوعی انجام شده در دوره پنجم گفت: دستورالعمل اصلاح ماده۱۴ قانون زمین شهری، دستورالعمل اراضی ذخیره توسعه نوسازی شهر تهران به مساحت ۵۴۵۰ هکتار، تصویب برنامه عملیاتی ساماندهی زیرپهنه های حفاظت ویژه G۳۲۳ به وسعت حدود ۱۷۲۹ هکتار  یعنی حدود ۸/۲ به مساحت شهر تهران، تصویب برنامه زیست شبانه شهر تهران، تدوین نظام انتقال حق توسعه TDR ، انجام مطالعات راهبردی توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی TOD در شهر تهران و ایجاد ساز و کار بانک زمین در شهر تهران برای در تحقق سرانه های خدماتی، حذف طرحه ای تعریض غیر ضرور معابر شهری،‌ طرح خط آسمان، طرح بازنگری در ضوابط تامین پارکینگ از جمله طرح های موضوعی به سرانجام رسیده است.

کاهش ۶۰ درصدی قطع اشجار نسبت به دوره گذشته

محمد سالاری در خصوص اقدامات انجام شده در مدیریت شهری دوره پنجم در راستای صیانت از میراث طبیعی و محیط زیست، اظهار داشت: مصوبه برج باغ را لغو و مصوبه خانه باغ را به منظور جلوگیری از بارگذاری انبوه در باغات جایگزین برج باغ کردیم. طرح موضعی باغات انبوه و به هم پیوسته تهران از جمله باغات کن ( ۱۰۷۴ هکتار ) و فرحزاد ( ۲۱۱ هکتار ) را در مراجع قانونی تعیین تکلیف کردیم. ۱۸ باغ به مساحت ۱۰۲۳۵۲ متر مربع در مناطق غیر برخوردار شهر برای تبدیل به بوستان و تفرجگاه های عمومی تملک شد و ۹۱ بوستان به مساحت (۱۸۲ هکتار) احداث و به شهر تهران اضافه شد.کمربند سبز  تهران از ۳۹۰۰۰ هکتار به ۴۳ هزار و ۸۲۱ هکتار توسعه یافت،‌ قطع اشجار در تهران ۶۰ درصد کاهش یافت، چنارستان خیابان ولیعصر را با کاشت ۳ هزار اصله درخت با بن بالای ۷۰ سانتی متر احیا کردیم. از اکوسیستم کوهستانی حفاظت کردیم و شهرداری تهران را ملزم به به ثبت میراث ملی و طبیعی توچال و بی بی شهربانو و جلوگیری از استفاده بیش از توان طبیعی کوهستان های مجاور تهران کردیم.

کمک به دولت در تشکیل شبکه آبرسانی اضطراری و تصفیه خانه

او ادامه داد: منابع آبی پایدار در سطح شهر تهران و اجرای طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران  را تامین کردیم. ۳۰ مخزن ۱۰۰ متر مکعبی درحال بهره برداری و ۷۰ مخزن در مرحله ساخت است و در سال ۱۴۰۰ تعداد ۷۰ مخزن دیگر ساخته خواهد شد تا جمعا ۱۷۰ مخزن به بهره برداری برسد. ۶۰۹ مخزن آب به گنجایش ۱۰۸۰۰۰۰ در سطح مناطق ۲۲ گانه و بازچرخانی آب و استفاده از پساب تصفیه شده احداث شد، تصفیه خانه فاضلاب  فیروز بهرام (با پوشش جمعیتی ۲۱۰۰۰۰۰و ظرفت ۴۶۲ میلیون متر مکعب در راستای کمک به دولت و وزارت نیرو به بهره برداری رسید.توسعه انرژی های تجدید پذیر و بهینه سازی مصرف انرژی با احداث ۷ بوستان انرژی و ۱۹ ساختمان انرژی عملیاتی شد، نیرو گاه های خورشیدی از ظرفیت اسمی ۲۷۰ کیلو وات به ۶۰۰ کیلو وات توسعه یافت و الگوی مصرف انرژی بیش از ۶۰۰ ساختمان شهرداری تهران اصلاح شد. احداث و راه اندازی دهکده مهربانی به مساحت ( ۱۷ هزار متر مربع ) و به ظرفیت ۱۰۰۰ قلاده سگ جهت نگهداری از سگ های بلا صاحب از دیگر اقدامات این دوره این دوره برای حفاظت محیط زیست بود.

شکل گیری نهضت سرمایه گذاری برای احیا بناهای تاریخی شهر

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، توجه به هویت و ارزش های معنوی و فرهنگی و تاریخی شهر را از دیگر دستاوردهای دوره پنجم مدیریت شهری دانست و گفت: در این راستا ۲۷ خانه موزه تملک، مرمت و احیا شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت. بافت تاریخی مورد توجه قرار گرفت و نهضت سرمایه گذاری در احیا بناهای تاریخی و ارزشمند شهر شکل گرفت. بیش از ۱۰۰ جداره بناهای ارزشمند پیرایش شد و ۱۱ ابنیه تاریخی و فرهنگی معادل یکصد و بیست هزار متر مربع به نفع شهروندان احیا و بازسازی شد، آرامستان های فرهنگی، تاریخی و مذهبی احیا شد. پهنه ها و گذر های فرهنگی متعددی ایجاد و ساماندهی شدند. پایگاه میراث شهری خیابان ولیعصر با هدف ثبت جهانی خیابان ولیعصر (عج) ایجاد شد. مساجد شهر تهران ساماندهی شدند و برای اولین بار  سامانه جانمایی مساجد تهران در نقشه شهر تهران و طرح تفصیلی ایجاد شد.

مرمت و بهسازی نماهای ساختمانی و حذف زوائد شهری

سالاری مرمت و بهسازی نماهای ساختمانی و حذف زوائد شهری در خیابان های مرکزی شهر مانند لاله زار و محمور انقلاب اسلامی حدفاصل چهارراه ولیعصر و میدان فردوسی و ...، ایجاد کافه فرهنگ شهر در سطح محلات، تکمیل مرکز همایش های ۳۲ هزار متر مربعی رازی در جوار برج تاریخی طغرل را از دیگر اقدامات مدیریت شهری در راستای توجه به هویت و ارزش های معنوی و فرهنگی و تاریخی شهر دانست.

شناسایی ۳۳۲۲۱ ساختمان ناایمن در شهر تهران

این عضو شورای شهر تهران، تاب آوری و ایمن سازی را از دیگر رویکردهای مورد توجه دوره پنجم عنوان کرد و ادامه داد: در این دوره  ۳۳ هزار م ۲۲۱ ساختمان ناایمن شناسایی شد،سامانه برخط پایش ایمنی ساختمان های ناایمن موجود ایجاد شد و اطلاعات ۸۰۰۰ ساختمان ناایمن را  در این سامانه بر خط بارگذاری کردیم. ایمن سازی ۳ بازار تهران، ری و تجریش را پیگیری کردیم. کاهش ۴۳ ثانیه ای متوسط زمان رسیدن به محل حریق از طریق توسعه ناوگان آتش نشانی صورت گرفت. نقشه های پهنه های گسلی در سامانه طرح تفصیلی شهر تهران بارگذاری شد و دیگر امکان ساخت و ساز ساختمان های با اهمیت و پرخطر بر روی گسل ها وجود ندارد.

سالاری، بهره برداری از ۶ ایستگاه جدید آتش نشانی و بهره برداری از ۵ ایستگاه جدید در سال ۱۴۰۰، نوسازی و بهسازی تجهیزات آتش نشانی با اعتبار ۲۲۵۰ میلیارد تومان به نرخ روز، خرید ماشین آلات و تجهیزات عملیاتی ویژه امداد و نجات کوهستان، اجرای ۵۳۰ کیلومتر کانال انتقال آبهای سطحی، اجرای پروژه بهسازی مسیل ها در سطح شهر تهران و رفع گلوگاه های سیلابی و خطر آفرین شهر تهران و انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از خسارت ناشی از سیلاب های سال های اخیر،‌خرید دستگاه ها و تجهیزات مدرن لرزه نگاری و ایجاد و به روز رسانی سامانه هشدار سریع سیل و زلزله در تهران، ‌راه اندازی ۱۶ ایستگاه پایش وضعیت برای سنجش فرونشست زمین در شهر تهران را از دیگر اقدامات برای تاب آور کردن و ایمن کردن شهر عنوان کرد.

 مناسب سازی یک میلیون و ۸۰۰ هزار متر مربع از معابر و فضاهای عمومی شهر

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در ادامه، بازآفرینی شهری را از دیگر رویکردهای مهم مدیریت شهری اصلاح طلب بیان کرد و طراحی، اجرا و بهره برداری طرح های بازآفرینی شهری در بافت های فرسوده به مساحت  ۱۶۵ هکتار، طراحی و اجرای پروژه های بهسازی محیطی به مساحت ۳۶۷ هزار متر مربع در محلات غیربرخوردار، ساماندهی کیفی میدانگاه های سطح شهر تهران به مساحت ۶۰ هزار متر مربع و اجرای ۳۵ هزار متر مربع کف سازی میدانی، تهیه سند توسعه برای ۱۷۱ محله غیربرخوردار و تصویب ۱۵۹ سند در ستاد باز آفرینی شهر تهران و ایجاد سامانه جامع مدیریت محله، تعریف بیش از ۱۲۰۰ پروژه کوچک مقیاس محله ای و ساماندهی و ارتقای کیفی پیاده راه ها، مناسب سازی یک میلیون و هشتصد هزار متر مربع از معابر و عرصه ها و فضاهای عمومی شهر برای تردد معلولان و سالمندان را از مصادیق اجرایی توجه به این رویکرد دانست.

ارتقاء امنیت اجتماعی زنان با بهسازی فضاهای بی دفاع شهری

سالاری در ادامه، شناسایی و بهسازی فضاهای بی دفاع شهری و ارتقای امنیت اجتماعی زنان، افزایش ۶ درصدی نرخ نوسازی بافت فرسوده از ۴۰ درصد به تقریباٌ ۴۶ درصد طراحی و شروع به اجرای ۲۲ خیابان کامل در سطح تهران، اجرای بیش از ۱۰۰ هزار متر مربع گذرگاه و درنگاه در بافت فرسوده، تسهیل گری برای توسعه کسب وکار، توانمندسازی و کارآفرینی اجتماعی در قالب ۱۵ طرح کوچک مقیاس در سطح محلات به تعداد ۷ هزار نفر،‌ تدوین لایحه تبدیل سرخه حصار به قطب گردشگری شهر تهران را از دیگر اقدامات حوزه باز آفرینی شهری عنوان کرد.

دستفروشان به رسمیت شناخته شدند

او با تاکید بر توجه ویژه به اقشار آسیب پذیر و پذیرش طردشدگان و توجه به مناطق کم برخوردار در دوره پنجم گفت: مدیریت شهری در این دوره  دستفروشان  را به رسمیت شناخت و با تدوین و تصویب لوایح مشاغل سیار و بی کانون به سرانجام رسیدن نسبت به ساماندهی آن ها اقدام کرد. احداث و توسعه گرمخانه ها و افزایش پذیرش افراد بی خانمان تا ۷۰۰ هزار نفر، توانمندسازی کودکان کار و زباله گرد ( شناسایی و جذب افراد تا ۷۰ هزار نفر در سال )، احداث و توسعه همراه سراها در جوار مراکز درمانی در مناطق منتخب برای اسکان  همراهان بیماران، بازسازی ۵۱ بازار میوه و تره بار و احداث ۷۴ بازار جدید میوه و تره بار در مناطق کم برخوردار، راه اندازی ۵ سرای تجربه در ۵ پهنه شهر تهران برای سالمندان جهت رسیدن به شهر دوستدار سالمند نیز از جمله اقداماتی است که در حوزه توجه به اقشار آسیب پذیر جامعه انجام شد.

افتتاح ۳۰ ایستگاه مترو در دوره پنجم

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه توسعه حمل ونقل عمومی و انجام پروژه های عمرانی،  به آزادسازی ۱۰۰ هزار متر مربع فضای کارگاهی در سطح شهر تهران و برگرداندن آرامش به شهروندان اشاره کرد و اظهار داشت: در این دوره از  ۵/۳۹ کیلومتر مسیر متروی تهران بهره برداری و ۳۰ ایستگاه مترو افتتاح شد. حفاری خط ۱۰ متروی تهران نیز آغاز شد و ۳۱ رام قطار بازسازی  و از ۲۴ رام قطار مترو و ۱۶۸ دستگاه واگن یک طبقه و ۷ دستگاه واگن دو طبقه بهره برداری شد. طراحی و ساخت اولین قطار ملی مترویی با داخلی سازی بیش از ۸۵ درصد از دیگر اقدامات این حوزه بود.

هزینه کرد ۲۰۰۰۰ میلیارد تومان در حوزه مترو تهران

او در ادامه به بهره برداری از ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس جدید، نوسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده،‌بهره برداری از ۲۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه و راه اندازی ۷۵ ایستگاه دوچرخه / با استقرار ۲ هزار و ۵۰۰ دوچرخه اشاره کرد و هزینه کرد این دوره در حوزه مترو را  ۲۰۰۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

سالاری همچنین ایجاد ۱۱ هزار و ۱۴۰ متر شبکه بزرگراهی، ۳۲۰۱ متر تونل و زیرگذر، ۲ هزار و ۳۴۰ متر تقاطع های غیرهمسطح، ۳۵۰ متر زیر گذر پیاده روی چهار راه گلوبندک، اجرای ۵۱۷۰۰۰ تن بهسازی آسفالت معابر، تولید  ۱۴۰۰۰۰۰ تن بهسازی آسفالت معابر، اجرای ۱۰ پروژه مقاوم سازی پل ها و ابنیه از جمله پل کریم خان، امام علی،‌ شهید بابایی- شهید چمران،بلوار مدیریت- نواب، هلال احمر-نواب، امام خمینی- شهید همت، کردستان- شهید چمران،  ملاصدرا-صدرشریعتی-نواب،  قزوین را از اقدامات عمرانی مدیریت شهری دوره پنجم دانست.

شهر تهران با وجود محدودیت ها به بهترین شکل اداره شد

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در پایان نطق خود گفت: آنچه مطرح شد تنها بخشی از اقدامات و دستاوردهای مدیریت شهری دوره پنجم بود که علی رغم وجود محدودیت‌های منابع درآمدی و محدودیت هایی که در این دوره مبتنی بر توجه به کیفیت زندگی و حقوق عمومی در کاهش وابستگی به درآمدهای ناشی از شهر فروشی و ساخت و ساز در باغات و تغییر کاربری ها اعمال کردیم، خوشبختانه و برخلاف تصورات کسانی که فکر می کردند، در این شرایط، شهرداری تهران ورشکست خواهد شد و از پرداخت حقوق و مزایا و تامین هزینه‌های نگهداشت شهر، باز خواهد ماند، شهر تهران اداره و نگهداشت شهر به بهترین شکل انجام شد.

نهادینه شدن شفافیت در تمامی تصمیم گیری ها

 او ادامه داد: در عین حال فروش فضاها و ظرفیت های شهر متوقف شد، از تاراج  اموال و دارایی های شهر جلوگیری شد، بدهی پیمانکاران و بخشی از بدهی بانک‌ها پرداخت شد، شفافیت در تمامی ابعاد تصمیم‌گیری نهادینه شد، فساد و رانت و امضاهای طلایی به کمترین حد خود رسید،  توسعه محلات و مناطق غیر برخوردار شهر در اولویت جدی قرار گرفت و حقوق عمومی به عنوان مهم ترین اولویت امروز کشور، مورد توجه قرار گرفت. همچنین مطالبات و دارایی‌های شهر که  نزد اشخاص و نهادها بودند تا حد زیادی شناسایی شد.

سالاری با بیان اینکه در خصوص تخلفات نهاد ها و حتی دولت همراه،  ملاحظه ای صورت نگرفت،‌ گفت:در این دوره حتی با پرداخت هزینه عدم حضور شهردار تهران در هیئت دولت، طبقه خلاف ساختمان نهاد ریاست جمهوری تخریب و از لغو محدودیت ارتفاعی محله جماران جلوگیری شد.

دستاوردهای مدیریت شهری پنجم نادیده گرفته شد

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: تمام اقدامات مذکور و آن ها که فرصت گفتنش فراهم نشد در شرایطی محقق شد که نه تنها از محل صندوق ذخیره ارزی در این شرایط بحرانی، ریالی به شهرداری پرداخت نشد، حتی مطالبات معوقه دولت‌های گذشته و حال نیز پرداخت نشد و جای تاسف از اینکه مجموعه‌ای از صاحبان مقام و قدرت و صاحبان تریبون و صاحبان جایگاه صیانت از حقوق عمومی که همواره داعیه مبارزه با فساد و رانت و توجه به حقوق شهروندان را سر می‌دهند، هیچگاه و در هیچ مناسبتی از دستاوردهای مدیریت شهری پنجم در این شرایط سخت و دشوار یاد نکردند، در حالی که به مدیران گذشته با کارنامه ای که از خود بر جای گذاشته  اند،‌ صدها و هزاران بار آفرین گفتند. امروز بنده و همکارانم خدای متعال را شاکریم که در مبارزه با فساد و رانت و توجه به حقوق عمومی پیشگام بوده ایم و امیدواریم آنچه انجام شد موجبات رضایت شهروندان عزیز تهرانی را فراهم کرده باشد و البته از آنچه نتوانستیم انجام دهیم بایستی از پیشگاه شهروندان عزیز تهرانی عذرخواهی کنیم.

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
کد خبر: 10237

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =