اجرای بیش از ۳۰ پروژه بزرگ شهری/ تدوین نقشه ساخت ۱۴۰۰ کیلومتر پیاده راه

شهر: معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: در ۴ سال گذشته بیش از ۳۰ پروژه بزرگ مدیریت شهری در حوزه فنی و عمرانی به سرانجام رسیده است.

به گزارش شهر، صبح امروز ۲۰ اردیبهشت نشست خبری شهردار تهران به همراه معاونین فنی و عمرانی و شهرسازی و معماری شهرداری تهران برگزار شد.

صفا صبوری دیلمی، معاون فنی‌ و عمرانی شهرداری تهران در ابتدای این نشست، ضمن اشاره به آغاز فعالیت دوره پنجم مدیریت شهری از سال ۱۳۹۶، بیان کرد: معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران از ابتدا رویکرد اصلی خود را روی حل مشکلات قدیمی  و اتمام پروژه‌های نیمه کاره قرار داد. تقریباً تمامی پروژه‌های نیمه کاره‌ای که از دوره‌های گذشته در حوزه فنی وعمرانی شهر تهران باقی مانده بود به اتمام رسیده است.

او درباره پروژه‌های به اتمام رسیده در طول چهارسال گذشته، توضیح داد: بیش از ۳۰ پل، بزرگراه، تونل و سیویل در این چهارسال به پایان رسیده است؛ آخرین پروژه در این بخش تکمیل بزرگراه ۷۶ متری شهید نجفی رستگار بوده تا مشکل جنوب شهر تهران را حل کند.

ساخت 21 پروژه برای مقابله با سیلاب

معاون شهردار تهران افزود: ۱۱ پروژه ساخت و بازسازی محوطه‌ ساختمان‌های تاریخی نیز به پایان رسیده است. همچنین ۲۱ پروژه مقابله با سیلاب در شهر تهران تکمیل شده است.

صبوری با بیان اینکه ۴۶ پروژه بزرگ عمرانی تنها در سطح معاونت فنی و عمرانی در دست اجرا است، اضافه کرد: ۱۶ پروژه عملیات بزرگراه سازی و راه و باند، ۲۱ پروژه ساختمانی و ۹ پروژه ایمنی و مقابله با سیلاب در دست اقدام است.

او با تأکید بر اینکه در چهارسال گذشته که بارندگی‌های شدیدی در تهران رخ داد، هیچ آبگرفتگی جدی و سیلابی در تهران ایجاد نشد، گفت: دلیل این بود که بودجه رسیدگی به امور ایمنی شهر در مقابله با سیلاب افزایش پیدا کرده است. تقریباً بیش از ۳۰۰ درصد بودجه‌ها در این بخش رشد کرده‌اند.

معاون شهردار در ادامه، بیان کرد: براساس طرح جامع شهر تهران باید ۵۵۰ کیلومتر بزرگراه اصلی ساخته شود که در طول ۶۰ سال گذشته این بزرگراه ساخته شده‌اند و در حال حاضر چیزی از این مسیر باقی نمانده است.

ضرورت ساخت 700 کیلومتر شبکه آب های سطحی

صبوری افزود: تقریباً بیشتر بزرگراه‌های اصلی به پایان رسیده است. به اندازه طول این بزرگراه‌ها باید ۷۰۰ کیلومتر شبکه جمع آوری آب‌های سطحی ساخته شود که تنها نزدیک به ۱۷۰ کیلومتر باقی مانده است.

او ادامه داد: طی چهار سال گذشته علاوه براینکه بودجه‌های این بخش افزایش یافته، معاونذ فنی توانسته از برنامه پنج ساله سوم شهر تهران جلوتر باشد چرا که اولویت اصلی مدیریت شهری جان و سلامت شهروندان بوده است.

به گفته صبوری؛ تغییر رویکرد دیگر این معاونت تغییر و تبدیل شهر تهران از یک شهر خودرو محور به انسان محور  بوده است. همیشه برای ساخت یک خیابان، عرض بیشتر به عبور خودروها و قسمت کمتر که پر از موانع بود به عابران پیاده اختصاص داده می‌شد.

برنامه برای ساخت 12 هزار کیلومتر پیاده راه

او درباره پروژه ساخت و بهسازی پیاده راه‌های شهر تهران، گفت: همه شهروندان باید بتوانند از خیابان استفاده کنند. سال گذشته نقشه هزار و ۴۰۰ کیلومتر از ۱۲ هزار کیلومتر پیاده رویی که شهر تهران باید داشته باشد، تدوین و طراحی شد.

معاون شهردار تهران گفت: اگر سالی ۵۰۰ کیلومتر پیاده راه ساخته و بهسازی شود باید ۲۴ سال در این حوزه کار شود. از خرداد سال گذشته تاکنون بیش از ۳۵۰ کیلومتر از پیاده راه‌های طراحی شده بهسازی و به اتمام رسیده که این اقدام کمتر از یک‌سال رخ داده است.  

صبوری دیلمی گفت: در پیاده راه‌هایی که ساخته می‌شود دسترس پذیری، رفع موانع، فضای سبز، مبلمان شهر و مسیر دوچرخه وجود دارد.

معاون فنی‌ و عمرانی شهرداری تهران در پایان گفت: امروز در شهر تهران شاهد ابرپروژه‌هایی هستیم که برای استفاده شهروندان است نه خودروها. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به باغ راه بی نظیر حضرت فاطمه زهرا (س) و پل باغ روی محور سعادت آباد اشاره کرد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، در پاسخ به پرسشی مبنی بر کمبود فضای پیاده راه‌ها برای ایجاد خطوط دوچرخه بیان کرد: نزدیک به ۸۰ سال است که در تهران ساخت و سازها سبب شده تا مسیر پیاده روی درستی در این شهر وجود نداشته باشد.

او ادامه داد: اما درباره ساخت مسیر دو چرخه و پیاده راه کار کارشناسی زیادی انجام شده و این کارشناسی نزدیک ۱۰ ماه طول کشید و بیش از ۳۵۰ کیلومتر مسیر کار شده است. 

صبوری‌دیلمی با بیان اینکه گروه‌های نظارتی اشتباهاتی که در گذشته بوده را اصلاح می کنند، گفت: مثلا خیابان حافظ به شکلیست که دو پیاده راه داشته با عرض کمتر از نیم متر برای پیاده‌رو؛ اما مساحت بخش مربوط به خودروها بیشتر از ۱۵ تا ۲۰ متر بود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: با برنامه‌ریزی که با راهور انجام شد، از هر طرف نزدیک به سه متر به پیاده رو اضافه شد اما در جاهایی خیابان های ما ظرفیت ندارند و شاید باز هم پروژه های دیگر مانند پل دوچرخه احداث شود. در مواردی هم اگر پیاده رو عرض استاندارد داشته یک متر پیاده رو با خط کشی برای دوچرخه استفاده شده است.

شن چاله ها مشکلی به قدمت 70 سال

صبوری دیلمی درباره شن چاله‌های موجود در شهر تهران، توضیح داد: موضوع شن چاله‌ها به ۶۰ یا ۷۰ سال گذشته برمی‌گردد. بسیاری از شن چاله‌های شهر تهران به علت ساخت و سازهایی بوده که صورت گرفته است.

او ادامه داد: شن چاله‌ها از نظر ایستایی به صورت طبیعی مشکل خاصی ندارند اما امکان دارد که در مواقع بحران نظیر زلزله شدید بخشی از این‌ها پایدار نباشد.

صبوری با تأکید براینکه در مسائل روتین شهری با شن چاله‌ها مشکل خاصی نداریم، افزود: برای ایمن سازی شن چاله‌ها نخست باید موضوعات حقوقی آن‌ها حل شود. شن چاله‌ها مالکیت شخصی دارند و مالکان طبق حکم دادستانی تهران موظف هستند که خطرات آن‌ها را رفع کنند. شهرداری تهران مالکیت این شن چاله‌ها را ندارد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در پایان گفت: باید یک طرح ایمن سازی مفصلی که از حوزه عمرانی خارج و حتی از حیطه شهرداری هم خارج است، تشکیل شود. درحال حاضر خطر روزافزون و جدیدی درباره شن چاله‌ها وجود ندارد.

سالانه یک میلیون تن آسفالت باید پخش شود

صبوری دیلمی درباره پخش آسفالت در معابر سطح شهر توضیح داد: برنامه‌ای با مهندسی معکوس برای پخش آسفالت شهر تهران درست شده است. اگر قرار باشد که آسفالت شهر تهران نسبتاً خوب نگهداری شود باید حداقل سالیانه یک میلیون تن آسفالت در تهران پخش شود. این درحالی‌است که قیمت آسفالت ۴۰۰ درصد رشد قیمت در دو سال اخیر داشته است.

او در ادامه توضیح داد: در دوسال اخیر با وجود تعطیلی‌های ناشی از آلودگی هوا و منع تردد کامیون، شرایط کرونایی و ... به بیش از ۸۰ درصد هدف خود رسیده‌ایم که برای سال اول و دوم نتیجه خوبی است. تمام آسفالت پخش شده در شهر توسط کارخانجات شهرداری تهیه می‌شود. این کارخانه‌ها تقریبا تعطیل بودند و سه سال می‌شود که با تمام ظرفیت فعالیت می‌کنند. آسفالت و قیر از لحاظ آزمایشگاهی کنترل می‌شوند که اگر با همین روش فعلی در شهر تهران کار شود در مدت ۱۰ سال آسفالت سطح معابر به درجه مطلوبی می‌رسد.

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 10379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =