فروش ملک اقدسیه به معنای تخریب نیست/۲ برابر شدن دفن اموات در بهشت زهرا در ایام کرونا

شهر: شهردار تهران در نشست خبری، اقدامات شهرداری تهران در این دوره از مدیریت شهری در بخش های مختلف دو معاونت اجتماعی فرهنگی و خدمات شهری را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، پیروز حناچی، شهردار تهران در چهارمین و آخرین نشست از سلسله نشست های گزارش عملکرد که روز دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ برگزار  شد، گفت: یکی از مباحث مطرح شده ، تبدیل برج باغها به بوستان عمومی بود که باغ عبقری با ۱۱ هزار متر در منطقه دو از آن جمله است.

او با اشاره به خیابان ولیعصر (عج) و اقدامات انجام گرفته در آن افزود: در این خیابان ۱۸ هزار اصله درخت در طول ۲۰ کیلومتر وجود داشت که حدود ۶ هزار اصله آن باقی مانده بود. از نیمه دوم سال ۹۶ حدود ۳ هراز و۵۰۰ اصله درخت در ولیعصر کاشته و جایگزین درختان از بین رفته شد.

حناچی به موضوع بوستانهای جنگلی اشاره کرد و گفت: نگهداری بوستان‌ها در سالهای خشکسالی و حتی ترسالی که باعث آتش سوزی بر اثر رشد علف های هرز  می شود، مهم است. چرا که سازمان جنگلها و مراتع امکان نگهداری این بوستانهای جنگلی را نداشتند و ما این مسولیت را پذیرفتیم. همچنین مخازن آب و مخازن اضطراری و بازچرخانی آب تحت عنوان سد مجازی انجام شد که با چرخه مجدد آب و استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز انجام گرفت.

شهردار تهران ادامه داد: تعداد میادین میوه و تره بار در این دوره افزایش یافت و قیمت ها در آن ۳۵ تا ۴۰ درصد متعادل تر است. همچنین آتش نشانی در این دوره توسعه کمی و کیفی پیدا کرده و با قبل از حادثه پلاسکو قابل مقایسه نیست.

او با بیان اینکه توافق با اورژانس نیز انجام شد، ادامه داد: در این بخش نیز  آمار حضور اورژانس را از ۲۹ دقیقه به ۱۴ دقیقه کاهش دادیم. علاوه بر این ساخت ۷۰ پد هلیکوپتر در دست اقدام است که ۴۰ مورد آن انجام شده است.

حناچی با اشاره به اینکه تلاش کردیم این اقدامات با نگاه اجتماعی انجام شود، اضافه کرد: در حوزه پسماند، سازمان پسماند اقداماتی تحت عنوان گلماند و کتاب انجام داده که در ازای دریافت پسماند از شهروندان به  آنها گلدان و کتاب  تحویل داده می شود.

حناچی گفت: در گذشته در بهشت زهرا روزانه ۱۵۰ تا ۱۷۰ نفر تدفین می شدند که در دوران کرونا این آمار دو برابر شد و اقدامات  بهشت زهرا در تاریخ این سازمان به یادگار باقی خواهد ماند.

او عنوان کرد: سازمان زیباسازی شهرداری جور سازمان  تبلیغات و وزارت ارشاد را نیز  به دوش می کشد و در شرایط مختلف عادی و بحرانی اقداماتی که بخش  از انها ملی و حتی برای دیپلماسی کنونی کشور نیز موثر است، را انجام می دهد.

حناچی افزود: اقداماتی که برای التیام درد مردم افغانستان انجام شد  تاثیری فراتر از مرزهای کشور داشت. تبدیل شدن میدان آزادی به یک نماد جهانی و نقش ویدیو مپینگ های آن به نوعی نقش خبرگزاری خارجی داشته است.

شهردار تهران یادآور شد: تلاش گسترده ای برای کاهش مصرف سوخت های فسیلی چه در حوزه حمل و نقل و چه در حوزه مصرف سوخت در حال انجام است.

او با بیان اینکه تلاش می کنیم معضلات شهر را با نگاه اجتماعی که کم‌هزینه و پر بازده است ، حل کنیم ، گفت: باید رضایت و همراهی شهروندان را در مأموریت ها داشته باشیم. علاوه بر این ایجاد  نشاط اجتماعی هدف ما است که البته کرونا شکل آن عوض کرده است.

حناچی بیان کرد: دو هزار میلیارد تومان برای پروژه های توسعه محلی و ایجاد  محله محوری در سال ۹۹ اعتبار در نظر گرفتیم، پروژه هایی که از پایین به بالا بود.

او افزود: حس کسی بودن و حس  تعلق به مکان از اهداف ما بود که باعث تبدیل شهرنشین به شهروند می شود. در بحث  گرمخانه ها دو سال است که در زمستان‌ها بر اثر سرما فوتی نداشتیم.

شهردار تهران ادامه داد: تلاش این بوده که اقدامات را با استفاده از خلاقیت، ارزانتر انجام دهیم . کاهش اختلاف شمال و جنوب و تأثیرات اقدامات در این بخش ها کاملا ملموس و یادگاری از این دوره است .

حناچی با بیان اینکه طرح شهید سلیمانی در سراهای محله با همکاری شهر سالم و حوزه اجتماعی بسیار تاثیر گذار است عنوان کرد: این اقدامات نتیجه رای دادن مردم است و اگر ادامه پیدا کند موثرتر نیز خواهد شد، این فرصت را نباید از مردم تهران گرفت.

شهردار تهران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره ملک اقدسیه، توضیح داد: واجد ارزش و شرایط بودن یک اثر، ثبت ملی بودن آن است. شاید اثری زیبا باشد اما فروخته شدن آن به معنای تخریب نیست. مدیریت شهری طبق مأموریت‌های خود ممکن است که صدها ملک بفروشد و صدها ملک هم خریداری کند. مدیریت شهری روی آثاری که ثبت ملی هستند، حساس است. تعداد آثاری که شهرداری تهران آن را مرمت و به ثبت ملی رسانده، کم نیست. باید سلیقه شخصی از بحث قانونی جدا باشد. اقدسیه ملک فاخری است اما ثبت ملی نیست ‌و مربوط به دوره معاصر می‌شود.

حناچی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس، درباره موضوع آتش سوزی کلینیک سینا اطهر و پرونده ای که در این باره در جریان است، گفت: مسأله تبدیل ساختمانهای مسکونی به مطب ریشه قانونی دارد و  مطب های پزشکی می‌توانند در ساختمانهای مسکونی دایر شوند. حتی در دهه ۵۰ خانه های ویلایی به مطب اختصاص داده می شد و در سال ۶۵  این قانون اصلاح  و بحث ایجاد مطب های پزشکی و  و حرف وابسته در آن مطرح شد و نتیجه آن وجود دی کلینیک ها در ساختمان مسکونی است. او افزود: در این باره پرونده گزارش تخلفات برای ریاست جمهوری رفته بود و از سوی  متهمان توضیحاتی صادر شد و خبر مربوطه درباره رای بدوی بود و در تجدید نظر این رای تایید یا رد می شود و هنوز رای قطعی صادر نشده است.

حناچی در پاسخ به پرسش خبرنگار همشهری  درباره میزان ضرر و زیان شهرداری در شرایط کرونایی گفت: این میزان در حوزه های مختلف متفاوت و  در حوزه حمل و نقل به صورت  ماهیانه ۱۰۰ میلیارد تومان  است. در حمل و نقل عمومی  میزان مسافران حتی در شرایط عادی به دوران قبل از کرونا برنمی گردد. مثلا در اتوبوسرانی تعداد مسافران در هر روز دو میلیون و ۴۰۰  هزار نفر بوده که اکنون به  یک‌میلیون و ۱۰۰ نفر رسیده است.

او افزود: در مترو نیز شرایط تقریبا همین گونه است. علاوه بر این رقمها،  ۱۲۰۰ مرکز سازمان ورزش تعطیل هستند و حتی در این بخش شهرداری همچنان حقوق و دستمزد جاری را نیز پرداخت می کند. در کلان شهرهای دنیا، شهرداری ها رقم‌های سنگینی از دولتها دریافت کردند اما در شهرداری تهران هیچ رقمی دریافت نکردیم و تلاش کردیم که  کمک هایی نیز انجام دهیم .

شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم گفت: ما در این دوره از مدیریت شهری نه خرابه ای را تحویل گرفتیم و نه شهر کاملا آبادی تحویل دادیم. تلاش کردیم راهبردها را تغییر و برنامه ها در امتداد شعار تعریف کنیم البته مدیران قبلی نیز تلاششان این بوده که وضع را بهتر کنند. اما تلاش ما در راستای آمال و آرزوهای های ما بوده و این موضوعی است که می توان در باره آن بحث کرد.

حناچی درباره عملکرد معاونت امور فرهنگی و اجتماعی گفت: شهرداری در حیطه وظایف خود اختیارات و مسیولیتی را باهم دارد مثلا در شکل دادن فضای سبز، شهرداری هم متولی است و هم تصمیم گیرنده. اما در حوزه فرهنگی و اجتماعی نمی توان گفت همه اختیارات و ‌مسئولیت‌ها با معاونت فرهنگی اجتماعی است، در واقع شهرداری در حوزه فرهنگی و اجتماعی نه همه اختیارات را دارد و نه همه مسئولیت‌ها متوجهش است اما؛ اینکه شهرداری با نگاه اجتماعی و فرهنگی به مسائل بپردازد قطعا کم عارضه ترین است.

شهردار تهران درباره تبلیغات شهری نامزدهای ریاست جمهوری توضیح داد: شهرداری در این زمان مانند سال‌های گذشته کارهای مربوط به تبلیغات محیطی را ساماندهی می‌کند. درباره تبلیغات ریاست جمهوری هم  چون موضوع ملی است اگر درخواست شود عادلانه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی،  شرایط را برایشان فراهم می کنیم.

حناچی در پایان این نشست گفت: از خبرنگاران برای فراهم کردن فضای گفتگو تشکر می کنم. تلاش کردیم نگاهمان را به نگاه های تخصصی نزدیک و شعار را به عمل تبدیل کنیم که  گزارش مفصل آن در شورای شهر منتشر می شود. همچنین سعی کردیم که شهرداری را پاسخگو کنیم، مسأله ای که در گذشته وجود نداشت. در حال حاضر در شهرداری نکته محرمانه ای وجود ندارد و می توان مشکلات را تشخیص  و پس از آن حل کرد.

۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
کد خبر: 10920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =