علی امام، مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در گفتگو با شهر، در پاسخ به این پرسش که چرا سهام شرکت مترو به بخش خصوصی واگذار نمیشود تا کمک هزینهای برای توسعه مترو ایجاد شود، بیان کرد: صد در صد سهام شرکت مترو متعلق به شهرداری تهران است. اگر شرکت مترو قصد داشته باشد که وارد بورس شود یا بخشی از سهام را به بخش خصوصی واگذار کند، باید تابع مقررات و مصوبات بالادستی در مدیریت شهری باشد.
او با اشاره به اینکه تاکنون هیچ شرکت یا سازمان زیرمجموعهای از شهرداری تهران سهام خود را به بخش خصوصی واگذار نکرده است، افزود: برای واگذاری سهام شرکتهای شهرداری باید مصوباتی وجود داشته باشد تا تحت آن چهارچوب واگذاری صورت گیرد.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در ادامه تأکید کرد: به طور معمول سهام شرکتی به بخش خصوصی واگذار میشود که سوددهی داشته باشد. شرکت مترو تهران در چهل سال گذشته به عنوان مجموعههای زیانده شناخته شده است.
امام با اشاره به مدیریت شرکت راه آهن شهری و بهره برداری مترو به صورت یارانهای، گفت: در سالهای اخیر شهرداری تهران هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه پرداخت کرده است. درآمد این شرکت با هزینههای جاری آن تطابق ندارد.
او درباره دو رام قطار باقی مانده از ۷۲ دستگاه واگن آزاد شده از گمرک در سال گذشته، توضیح داد: دو رام قطار از ۷۲ دستگاه واگن باقی مانده که حداکثر تا یک ماه آینده وارد مدار بهره برداری خواهد شد. این دو رام قطار وارد خطوط ۶ یا ۷ خواهند شد.
به گفته علی امام مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)؛ ایستگاه برج میلاد در خط ۷، و ایستگاه امیرکبیر در خط ۶ مترو حداکثر تا سه ماه آینده افتتاح خواهند شد.
رام واحد شمارش قطار است و هر یک رام قطار شامل ۷ دستگاه واگن میشود.
خبرنگار: ملیکا هاشمی
نظر شما