مراجعه ۱۱ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی با پذیرش اینترنتی

شهر: ماه گذشته (تیر ۱۴۰۰) ۱۱ هزار دستگاه خودرو با استفاده از سامانه نوبت دهی اینترنتی و با تعیین وقت قبلی به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کردند.

حسین مقدم، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در گفت‌وگو با شهر، درباره آمار مراجعه کنندگان از ابتدای سال تا پایان تیر، بیان کرد: ۵۸۷ هزار و ۷۲۰ دستگاه خودرو طی این بازه زمانی به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده که در مقایسه با سال گذشته حدود ۴ درصد افزایش داشته است. 

او ۴۴۵ هزار دستگاه خودرو را مربوط به مراجعه نخست ذکر کرد و افزود: ۱۴ درصد از این آمار در آزمون آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز، ۹ درصد در آزمون هم راستایی چرخ‌ها، ۴ درصد در آزمون کمک فنر، ۱۱ درصد در آزمون تست ترمز و ۱۳ درصد به علت عیوب ظاهری مردود شده‌اند. در مجموع ۳۱ درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشدند.

به گفته مقدم؛ طی چهار ماه گذشته، ۴۲۴ هزار گواهی معاینه فنی صادر شده که از این تعداد، ۹۲ هزار و ۳۶۳ گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است. در مجموع  حدود ۲۲ درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برتر هستند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران درباره آمار پذیرش اینترنتی در تیر ۱۴۰۰، توضیح داد: ماه گذشته ۱۱ هزار دستگاه خودرو با استفاده از سامانه نوبت دهی اینترنتی و با تعیین وقت قبلی به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کردند. همچنین تقریباً شهروندان از ۴۱ درصد ظرفیت پذیرش اینترنتی استفاده کردند.

او درباره آزمون شدت صوت در مراکز معاینه فنی شهر تهران در تیر ۱۴۰۰ بیان کرد: در این ماه ۸ هزار و ۷۹۱ دستگاه خودرو آزمون شده که ۱۵۵ دستگاه به دلیل شدت صوت بالاتر از حد مجاز مردود شده‌اند. فرایند این آزمون به نحوی است که اگر در زمان کنترل بخش‌های ظاهری خودرو آزمون‌گران مرتبط صدایی غیر متعارف و یا بیش از حد را از موتور وسیله نقلیه و یا سیستم‌های هشدار دهنده (بوق) شناسایی کند وسیله نقلیه را به قسمت آزمون سنجش شدت صوت که دارای شرایط محیطی لازم است هدایت و نسبت به انجام این آزمون در دور موتور مشخص و ثبت نتایج حاصل از آن در سامانه سیمفا اقدام می‌کنند.

مقدم در توضیح تعطیلی ۶ روزه مراکز معاینه فنی شهر تهران از  ۲۹ تیر الی ۳ مرداد توضیح داد: باتوجه به تصمیمات اتخاذ شده در دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی استان تهران و البرز، شهرداری تهران با هدف رعایت مصوبات و پیشگیری از تجمیع شهروندان در مراکز معاینه فنی نسبت به تعطیلی مراکز معاینه فنی به مدت شش روز اقدام کرد که خوشبختانه در این ایام پلیس راهور تهران بزرگ جهت جلوگیری از تضییع حقوق شهروندان همکاری و اعمال جریمه معاینه فنی را در شهر تهران متوقف کرد.

او درباره خودروهای دارای نوبت اینترنتی در ایام تعطیلی ۶ روزه مراکز معاینه فنی بیان کرد: این خودروها می‌توانند در مدت ۱۴ روز به مرکزی که در سامانه نوبت دهی اینترنتی انتخاب کرده‌اند مراجعه و با شرایط خودروهای مراجعه کننده با تعیین وقت قبلی و نوبت دهی پذیرش شوند.  برای تمامی خودروهای دارای نوبت دهی اینترنتی در این مدت ۶ روزه پیامک اطلاع رسانی درباره نحوه مراجعه به مراکز ارسال شده است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران درباره خودروهای مشمول معاینه فنی در سال ۱۴۰۰ توضیح داد: طبق قانون هوای پاک مجلس شورای اسلامی دوره معافیت انجام معاینه فنی از زمان تولید برای وسایل نقلیه شخصی و دولتی چهارسال و برای وسایل نقلیه عمومی یک‌سال است.

۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 12019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =