ابلاغ طرح توسعه دریاچه شهدای خلیج فارس بعد از ۸ سال

مدیر عامل شرکت عمرانی کارکنان شهرداری تهران از ابلاغ طرح هدایت و کنترل توسعه مجموعه فرهنگی- گردشگری دریاچه شهدای خلیج فارس از سوی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران پس از یک وقفه ۸ سال ابلاغ شد.

به گزارش شهر، فریدون رضوی کیا مدیر عامل شرکت عمرانی کارکنان شهرداری تهران، با بیان اینکه دریاچه شهدای خلیج فارس دریاچه‌ای مصنوعی است که در شمال غرب تهران و در محدوده جغرافیایی منطقه ٢٢ واقع شده، بیان کرد: مساحت این مجموعه فرهنگی گردشگری ٢۵٠ هکتار است که ١٣٠ هکتار آن را پهنه آبی و ١٢٠ هکتار را پهنه خشکی تشکیل داده است.

فریدون رضوی کیا با تشریح محدوده‌ جغرافیایی دریاچه شهدای خلیج فارس گفت: مجموعه فرهنگی گردشگری دریاچه شهدای خلیج فارس در شمال بوستان جنگلی چیتگر قرار گرفته و جنوب دریاچه به بزرگراه سردار شهید حاج حسین همدانی، شمال آن به بزرگراه شهید خرازی و شرق آن به بزرگراه آزادگان و از غرب به بافت مسکونی منطقه ٢٢ محدود می‌شود.

مدیر عامل شرکت عمرانی کارکنان شهرداری تهران با اشاره به ابلاغ طرح هدایت و کنترل توسعه مجموعه فرهنگی گردشگری دریاچه شهدای خلیج فارس از سوی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران عنوان کرد: هدف از تهیه طرح هدایت و کنترل توسعه، تحقق پذیری مطالعات مطابق اهداف، راهبردها، چشم انداز و تعیین ضوابط توسعه پایدار حوزه طراحی، دست یابی به یک طرح مفهومی یکپارچه به منظور تدقیق و تثبیت طرح‌های منظر و معماری آتی و تبیین مکانیزم‌های تعاملی بین ذینعفان به منظور ارتقای تحقق پذیری طرح است.

او ادامه درباره سابقه طرح ساخت دریاچه چیتگر، گفت: این طرح به تدوین نخستین طرح جامع تهران در سال ١٣۴٧ باز می‌گردد که در آن ساخت دریاچه‌ای در غرب تهران پیش‌بینی شده بود. سرانجام در پیش زمینه مطالعاتی، از سال ١٣٨٢ تا سال ١٣٨٩ مطالعات دقیقی در مقاطع مختلف از سوی مشاور صورت گرفت و ابهامات طرح بررسی و تکمیل شد.

رضوی کیا افزود: در نهایت ساخت دریاچه چیتگر به حوزه معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران واگذار شد و در مهرماه سال ١٣٨٩ عملیات اجرای پهنه آبگیر و از تیر ماه سال ١٣٩١ عملیات اجرای پهنه ساحلی آغاز و فاز اول دریاچه شهدای خلیج فارس در ١۵ اردیبهشت ١٣٩٢ و فاز دوم دریاچه در اسفند ١٣٩۴ افتتاح شد.

مدیر عامل شرکت عمرانی کارکنان شهرداری تهران با بیان اینکه طرح هدایت و کنترل توسعه مجموعه فرهنگی-گردشگری دریاچه شهدای خلیج فارس طرحی مفهومی است، اضافه کرد: این طرح پس از یک وقفه طولانی هشت سال پس از زمان بهره برداری دریاچه تهیه و توسط معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در شهریور ماه امسال ابلاغ شد.

او تاکید کرد: پس از ابلاغ این طرح، امکان برنامه ریزی سریع تر برای ایجاد مراکز رفاهی و خدماتی جدید و تکمیل  زنجیره کاربری های هم پیوند شامل مراکز فرهنگی، هنری، فناوری و خدماتی مرتبط میسر و براساس طرح ابلاغی اقدام خواهد شد.

رضوی کیا افزود: مجموعه فرهنگی گردشگری دریاچه شهدای خلیج فارس پربازدیدترین مجموعه گردشگری کلان شهر تهران و قطب گردشگری غرب پایتخت است که در سال‌های آتی با ایجاد ارزش افزوده و درآمدهای پایدار شهری بر اقتصاد مبتنی بر گردشگری و عدم واگذاری مالکیت آن، میراث ارزشمند مدیریت شهری برای آیندگان خواهد بود.

۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 13640

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =