آغاز طرح نگهداشت هر پنج شنبه با نام یک شهید در هر محله/ برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری ۱۵۰۰ خودروی اسقاطی از معابر

محمدی درباره طرح نگهداشت شهر و چگونگی روند اجرای آن توضیح داد.

رضا محمدی مدیرکل هماهنگی، نظارت و پیگیری امور مناطق شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر، گفت: با توجه به اینکه در چهار سال اخیر در کنار موضوعات توسعه‌ای به بحث نگهداشت شهر نیز اهتمام خاصی نشد عملا شهر به سمت فرسودگی رفته است. بسیاری از المان های و سرمایه‌های شهر از جمله انهار فرسوده شدند و به نگهداشت المان های پارکی از جمله چراغهای برق، نیمکت ها، تجهیزات و تاسیسات بوستان ها و هر چیزی که وظیفه شهرداری در حوزه نگهداشت شهر است، علیرغم اینکه اعتبارات و بودجه های آن دیده شده اما توجه چندانی به آنها نشده است.

مدیرکل هماهنگی، نظارت و پیگیری امور مناطق شهرداری تهران افزود: با توجه ویژه ای که شهردار تهران به این موضوع داشتند اولین تصمیم این شد که یک طرح تحولی را در این حوزه داشته باشیم چرا که با فعالیت های جاری و امور روزمره نمی توان چند سال عقب ماندگی در این بخش را جبران کرد. بر همین اساس طرحی ویژه برای آن دیده شده و تمام نیازمندی ها از کانال شهروندان و اعتراضات، شکایات و مطالباتی که بابت موضوعات نگهداشتی شهر داشتند از طریق معتمدین و کارشناسان نواحی احصا شد. در واقع حدود ۳۵ هزار نقطه و یا موضوع نگهداشتی در سطح جغرافیای شهر تهران را در یک بازه زمانی یک ماهه احصا کردیم و یک طرح نگهداشت برنامه اجرای این موضوعات تنظیم و برای آن سامانه ای را طراحی کردیم.

محمدی ادامه داد: قرار شد نواحی به کمک شهرداران مناطق اجرای کار را بر عهده بگیرند و ادارات کل نظارت های تخصصی بر کار داشته باشند و سازمان بازرسی نیز هم در نظارت در طول اجرا و هم در ارزیابی عملکرد نواحی بعد از پایان طرح فعال باشد و  مردم نیز به همان شکل که مطالبات خود را اعلام و درخواست های خود را ارئه دادند در ارزیابی نظر سنجی ها نیز مشارکت داشته باشند. در واقع "تحول" در طرح نگهداشت از این باب است که این طرح را مردم ارزیابی می کنند.

او اضافه کرد: این طرح را از ابتدای ماه جاری شروع کردیم و یک سری کارویژه های خاص را علاوه بر نیازهای ارائه شده از سوی مردم به آن اضافه کردیم. مثلا شنبه ای که گذشت موضوع جمع آوری خودروهای فرسوده و اسقاطی در شهر را در برنامه قرار دادیم. چرا که بالغ بر ۱۵۰۰ خودروی فرسوده و اسقاطی داریم که چندسالی است در شهر رها شده و منظر شهری را بر هم زده اند. بنابراین برداشت ها انجام و اخطار های لازم داده شده است. البته از آنجا که یک سری از این خودروها مالک شخصی و برخی نیز پلاک ملی دارند، جمع آوری  آنها به یک سری دستورات قضایی نیز نیاز دارد. در مجموع تصمیم گرفته شد که این خودروهای فرسوده را از سطح شهر به پارکینگ های بیرون شهر انتقال دهیم.

مدیرکل هماهنگی، نظارت و پیگیری امور مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه در مجموع ۱۲ کارویژه در طرح نگهداشت شهر دیده شده است، عنوان کرد: همچنین کارگاههای عمرانی سطح شهر که بعضا فعالیت های آنها به پایان رسیده ولی حصار کارگاهی آنها باقی مانده و باعث نارضایتی شهروندان و کسبه شده نیز جمع آوری خواهد شد. در کنار این موضوع، طعمه گذاری برای جمع آوری حیوانات موذی و مزاحم و رسیدگی به پل های مکانیزه که مورد اعتراض مردم بوده نیز مدنظر قرار گرفته است. این پل ها در این سالها اورهال نشدند و حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد آنها از حیز انتفاع خارج شدند، بنابراین برنامه ریزی شد که تا پایان طرح این پل های مکانیزه فعال و  به بحث روشنایی و ایمنی آنها رسیدگی شود.

انتقال مدیریت پل‌های مکانیزه شهر از معاونت حمل و نقل به خدمات شهری

محمدی بیان کرد: از آنجا که تا پیش از این در مدیریت پله برقی ها بین معاونت های حمل و نقل و خدمات شهری و مناطق ناهماهنگی وجود داشت در این دوره تصمیم گرفته شد که مدیریت این پله ها به خود معاونت خدمات شهری برگردد و در سازمان زیباسازی در هفته های آینده این موضوع به فوریت تصمیم گیری شود و با یک مدیریت واحد در  معاونت خدمات شهری کارهای این حوزه انجام شود. در واقع مدیریت کار، قرارداد و کارهای ستادی آن با معاونت خدمات شهری و نگهداشت آن با منطقه خواهد بود.

او درباره توجه به شهدا و خانواده آنها در این طرح توضیح داد: برای اینکه برکتی به این اقدمات داده شود و کارکنان شهرداری یک کار دلی را انجام دهند بنا شد پنجشنبه های هر هفته تا پایان طرح، کار از در خانه یک شهید در نواحی شروع شود. در واقع از ساعت ۷ تا ۱۲ همه اکیپ ها در هر ناحیه جمع می شوند و از در خانه یک شهید نظافت، رفت و روب و مباحثی مانند رنگ های پوششی شروع می شود و کوچه های پیرامونی خانه شهید نیز شامل این طرح می شود تا ما عملا تا پایان طرح تمامی سطح شهر را به نام یک شهید شروع کنیم. البته مفهوم این کار این نیست که ما فقط اطراف خانه آن شهید را نظافت می کنیم بلکه به عنوان تبرک کار از جلوی در خانه شهید و به نام آن شهید آغاز می شود ولی اقدامات فقط مختص آن کوچه نیست و تمام کوچه ها و خیابان های اطراف محل و ناحیه شامل فعالیت ها می شوند.

مدیرکل هماهنگی، نظارت و پیگیری  امور مناطق شهرداری تهران بیان کرد: در پنجشنبه ای که گذشت در تمامی مناطق شهرداری بالغ بر پنج هزار نفر از کارکنان در این طرح فعال بودند. بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ موضوع از جمله نظافت مخازن، رنگ آمیزی زیرمخزن ها، تیرهای چراغ برق و دیوار نویسی، رنگ های پوششی، لکه گیری آسفالت و هر چیزی که تحولی در محله و ناحیه نسبت به وضع موجود آن ایجاد کند در این طرح دیده شده است‌. هفته اولی بود که این طرح شروع شد و نتیجه آن مبارک بود چرا که بعد از آن بارندگی خوبی در شهر داشتیم.

انجام اقدامات تخصصی تر پس از طرح اولیه نگهداشت شهر

محمدی با بیان اینکه برای این طرح دو ماه بازه زمانی دیده شده و امیدواریم اتفاقات خوبی برای شهروندان رقم بخورد، یادآور شد: حتی اگر بعد از دوماه به نتایج مطلوب مورد نظر دست پیدا نکردیم این مرحله از طرح را تمدید و ادامه می دهیم. چرا که این مرحله مربوط به مسائل ابتدایی و جاری است و در طرح تحولی قرار است تصمیمات بهتر و مهمتری اتخاذ شود. بیشترین کار در این مرحله از جنس خدمات شهری است و بعد از آن حوزه های عمرانی و ترافیکی، ایستگاههای اتوبوس و مترو را مد نظر قرار می دهیم و طرح نگهداشت را به صورت فنی تر و تخصصی تر از جمله اورهال کردن اتوبوس ها و قطارهای مترو دنبال خواهیم کرد. در حال حاضر موضوعات جاری که انجام نشده را باید لحاظ کنیم و بعد از دو ماه طرح به صورت تخصصی تر و با توجه به موضوعات زیربنایی پیش خواهد رفت هر چند اجرای موضوعات جاری طرح نیز همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

او گفت: برای اجرای این طرح از ظرفیت کارکنان شهرداری و سقف قرادادهای پیمانکاران استفاده می کنیم و هزینه تازه ای به آن اضافه نکردیم. هر روز این طرح دنبال می شود و پنجشنبه ها نیز بر اساس پیشنهاد یکی از شهرداران خوش سلیقه مناطق این اقدام به نام یکی از شهدا در هر ناحیه آغاز می شود . علاوه بر موضوعات کلی برای هر روز یک موضوع محوری نیز داریم. مثلا شنبه گذشته بحث جمع آوری خودروهای اسقاطی، یکشنبه موضوع کارگارههای عمران و دوشنبه بحث پل های عابر پیاده و مکانیزه به صورت ویژه دنبال شد.

هر شهروند یک ناظر

مدیرکل هماهنگی، نظارت و پیگیری امور مناطق شهرداری تهران با بیان این طرح و موضوعات آن در تمامی ۱۲۴ ناحیه شهر تهران پیگیری می شود، افزود: طرح نگهداشت شهر را با رویکرد "هر شهروند یک ناظر" دیده ایم و عمده نگاه ما توجه به مسائلی است که شهروندان به ما اطلاع دادند و خواسته های آنها را جمع آوری و دنبال می کنیم. همچنین در بحث انتقال تیرهای برقی که برخی کوچه ها را مسدود کردند باید این مشکل را با اداره برق از طریق نامه‌نگاری پیگیری و دنبال کنیم و حتی در موارد خاص و جاهایی که ضرورت دارد با هزینه خود شهرداری آن را جابجا کنیم.

آبگرفتگی چشمگیر در سطح شهر نداشتیم

محمدی درباره آبگرفتگی معابر شهر تهران پس از بارش باران در روزهای پایانی هفته گذشته توضیح داد: کمترین نقطه آبگیر را در سطح شهر داشتیم. هر چند همزمانی آخر پاییز و برگ ریزان قابل توجه آن با بارش شدید باران معمولا باعث آبگرفتگی چشم گیری می شود ولی خوشبختانه شاهد آبگرفتگی چشم گیری در شهر نبودیم. در پیامهای ۱۳۷، در هر ناحیه حدود دو تماس مردمی بابت آبگرفتگی داشتیم که حتی برخی از آین آبگرفتگی ها در یک نقطه بوده که دو نفر برای آن تماس گرفتند. تنها در دو مورد آبگرفتگی های چشمگیر داشتیم که یکی از آنها در منطقه ۸ و مربوط به شرکت آبفا و فشار فاضلاب بود که با هماهنگی آبفا و شهرداری منطقه این مشکل حل شد. در منطقه ۲ نیز این آبگرفتگی به دلیل مشکل خاکریزآب بوده که فعالیت های عمرانی باعث شده است زیر لوله خالی شده و فشار آب باعث جابجایی لوله و آبگرفتگی شد که این مشکل نیز مرتفع شد.

۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
کد خبر: 15090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =