انعطاف‌پذیری در قیمت کرایه‌ تاکسی به شرط هوشمندسازی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: بخشی از رانندگان در سامانه‌های خدمات اینترنتی فعالیت می‌کنند و ما باید در قیمت‌گذاری نرخ کرایه تاکسی‌ها انعطاف ایجاد کنیم که ظرفیت هوشمندسازی تاکسیرانی را داشته باشیم. 

به گزارش خبرنگار شهر، سه شنبه- ۳ اسفند ۱۴۰۰- در چهل و نهمین جلسه شورا نرخ کرایه انواع تاکسی و سرویس مدارس و تعیین بهای انواع خدمات تاکسیرانی در سال ۱۴۰۱ بررسی و مورد بحث قرار گرفت و سرانجام پیشنهادات در این زمینه با اکثریت آراء به تصویب رسید. 

در ادامه مجتبی شفیعی در این خصوص گفت:‌ ما ناچار به حرکت به سمت سیستم‌های نوین حمل و نقل هوشمند هستیم؛ الان هم این سیستم‌ها در سامانه‌های بخش خصوصی در حال خدمات‌دهی است و رقابتی بین این سامانه‌ها و خدمات سازمان تاکسیرانی وجود دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: همان طور که می‌دانید بخشی از رانندگان در سامانه‌های خدمات اینترنتی فعالیت می‌کنند و ما باید در قیمت‌گذاری نرخ کرایه تاکسی‌ها انعطاف ایجاد کنیم که ظرفیت هوشمندسازی تاکسیرانی را داشته باشیم. 

وی بیان کرد: ان‌شاءالله تلاش خواهیم کرد در نیمه نخست سال آینده سامانه مربوطه ایجاد شود؛ البته در حال حاضر QR کد در تاکسی‌ها فعال است و مسافران می‌توانند با استفاده از آن کرایه‌های خود را الکترونیکی بپردازند. 

شفیعی گفت:‌ می‌خواهیم محاسبه کرایه‌ها به این صورت باشد که برای راننده مدت زمان سفر و ترافیک لحاظ شود، مانند تاکسی‌های اینترنتی و علاوه بر نرخ پایه که به تأیید شورای شهر می‌رسد، بسته به مدت سفر و ترافیک نرخ ترافیک تغییر کند. 

معاون شهردار تهران با بیان اینکه انعطاف‌پذیری در نرخ کرایه تاکسی عادلانه است، اضافه کرد: در تاکسی‌های اینترنتی دامنه این تغییر ۱۸۰ تا ۲۰۰ درصد است ولی ما می‌خواهیم آن را در تاکسی‌ها به ۳۰ درصد محدود کنیم و اگر این کار را انجام ندهیم در زمان ترافیک یا بارندگی‌ها تاکسی‌ها از سیستم خارج می‌شوند و دربستی مسافر می‌گیرند تا برایشان مقرون به صرفه باشد. 

در ادامه مهدی چمران بیان کرد: با توجه به صحبت‌های شما نرخ کرایه پس ۵۵ درصد افزایش می‌یابد و این عادلانه نیست. 

شفیعی در پاسخ گفت: این بحث فنی دارد به صورت قطعی ۵۵ درصد اضافه نمی‌شود و متناسب سفر سقف ۳۰ درصد در نظر می‌گیریم. 

چمران ادامه داد: اگر این چنین باشد منطقی است ولی باید دید آیا سیستم مرکزی می‌تواند آن را کنترل کند و شرایط مانند تاکسی‌های اینترنتی شود شخصی که سوار تاکسی شود باید بداند چقدر در شرایط پیش‌رو کرایه پرداخت کند در غیر این صورت دعوای مسافر و راننده ایجاد می‌شود. 

وی افزود:‌ بنابراین انعطاف‌پذیری در نرخ کرایه تاکسی مشروط به راه‌اندازی سیستم هوشمند باشد. 

انتهای پیام/

۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 18222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =