جانمایی، مهمترین مشکل ۵ تصفیه خانه تهران است

شهر: به گفته رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، مشکل اصلی احداث ۵ تصفیه خانه جدید در تهران موضوع جانمایی است که در این راستا سه مکان در منطقه ۲۲ از پیش تعیین شده و تغییر کاربری داده اند، در منطقه ۴، مکان تعیین شده با مشکل فنی مواجه شد و مکان یابی در منطقه ۱۳ نیز در حال بررسی است.

آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره تشکیل کمیته مشترک بین شهرداری و شرکت آب و فاضلاب و عضویتش در این کمیته، گفت: اقدام مشترک بین شهرداری و شرکت و آب و فاضلاب به این صورت پیش بینی شده است که ۴ تصفیه خانه  از سال های قبل بوده است و تصفیه خانه های جدید در منطقه ۱۳ و ۴ هم در حال بررسی است. کمیسیون سلامت، برنامه و بودجه و شهرسازی شورای شهر در حال پیگیری این موضوع است. شورای شهر برای ارتباطات و هماهنگی بیشتر دو نفر را به شرکت آب و فاضلاب معرفی کرده است که موضوعات از نزدیک پیگیری شود. البته این یک کمیته رسمی است.

او ادامه داد: در منطقه ۲۲ تفاهم نامه یکی از تصفیه خانه ها امضاء شده و در منطقه ۴ نیز جانمایی تصفیه خانه در دست بررسی است. مکان قبلی که پیشنهاد شده بود مشکلاتی برای سوار شدن فاضلاب و پمپاژ داشت. در حقیقت مشکلات فنی وجود داشت که این موضوع در حال بررسی است تا مکان جایگزین انتخاب شود.

میلانی با اشاره به اینکه در مورد مدل مالی با آب و فاضلاب به توافق رسیدیم و مسأله اصلی مکان است، گفت: با توجه به مصوبه دولت، شرکت آب و فاضلاب معتقد است که این کار به حفظ سفره های آبی زیرزمینی شهر تهران کمک می کند. پارک های جنگلی در همه ماه ها نیاز آبی ندارند و در ماه هایی که نیاز آبی ندارند،  پساب تصفیه شده، سفره های زیرزمینی را با تکنیک های تصفیه مصنوعی تغذیه می کند و از این جهت به حفظ آب های زیرزمینی هم کمک می کند.

این عضو شورای شهر درباره تصفیه خانه منطقه ۱۳ نیز گفت: در منطقه ۱۳ هم موضوع در حال بررسی های مقدماتی است البته سه نقطه دیگر در منطقه ۲۲ از قبل بوده است که مشکل تملک اراضی دارند. این ایده مربوط ده تا پانزده سال پیش است و در آن زمان نقاطی را پیش بینی کرده بودند که با توجه به تغییر کاربری اراضی در منطقه ۲۲ آن گزینه ها ممکن است تغییراتی کرده باشد و برخی برای کاربری های دیگری مورد استفاده قرار گرفته است.

او ادامه داد: باید مکان ها دوباره بررسی شود و اگر زمینی پیدا نشود شهرداری باید زمین ها را تملک کند که این کار خیلی پرهزینه است. فعلا تمرکز در منطقه ۴ است که مشکلات زیادی هم وجود دارد چون پارک های جنگلی زیادی در آن منطقه وجود دارد و حتما باید این موضوع در الویت قرار گیرد.

او در مورد محلی شدن تصفیه خانه ها بر اساس برنامه زمان بندی ۵ ساله گفت: در حال حاضر تصفیه خانه هایی در شهر وجود دارند مانند شهرک اکباتان و زرگنده. این بحث وجود دارد که آب های آنها برای فضای سبز استفاده شود. کلان شهرها باید برای استفاده از فاضلاب در فضای سبز حساس باشند چون اگر به موقع اقدام نشود، مشتریان دیگری در خارج از شهر مانند صنعت و کشاورزی وجود دارند که ممکن است این آب را خارج کنند. باید در این مورد به موقع عمل شود.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 1863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =