استفاده از المان‌های ایرانی ـ اسلامی در نمای ساختمان‌های پایتخت

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: با یک تحقیق جزئی می‌توانیم المان‌های سنتی اسلامی و ایرانی را که در دنیا نظیر ندارد، به ساختمان‌هایمان الصاق کنیم.

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا نادعلی عضو شورای شهر تهران در جریان بررسی لایحه « طراحی، پایش و اجرای نماهای شهر تهران» گفت: احیای هویت فرهنگی تهران باید در عرصه‌های مختلف اتفاق بیفتد که یکی از مهمترین جوانب آن معماری است.

وی ادامه داد: شاید در حال حاضر ایجاد تغییرات در درون نقشه‌های شهرسازی زمان بر باشد اما در دسترس‌ترین بخش ساختمان ها نمای آن است.

نادعلی با اشاره به اینکه در مذهبی ترین شهرهای جهان یعنی مکه و مدینه النبی هتل های برند با بناهای مدرن ساخته شده اما از المان های اسلامی بر روی آنها استفاده شده است، اظهار کرد: معتقدم با یک تحقیق جزئی می‌توانیم حجم المان‌های سنتی اسلامی و باستانی که در دنیا نظیر ندارد با طراحی‌های اسلامی وارد شویم و با همراهی طراحان حجمی از المان های اسلامی ایرانی را در دید و نماها با زبان معماری بیان کنیم.

وی ادامه داد: طراحان ما به صورت مدرن این المان ها را بازتولید کرند مثل خوشنوسی یا المان های تذهیب اسلامی، اما با یک کار پژوهشی تا به حال کاری اتفاق نیفتاده است و می توانیم در ۴ سال به این مساله برسیم.

چمران پاسخ داد: چسباندن المان های معماری بر روی نماها منطور طراحی نیست و یک کار حداقلی است و ارزش معماری ندارد. زمانی این کار ارزش پیدا می کند که با خود ساختمان عجین شده باشد.

وی افزود: ما چندین سال در شورای انقلاب فرهنگی روی آن کار کردیم ولی مشکل ما در تهران این است که بسیاری از ساختمان ها را مهندس معمار طراحی نمی کنند و اگر طراحی صورت بگیرد مقدار زیادی از مشکلات حل خواهد شد.

انتهای پیام/

۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 18800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =