لزوم ارائه راهکارهای عاجل برای کنترل فرونشست‌ها

جلسه بررسی مشکلات و چالش های فرونشست در پایتخت به همت کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد که در آن بر استفاده از تحقیقات دانشگاهی و ایجاد عزم ملی و تغییر الگوی کشت برای مقابله با فرونشست تاکید شد.

به گزارش شهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، در ادامه برگزاری سلسله نشست های تخصصی بررسی "مشکلات و چالش های فرونشست در پایتخت"  توسط کمیته عمران و زیر ساخت ها در شورای اسلامی شهر تهران، جلسه دیگری با حضور سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، و اساتید دانشگاه و مسئولان در این زمینه برگزار شد.

حجت الاسلام سید محمد آقامیری عدم تمرکز در تجمیع اقدامات انجام گرفته در دستگاه های مختلف و عدم پشتوانه اجرایی را هدف برگزاری جلسات تخصصی در زمینه فرونشست در شورای اسلامی شهر تهران بیان و تأکید کرد: حل معضل فرونشست در کشور نیازمند کمک همه دستگاه ها و وزارتخانه های دخیل بوده و این کار تنها از طریق شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران پیش نمی رود و یک عزم ملی را می طلبد.

رئیس کمیته عمران و زیر ساخت ها اظهار داشت: راهکارهای عملی جهت کنترل فرونشست بایستی از سالهای پیش شروع می شد به گونه ای که در حال حاضر ما در بسیاری از مناطق دچار وضع بحرانی نباشیم. حال با توجه به وضعیت فعلی نیازمند ارائه راهکارهایی عاجل جهت کنترل فرونشست در کشور هستیم، راهکارهایی که بایستی حداقل در یک پروسه ۱۰ ساله برای کنترل نرخ فرونشست بکار گرفته شوند و در کنار آن به یک اهرم فشار قدرتمند برای پیاده سازی و اجرایی کردن راهکارها هم نیاز داریم.

در ادامه ناصر عبادتی دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه  در سال ۹۸ طبق قانون وظایفی در خصوص بحث فرونشست به وزارت راه و شهرسازی و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی واگذار شده است، ادامه داد: در این خصوص باید ضوابط و مقررات مربوطه را تدوین کنند.

گردآوری و مطالعه تحقیقات دانشگاهی راه دیگری برای غلبه بر فرونشست

علی پاک عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف ضمن تعریف فرونشست و فروچاله، لزوم تفکیک موارد فرونشست و فروچاله را مطرح کرد و ادامه داد: تمایز موضوع فرونشست و فروچاله موجب می شود که دستگاه های اجرایی بهتر بتوانند در کنار هم اقدامات لازم را بعمل آورند.

وی افزود: هرچند در گذشته عمدتا تحکیم خاکهای اشباع را عامل فرونشست می دانستند اما در دو دهه اخیر موضوع تحکیم خاکهای غیراشباع نیز بویژه در کشور ما مطرح شده است.

علی پاک با برشمردن تعدادی از سازمانهای درگیر در بحث فرونشست، راهکارهایی را نیز جهت کنترل آن مطرح کرد و گفت: خوشبختانه پایان نامه های خوبی در این زمینه در دانشگاه های مختلف کار شده است و گردآوری تحقیقات مختلف یکی از مهمترین مواردی است که باید انجام شود.

همچنین حایری عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف ضمن ابراز خوشحالی از توجه مسئولین بر ضرورت پرداختن به بحث فرونشست ها اشاره کرد و افزود: اولین دشت که در آن رخداد فرونشست بیشتر نمایان شد دشت رفسنجان بود که بعلت استفاده بی رویه از آب این فرونشست اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: موضوع فرونشست با توجه به برگشت ناپذیر بودن آن عمدتا قابل جبران نیست و حتی اگر آب به سطح قبل برگردد قسمت عمده ای از نشست بازگشت نخواهد داشت.

حائری بیان داشت: باید الگوی برداشت آب، الگوی کشاورزی و مصرف آب را تغییر دهیم و در کشاورزی سنتی عملا غرقاب کردن زمینی که فیشر و ترک در آن رخ داده است فایده چندانی ندارد. قبل از هر کار باید مطالعات اکتشافی دقیق و عمیق انجام شود تا صورت دقیق مسئله مشخص شود. مطالعات اکتشافی غیرعمیق که شناخت درستی از مصالح زیر زمینی نداشته باشد منجر به راه حل های اشتباه شده که چندان مفید نخواهد بود.

در ادامه جلسه دانش یزدی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف نیز پیشگیری از اضافه برداشت را موضوعی الزامی برای کنترل بحث فرونشست دانست و خاطر نشان کرد: امروزه با پردازش اطلاعات می توانیم مشخص کنیم که با توجه به میزان کشت آیا اضافه برداشت صورت گرفته یا خیر.

لزوم تغییر الگوی کشت و صنایع آب بر

وی افزود: در بعضی از مناطق کشور باید از کشت های سنتی جلوگیری کنیم و الگوی کشت را تغییر دهیم، وقتی در اصفهان ما شلتوک کاری داریم بایستی انتظار فرونشست را هم داشته باشیم. همچنین بایستی بازنگری در بخش صنایع آب بر انجام شود.

اسماعیل سلیمی معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اظهار داشت: از آنجایی که اولین کار، شناسایی مخاطره است در دو حوزه پایش فرونشست و پایش فروریزش در سازمان مدیریت بحران شهر تهران اقداماتی انجام شده است بر همین اساس می توان که از ظرفیتهای سازمان مدیریت بحران شهر تهران برای بحث فرونشست استفاده شود.

در ادامه حمیدرضا تقوایی نجیب پژوهشگر مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدامات صورت گرفته در کمیسیون عمران مجلس برای بحث فرونشست توضیحاتی ارائه کرد و ادامه داد:  سه جلسه در سال قبل جهت گزارش دهی دستگاه های ذیربط به کمیسیون عمران مجلس مطالبی را بیان کردند. همچنین گزارش نهایی برای تصمیم گیری در خصوص نحوه انجام وظیفه دستگاه های مسئول و نیاز به اصلاح قوانین در حال جمع بندی نهایی است.

انتهای پیام/

۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 20793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =