کمتر از ۱۰ درصد املاک شهرداری تهران سند رسمی تک‌برگی دارند

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت: کمتر از ۱۰ درصد از املاک و مستغلات شهرداری تهران سند تک برگی دارند.

به گزارش خبرنگار شهر، ابوالفضل فلاح در همایش رونمایی سامانه املاک و مستغلات شهر تهران که با حضور معاونان اقتصادی و مالی و مدیران کل املاک مناطق ۲۲گانه شهر تهران برگزار شد، گفت: با حضور شهردار تهران چند برنامه تحولی در حوزه مالی طراحی شد که از جمله می توان به مولد سازی دارایی ها اشاره کرد که جلوگیری از منجمدسازی دارایی هاست که تنها املاک نیست و در نظر داریم این دارایی ها را در چرخه طرح های شهری استفاده کنیم. یکی از بخش های آن مولد سازی املاک و مستغلات است که در سال های اخیر در دولت نیز مطرح شده است.

وی افزود: آنچه تاکنون اتفاق افتاده مزایده املاک و فروش آن بوده است اما شهردار تهران بخشنامه ۱۰ بندی املاک و مستغلات صادر کردند.

معاون شهردار تهران ادامه داد: اول اینکه باید بدانیم شهرداری چه تعداد ملک دارد و تاکنون آمار دقیقی در این زمینه وجود نداشته است. نمی توان دارایی های ملکی را مولد کنیم اما میزان آن را ندانیم. به سمتی می رویم که تمام املاک شهر تهران شناسایی و تثبیت شود.

وی بیان کرد: در ادامه برای این عملیات اجرایی ستادهای ساماندهی شکل گرفت و احکام آن به مناطق ابلاغ شد تا به شناسایی و مستند سازی املاک و مستغلات اقدام کنند.

فلاح یادآور شد: مساله دیگر وجود املاکی است که به نام شهرداری تهران نبود و در اختیار سازمان ها بود و قرار شد سند این املاک به شهرداری تهران منتقل شود و سازمان ها و مناطق بهره بردار آن باشند.

وی تاکید کرد: در ادامه به موازات مستند سازی، مولد سازی املاک است. نکته برجسته این است که یکی از ابهامات مطروحه بر سر قیمت کارشناسی رسمی بود و این بیم وجود داشت که پرونده این املاک تنها به عده خاصی واگذار شود و از سمت نهادهای نظارتی انتقاد می شد.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار تهران گفت: در حال حاضر تعیین کارشناس توسط هیات مربوطه‌ انجام می شود و ثانیا این سامانه به صورت رندوم کارشناس رسمی هر قسمتی را مشخص می کند و ابهامات موجود برطرف می شود.

وی افزود: اتفاق مهم این است که انتخاب کارشناس توسط سامانه انجام شود. این کار را به راحتی به مناطق واگذار کردیم. ۲۲ منطقه به علاوه ۲ هیات وجود دارد و مقدمه ای فراهم می شود که اگر پروژه بزرگی در هر منطقه ای اجرا شود که نیاز به خرید املاک است، بدون دغدغه انجام شود.

به گفته فلاح؛ باید برنامه ریزی شود تا برای هفته آینده هیات نظارت ۵ منطقه ایجاد شده و این سامانه با همکاری فاوا فعال شود. بعد از استقرار این سیستم انتخاب کارشناس رسمی صرفا در چارچوب این سامانه خواهد بود.

معاون شهردار تهران بیان کرد: گام بعدی این است که جریان انتخاب کارشناس را به سایر حوزه ها تعمیم دهیم تا نظام شفاف سالم در شهرداری تهران ایجاد شود

وی با اشاره به اینکه شفاف سازی نظام اجاره داری و ایجاد سامانه ای برای آن، گام بعدی شهرداری تهران است، یادآور شد: مابقی مراحل و زمینه های مولد سازی را نیز ایجاد می کنیم. قطعا در روند اجرا به ابهاماتی برخورد می کنیم که این سامانه نیاز به اصلاح داشته باشد.

فلاح با بیان اینکه این سامانه ورژن صفر است و نیاز به تکمیل دارد تا مقدمه خدمت به تهران و کشور اسلامی باشد، تاکید کرد: متاسفانه در شهر تهران درصد املاک متعلق به شهرداری که سند رسمی و تک برگی دارد کمتر از ۱۰ درصد است و مابقی املاک می تواند در معرض تهدید قرار گیرد.

انتهای پیام/

۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴
کد خبر: 22082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =