در جریان تصویب طرح الزام شهرداری در استفاده از نیروی انسانی موجود و واجد شرایط مدیریتی چه گذشت؟

طرح «الزام شهرداری تهران در استفاده از نیروی انسانی موجود و واجد شرایط در پست‌های مدیریتی» در شصت و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت که مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جریان این بررسی و ایجاد اصلاحات در طرح، تأکید کرد: باید سعی شود کلیه انتصابات در شهرداری تهران از نیروهای متخصص درون سازمان باشد.

به گزارش خبرنگار شهر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در شصت و نهمین جلسه شورا در خصوص این طرح گفت: باید این امکان برای تمام کسانی که استعداد دارند فراهم شود که بتوانند در جایگاه های بالاتر فعالیت کنند.

ناصر امانی با تأکید بر چرخش نخبگان یادآور شد: به اعتقاد من در حال حاضر شهرداری تهران در اوج بلوغ خود در استفاده از مدیران است و هیچ نیازی به ورود نیروهای انسانی خارج از مجموعه به شهرداری نیست.

وی خاطرنشان کرد: طرحی در سال گذشته توسط تمام اعضای شورا امضا شد و اعلام آمادگی کردیم که با معاونت منابع انسانی در این زمینه هماهنگی ایجاد کنیم و بنابر این شد که در هماهنگی کامل، طرح ارائه شود تا با اختلال در امور شهرداری مواجه نشویم.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین تصریح کرد: با توجه به حضور نیروهای متعهد و متخصص در شهرداری تهران و وجود اولویت برای به کار گرفتن این نیروها، طرح مورد نظر پیشنهاد شد.

امانی با اشاره به تبصره های این طرح، تأکید کرد: گزارشات این طرح باید هر سه ماه یکبار در شورا ارائه شود.

مدیران ۶؛۱۶ شهرداری در طرح مورد توجه قرار بگیرند

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص گفت: چرا باید این طرح مهم پنج ماه در کمیسیون برنامه و بودجه معطل باقی بماند و این پنج ماه فرصتی بود که خاصیت آن کاهش پیدا کند چون قریب به اتفاق انتصابات در طول این مدت انجام شد.

جعفر تشکری هاشمی با بیان اینکه کارشناسان در سطوح بالا نیز در این طرح باید مورد توجه قرار بگیرند، اظهار کرد: مدیران ۶؛۱۶ شهرداری تهران نیز در این طرح لحاظ نشده اند و باید در این خصوص تجدید نظر صورت گرفته و این افراد نیز به طرح اضافه شوند.

بیش از هزار نیروی شهرداری تهران مدرک تحصیلی دکتری دارند

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز ضمن انتقاد از تاخیر در ارائه این طرح، خاطرنشان کرد: ما ۶۰ هزار نیروی انسانی در شهرداری داریم که هزار نفر از مدرک دکتری و ۱۰ هزار نفر از مدرک کارشناسی ارشد برخوردار هستند.

وی افزود: نخبگان قابل توجهی از شهرداری در جایگاه های بالاتر قرار گرفته اند و از شهرداری تهران رفته اند. اگر قرار است فردی در شهرداری تهران مشغول به کار شود، در شورای شهر تصویب شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در مواردی شاهد هستیم افرادی در شهرداری عزل می شوند، تصریح کرد: این موضوع نیز باید مورد بررسی و توجه قرار بگیرد.

پیرهادی تأکید کرد: افرادی که رابطه استخدامی و رسمی با شهرداری دارند پاکدست تر و متعهدتر از کسانی هستند که از خارج از مجموعه وارد شهرداری می شوند.

نباید روال انتصابات را تغییر داد

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه رفت و برگشت این طرح علت تأخیر ارائه آن بوده است، گفت: با توجه به اینکه در دی و بهمن ماه نیز درگیر مباحث بودجه بودیم، طرح با تأخیر ارائه شد.

وی افزود: در خصوص نیروهای ۵؛۱۵ بیش از ۹۵ درصد و نیروهای ۴؛۱۴ بیش از ۹۹ درصد انتصابات از کارکنان شهرداری بوده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در مورد پست ۶؛۱۶ در هیچ دوره ای این موضوع مطرح نبوده که انتصابات یک به یک در شورا انجام شود، گفت: روال ها را نباید تغییر بدهیم ضمن اینکه نمی توان به گذشته بازگشت و انتصابات را مجدد انجام داد.

وی ادامه داد: در مواردی که امکان استفاده از نیروی متخصص در مجموعه شهرداری وجود ندارد نمی توان از نیروهای متخصص خارج از مجموعه استفاده نکرد.

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران هم با بیان اینکه آنچه از ابتدا برای ما اهمیت داشت این بود که در انتصابات دخالت نکنیم، گفت: منافع در طرح مورد نظر تأمین می شود.

اصل ما استفاده از نیروهای متخصص داخلی درون شهرداری است

احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا نیز با بیان اینکه اصل بر استفاده از ظرفیت های بسیار خوب شهرداری است، گفت: باید از این نیروها در حوزه کارشناسی و مدیریتی استفاده شود و اصل ما بر این موضوع است.

وی ادامه داد: در برخی موارد از جمله پدافند غیرعامل نیروی انسانی به عنوان کارشناس داریم اما در جایگاه مدیریتی در این زمینه که باید از فرماندهان بهره گرفت، نمی توان از نیروهای درون مجموعه استفاده کرد.

درصد استفاده از نیروهای خارج از مجموعه در شهرداری مشخص شود

سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورا با تأکید بر کادرسازی و تربیت نیرو برای آینده کشور، اظهار کرد: این طرح یکی از موضوعاتی است که برای کادرسازی و ایجاد انگیزه در شهرداری تهران باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: نگرانی که در خصوص وارد کردن نیرو از خارج از مجموعه وجود دارد این است که استثنائات به اصل تبدیل شود و پیشنهاد من این است که در این زمینه درصد و میزان مشخصی تعیین شود چون شهرداری نشان داده که پایبند به اصول بوده و موارد را رعایت خواهد کرد.

ایجاد زمینه برای استفاده از مدیران توانمند در شهرداری تهران

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ۷۰۱ پست در این طرح مورد نظر است، گفت: باید به گونه ای پیش برویم که برای ۱۲۴ پست مورد نظر ۶؛۱۶ از ۳۷۹ پست موجود در مرتبه ۵؛۱۵ استفاده شود.

وی افزود: با این پیش بینی، در شهرداری تهران زمینه را برای حضور مدیران توانمند فراهم می کنیم.

زهرا شمس احسان با اشاره به ضرورت استفاده از اساسنامه ها و پایبندی شهرداری بر ضوابط موجود گفت: تبصره ای در این طرح ارائه شود که شهرداری در خصوص انتخاب مدیران عامل و روسای سازمان ها و شرکت ها بر اساس اساسنامه های شورا عمل کند.

تلاش کنیم که در کلیه انتصابات شهرداری بایستی افراد از درون سازمان انتخاب شوند

رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این خصوص گفت: اگر شخص شایسته تر و واجد شرایط از بیرون مجموعه برای فعالیت انتخاب شد، می توان در مجموعه شهرداری استفاده کرد.

مهدی چمران افزود: باید دست شهرداری را در این زمینه باز بگذاریم و اینکه انتصابات در شورا انجام شود بر خلاف قوانین است.

وی با بیان اینکه در کلیه انتصابات شهرداری بایستی سعی شود افراد از درون سازمان انتخاب شوند، تأکید کرد: ما شهردار را محدود نکنیم اما توصیه می کنیم تخصص در انتصابات و استفاده از نیروهای داخل مجموعه مورد توجه شهردار قرار بگیرد.

چمران افزود: شهردار اگر صلاح بداند باید حتی در پست های معاونتی نیز از نیروهای عالم و صاحب نظر داخلی شهرداری استفاده کند.

وی با بیان اینکه ممکن است ما کسی را برای پست ها معرفی کرده باشیم اما خوشبختانه دخالتی در انتصاب هیچ نیروی انسانی نداشته ایم، تأکید کرد: در دوره های قبلی نیز هیچ نیرویی را جهت انتصاب معرفی نکرده ام.

دست شهردار را نبندیم

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: از طرفی شهردار را انتخاب می کنیم که در شهر کار کند و از طرفی مانع ایجاد می کنیم.

پرویز سروری با بیان اینکه در دستگاه های دولتی نیروهای انسانی کیفی و متخصص داشته باشیم، گفت: باید این ملاحظه را در نظر بگیریم که اگر شهردار خواست فردی متخصص را خارج از مجموعه به کار بگیرد که ماموریت ها را جلو ببرد، مانعی نداشته باشد.

وی تأکید کرد: ما شکل توصیه گونه را باید پیش ببریم و دغدغه ها را مطرح کنیم؛ اگر مداخله جویانه عمل کنیم دست شهردار را می بندیم.

سروری با بیان اینکه افراد فعلی نیز با توجه به شایستگی خود در دوره های قبلی وارد مجموعه شهرداری شدند، گفت: این نیروها نیز با همین روند وارد مجموعه شده و در حال فعالیت هستند.

گفتنی است طرح «الزام شهرداری تهران در استفاده از نیروی انسانی موجود و واجد شرایط در پست‌های مدیریتی» پس از ایجاد اصلاحات با ۱۵ رأی موافق به تصویب رسید.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 22625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =