کم‌کاری مناطق؛ پاشنه آشیل سرمایه‌گذاری شهری

شهر: از دو هزار میلیارد تومان ثروت رها شده شهرداری در یک پاساژ در مولوی و سرنوشت پروژه‌های نیمه کاره تا کم کاری برخی مناطق در حوزه فروش املاک و جذب سرمایه و البته تلاش برای خرید هزار دستگاه اتوبوس، مهم‌ترین رخدادهای سال‌های اخیر شهرداری تهران در حوزه سرمایه‌گذاری است.

 شکرالله بنار، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر، با اشاره به تصویب سند جامع سرمایه‌گذاری در شورای شهر، از تفویض اختیار بیشتر به مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری خبر داد و گفت: موانع سرمایه‌گذاری برای مناطق، نخست از طریق بازگرداندن منافع و عایدی سرمایه‌گذاری به همان منطقه، دوم تفویض اختیار پروژه‌ها و سرمایه گذاری تا رقم ۵۰ میلیارد تومان- پیشتر این تفویض اختیار هشت میلیاد و ۵۰۰ میلیون تومان بود - و سوم با پیگیری ارتقای جایگاه مدیران سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مناطق، برطرف شد.

او با بیان اینکه نزدیک به ۹۰ پروژه سرمایه‎گذاری مساله دار بین سازمان سرمایه‌گذاری و شرکا در محاکم عمومی در حال طرح است، گفت: در برخی از این پروژه‌ها به دلیل تکانه‌های اقتصادی عده ای از شرکا به ورشکستگی رسیدند یا بضاعت مالی عده‌ای از ابتدا خوب سنجیده نشده بود و در واقع امکان اجرای پروژه را نداشتند. اما هم اکنون حدود ۹۸ درصد این پروژه‌ها یا با توافق یا از طریق محاکم قضایی و یا با فسخ کامل قرارداد تعیین تکلیف شده‌اند، به طوری که چند پروژه به ارزش ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان فسخ شدند. برخی پروژه‌های مشکل دار از ۲۰ سال پیش حل نشده بودند مانند پروژه‌های ساحل، مژده، قائم در منطقه ۱۸ و صادقیه منطقه ۵ اما حالا موانعشان رفع و آماده فروش هستند. 

بنار به پروژه پاساژ مولوی و زیان شهرداری اشاره کرد و افزود: حدود ۳۰۰ مغازه تجاری و هشت طبقه پارکینگ قدرالسهم شهرداری تهران از این پروژه است که ۳۰ سال شهرداری پروژه را تحویل نگرفته است و شریک از سهم خودش بهره برداری می کند، درواقع نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان ثروت شهرداری در آنجا رها شده است.

تکلیف ۷۵۰۰ میلیارد تومانی سازمان سرمایه‌گذاری

بنار به اقدامات انجام شده در یکسال گذشته در زمینه سرمایه‌گذاری در تهران اشاره کرد و توضیح داد: اگر سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران، در چند سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان فروخت، پارسال به ارزش دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ظرفیت فروش ایجاد شد اما از این میزان مبلغ یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان عملکرد قطعی بود که امسال این تکلیف هفت برابر بیشتر شده است.

او ادامه داد: سازمان سرمایه‌گذاری باید نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان برای تکمیل خط ۱۰ مترو، تامین مالی کند. هم اکنون دو پروژه صدف و خلیج فارس برای این منظور واگذار و تفاهم نامه‌ای میان سازمان سرمایه گذاری، شرکت مترو و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران امضا شده است. علاوه بر این، سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر باید فروش داشته باشیم که بستر فروش فراهم شده است، در مجموع هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سال ۱۳۹۸، همچنین ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید انجام شد و امسال باید به ۱۰ هزار میلیارد تومان برسد که بین ثروت ایجاد شده و ثروت فروخته شده تعادل برقرار شود.  

کم‌کاری برخی مناطق؛ پاشنه آشیل شهرداری در حوزه سرمایه‌گذاری

او با بیان اینکه میزان مشارکت مناطق برای تولید ثروت یکسان نیست، گفت: برخی مناطق با وجود سیطره بیشتر بر مساحت جغرافیایی شهر تهران و ظرفیت‌های لازم هیچ سرمایه گذاری نکردند که البته این موضوع از سوی سازمان در شورای معاونان مطرح شد تا تکالیف مناطقی که عملکرد مناسب با سازمان ندارند روشن شود. مثلا منطقه‌ای که در پیشتر ۲۵ درصد از تامین مالی غیر نقد شهرداری را برعهده داشت، امروز هیچ مشارکتی ندارد.

بنار همکاری نکردن مناطق در سرمایه‌گذاری را پاشنه آشیل شهرداری در حوزه سرمایه‌گذاری عنوان کرد و ادامه داد: مناطق دو و ۲۱ بیشترین مشارکت را با سازمان دارند و حجم سرمایه‌گذاری در این دو منطقه بسیاری بالا است، اما متاسفانه دربرخی مناطق بسیار محدود و در برخی دیگر حتی هیچ سرمایه‌گذاری انجام نشد. البته در نامه‌ای به شهردار تهران این موضوع را گزارش و اعلام شد که روا نیست اینگونه به حوزه سرمایه گذاری که تنها راه دسترسی به ثروت پایدار در تهران است، توجه شود.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران، در ادامه از انتشار فراخوان خرید یک هزار دستگاه اتوبوس با همکاری دولت در دی ماه سال ۱۳۹۸ خبر داد و گفت: این خرید قرار است از دو طریق تهاتر با نفت و املاک انجام شود. اگر قیمت هر اتوبوس به طور تقریبی سه و نیم میلیارد تومان باشد، در مجموع به ارزش سه هزار و ۵۰۰ تومان ملک فروخته می‌شود و ۲۵ درصد را مابقی مبلغ قیمت اتوبوس هم از سوی دولت پرداخت می‌شود. همچنین مذاکرات خرید دو هزار واگن قطار مترو هم در حال انجام است.   

موانع سرمایه‌گذاری در شهر تهران

این مقام مسئول، به موانع و برخی مشکلات در حوزه سرمایه‌گذاری اشاره کرد و توضیح داد: قرائت‌های شهرداری از پروژه‌های سرمایه‌گذاری و برداشت‌های سازمان بازرسی کل کشور باهم متفاوت است، به طوری که سازمان بازرسی هر آنچه که شهرداری انجام دهد را نادرست می داند و شهرداری هم در مقابل پافشاری می کند که کار، درست است.

به گفته بنار؛ مانع دیگر در  حوزه شهرسازی است که اعضای شورای شهر با ایجاد معاونت شهرسازی در سازمان سرمایه‌گذاری مخالفت کردند، در حالی که هم اکنون تمام پروژه‌های سازمان که چالش جدی و فقدان تحقق نسبت به برنامه دارد همگی با مشکل شهرسازی مواجه هستند. غالب پروژه‌ها یا پروانه ساخت یا رای کمیسیون ماده پنج و یا پایان کار ندارند. مشکل دیگر، قرائت‌ها و مداخلات ناصواب در حوزه سرمایه‌گذاری است مثلا برخی از پروژه‌های ما بدون اطلاع سازمان سرمایه‌گذاری فروخته شده است، اما به تازگی دستورالعملی مبنی بر اینکه هیچ منطقه‌ای در مسائل حقوقی پروژه‌ها مداخله‌ای نداشته باشد، صادر شده است. 

سرانجام پروژه «هزار و یک شهر»

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران، به پروژه‌های به نتیجه نرسیده این سازمان اشاره کرد و درباره پروژه «هزار و یک شهر» واقع در منطقه ۲۲ گفت: همه مسایل این پروژه حل شده؛ بزرگترین مساله این بود که سند اراضی به نام بنیاد تعاون ارتش بود و وزارت راه و شهرسازی در این باره چالش داشت و توقف پروژه را با رای دادگاه درخواست کرده بود اما با پیگیری‌ها شهرداری ارتش سهم خود را احیا کرد و به زودی اسناد به نام شهرداری صادر می‌شود، مساله دیگر مربوط به شریک شهرداری بود که اعتقاد داشت به دلیل فعالیت مراکز تجاری ایران مال، ساخت پروژه‌های تجاری در این پروژه صرفه اقتصادی ندارد، شهرداری تهران هم موافقت کرده است تا ۳۱ سهمی که در این پروژه دارد را از بخش تجاری بگیرد.  

او درباره پروژه «پارک آبی آزادگان» هم توضیح داد: شرایط کرونا سبب شد تا کسی حاضر به سرمایه‌گذاری در این پروژه نشود، اما الان به سازمان ورزش تفویض شده است که البته تا به امروز اقدامی خاصی انجام نشده و به دنبال دریافت بودجه است که خود سازمان ورزش مجری ساخت شود. در پروژه «شهر آفتاب» هم سالن‌ها و مرکز همایش‌های جدید قرار است ساخته شود که ۱۵ روز آینده قرارداد امضا می شود. زمانی شهر آفتاب زمین کشاورزی بود و به قیمت متری ۸۰۰ هزار تومان به شرکتی برای ساخت سالن واگذار شد، سهم شهرداری از این پروژه‌ها حدود ۳۰ درصد بود اما حالا که قیمت زمین و عوارض چند برابر شد، سهم شهرداری به ۷۰ درصد و شریک به ۳۰ درصد رسید. با این حال قرار است ۶ هزار میلیارد تومان به حجم سرمایه گذاری شهرداری در «شهر آفتاب» اضافه شود.  

خبرنگار: فریبا رحمانی

۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
کد خبر: 2280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      0 0
      بادرود به شما مسئول گرامی