اختصاص ۴۵ میلیارد تومان اعتبار از سوی مدیریت شهری برای مدارس پایتخت/ مقاوم‌سازی مدارس حائز اهمیت است/ توزیع ناعادلانه فضاهای آموزشی

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران از اختصاص ۴۵ میلیارد تومان اعتبار به آموزش و پرورش خبر داد و گفت: این اعتبارات برای بخش‌های تجهیزاتی، برنامه‌ای، نوسازی و عمرانی مدارس اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار شهر، سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران در هشتاد و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه امسال ۴۵ میلیارد تومان به مدارس پایتخت اختصاص یافت، اظهار کرد: تفاهم نامه هایی برای انعقاد بین مناطق آموزش و پرورش و مناطق شهرداری آماده است که امیدواریم سریعتر منعقد شود تا بتوان مشکلات مدارس را برطرف کرد.

وی ضمن تقدیر از آموزش و پرورش برای اجرای اقدامات در ۲۰۰ پایگاه تابستانی خاطرنشان کرد: امیدواریم موضوع مدارس کاشی آبی به صورت مکتوب به کمیسیون های شورا اعلام شود تا بتوان در این خصوص تصمیم گرفت.

توزیع ناعادلانه فضاهای آموزشی در پایتخت

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به فرسودگی مراکز آموزشی و توزیع ناعادلانه سرانه های آموزشی تصریح کرد: پس از جلسه ای که در زمان حادثه پلاسکو برگزار شد، تصمیم بر این بود که اگر قرار باشد مراکز ایمن سازی شوند، مراکز درمانی و سپس فضاهای آموزشی در اولویت قرار دارند.

وی ادامه داد: این مدارس در محلات کم برخوردار شهر تهران واقع شده و فرسودگی در این مدارس مشهودتر است. مشکلات ثبت نام دانش آموزان در مدارس دولتی نیز از جمله مسائلی است که مردم با آن درگیر هستند. ما در حوزه مدیریت شهری مسئولیت داریم که به مسائلی از این قبیل رسیدگی کنیم.

فعالیت ۲۹ مرکز آموزشی کودکان کار و خیابان در پایتخت

زهرا شمس احسان عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز در این جلسه با بیان اینکه ما نیازمند رمزگشایی دقیق از بیانیه گام دوم در خصوص آموزش و پرورش هستیم، گفت: باید در خصوص سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گام های بلندی برداشت.

وی اضافه کرد: مدل مشترک همکاری باید شکل بگیرد و گروه های در معرض آسیب را نیز مدنظر قرار دهد که از جمله می توان به کودکان کار و خیابان اشاره کرد. در حال حاضر ۲۹ مرکز آموزشی پرتو و صبح رویش با مدیریت شهرداری و مشارکت آموزش و پرورش در سطح شهر داریم و برای ساماندهی این مدارس، نیاز به مشارکت این دو نهاد داریم.

شمس احسان با بیان اینکه ۱۳ محله به صورت پایلوت اقدامات لازم برای شهر دوستدار کودک را انجام می دهند، یادآور شد: امن سازی مسیرهای منتهی به مدارس و استانداردسازی این مناطق در دستور کار قرار دارد که می تواند مشارکت در این زمینه بین شهرداری و آموزش و پرورش شکل بگیرد.

پیش‌بینی توسعه مدارس در طرح جامع شهر تهران

در ادامه مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه باید از فرصت خیرین برای ساخت مدارس استفاده کرد، گفت: طرح جامع شهر تهران مصوب سال ۸۶ و ابلاغ سال ۹۰ برای توسعه آموزش و پرورش، برنامه هایی را برای ساماندهی و توسعه ساختمان های آموزشی، مدارس و مراکز پیش دبستانی دارد که روی زمین مانده است.

مدارس کاشی آبی به مدارس غیردولتی واگذار نشوند

نرجس سلیمانی عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورا در ادامه این جلسه با اشاره به ارتباط بین ترافیک و بازگشایی مدارس اظهار کرد: با توجه به اینکه مدارس دولتی به مدارس غیردولتی واگذار شدند، چه تضمینی وجود دارد که مدارس کاشی آبی نیز به سرنوشت این مدارس دچار نشوند.

وی افزود: امسال مراکز تحصیلی با تمام ظرفیت فعالیت خود را به طور مجدد آغاز می کنند، شایسته است که شهرداری تهران با اهتمام جدی تری به استقبال مهرماه برود و بهبود دسترسی مسیرهای پیاده در شعاع ۵۰۰ متری مدارس مورد توجه قرار بگیرد.

سلیمانی همچنین تصریح کرد: مشکلات مرتبط با علائم راهنمایی و رانندگی و خط کشی های ترافیکی باید توسط نهادهای مربوطه انجام شود.

علی اصغر قائمی با اشاره به افتتاح مدارس مسجدمحور در پایتخت و استقبال برخی خانواده ها از این مدارس گفت: سوال من این است که آیا آموزش و پرورش ارتباط کافی را با این مدارس برقرار کرده است یا خیر؟

اهمیت مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی مدارس در پایتخت

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه پیشرفت جامعه نتیجه تلاش های معلمان است، گفت: مقاوم‌سازی و ایمن سازی مدارس از اهمیت ویژه ای برخوردار است و پیگیری این مسئله و همچنین مشارکت خیرین اهمیت دارد و شهرداری می تواند در حوزه اطلاع رسانی و تبلیغات این موضوع همکاری لازم را با آموزش و پرورش داشته باشد.

وی با بیان اینکه باید از فضای مدارس برای توسعه ورزش استفاده کرد، یادآور شد: انتظار داریم شهرداری و آموزش و پرورش کمک کنند تا بتوان از این فضا استفاده کنند.

کاربری مدارس واقع در خیابان‌های شلوغ تغییر کند

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اعتبار ۴۵ میلیارد تومانی رسمی است، گفت: با این وجود، مناطق شهرداری در مسائل مختلف همکاری لازم را با مدارس دارند.

مهدی چمران با اشاره به کاربری مدارس خاطرنشان کرد: قرار گرفتن مدارس در خیابان های شلوغ، اقدام مناسبی نیست که می توان این فضاها را جابجا کرد و بتوان از کاربری تجاری چنین فضاهایی استفاده کرد و آموزش و پرورش از فروش این فضاها منتفع شود.

استفاده از توان مدیریت شهری برای فعالیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی در مدارس

علیرضا کریمیان مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران در واکنش به اظهارات اعضای شورا، گفت: مباحث را در همکاری با شهرداری در خصوص عمرانی، مناسب سازی، تجهیزاتی و برنامه ای دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: یکی از ابتکارات مثبت در شهر تهران میز خیرین و حساب فی ما بین شهرداری و آموزش و پرورش است که می تواند به رفع مشکلات کمک کند. ما تجربه های خوبی در همکاری با شهرداری تهران داریم که در این راستا باغ حکیم برای ساخت سه مدرسه اختصاص پیدا کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران با اشاره به توزیع ناعادلانه فضاهای آموزشی، تصریح کرد: ما علاوه بر فرسودگی مدارس، از توزیع نامتوازن مراکز آموزشی نیز رنج می بریم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: نگاه ما تنها دیدگاه فیزیکی نیست بلکه از توان مدیریت شهری برای فعالیت های فرهنگی، هنری و اجتماعی بهره خواهیم برد.

اتصال ساختمان پلاسکو به سامانه پایش ایمنی ساختمان‌های تهران

ناصر امانی عضو کمسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز در تذکری با بیان اینکه شهرداری، حقوق کارکنان را به حساب دولت متصل کند، اظهار کرد: می توان با این اقدام در آستانه روز کارمند هدیه ای به کارکنان داد.

مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورا نیز در تذکر خود با اشاره به اتصال ساختمان پلاسکو به سامانه پایش ایمنی ساختمان های تهران تأکید کرد: دیگر ساختمان ها نیز باید به این سامانه متصل شوند.

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه بر تعیین تکلیف گود فرهنگ که جنب کتابخانه ملی واقع شده است، تأکید کرد و گفت: قرار بوده در این منطقه پارکینگ طبقاتی ایجاد شود که انجام نشده است. باید گزارشی در زمینه اقدامات گردشگری در اراضی عباس آباد ارائه شود.

انتهای پیام/

۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 25247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =