دومین جلسه هم‌اندیشی و هماهنگی درخصوص بهداشت شهر تهران برگزار شد

دومین جلسه هم‌اندیشی و هماهنگی در خصوص بهداشت پایتخت، با حضور شهردار تهران و جمعی از مدیران عرصه بهداشت‌ در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران در جلسه هم اندیشی و هماهنگی در خصوص بهداشت شهر تهران که شامگاه دوشنبه -۱۱ مهر ۱۴۰۱- با حضور مدیرانی از وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی در محل ساختمان شهرداری تهران برگزار شد، با بیان اینکه امیدواریم این جلسه و هماهنگی ها به ارتقای سطح کیفی زندگی مردم تهران و ایجاد زمینه های بهبود آن کمک کند، اظهار کرد: هدف ما از این جلسات این است که بتوانیم با همکاری در حوزه نظام سلامت در بخش بهداشت گام‌های بلندی برداریم؛ پیش از این نیز جلسات جداگانه ای با وزیر بهداشت و روسای دانشگاه های علوم پزشکی داشتیم. 

وی با بیان اینکه تهران در حوزه سلامت و درمان مستغنی است اما سطح بهداشتی آن پایین است و در حوزه بهداشت اختلاف فاحش و فاصله معناداری با سایر نقاط کشور دارد، افزود: متولی کار و تلاش سه دانشگاه علوم پزشکی هستند که با تقسیم کاری صورت گرفته این امر را دنبال می کنند؛ هم زیرساخت‌های این حوزه ضعیف است و هم شرایط آن به گونه ای است که نیازمند کمک و تلاش مضاعف است. 
 
زاکانی با اشاره به اینکه در شهرداری سرفصلی تحت عنوان مسئولیت پذیری در حوزه های مختلف را دنبال می کنیم، ادامه داد: بخش پیشگیری و بهداشت امری است که باید با دقت بالا نسبت به آن توجه شود و ضرورت دارد که در این بخش خدمت شایسته‌ای به سیستم دانشگاه ها و وزارت بهداشت داشته باشیم. 

شهردار تهران اضافه کرد: مجموعه فعال در حوزه سلامت شهرداری سلسله درمانگاه های شهر سالم است و بخشی از آن شبکه سلامت و یک شبکه مردمی است که تحت عنوان خانه های سلامت در ۳۴۷ سرای محله فعال است؛ در شهرداری در هر سطحی علاقه مندیم تا به ارتقای وضعیت کمک کنیم. 

وی یادآور شد: باید بازطراحی شبکه بهداشت تهران را انجام دهیم تا در هر منطقه، ناحیه و محله، پایگاه ها و مراکز سلامت و خانه های بهداشت مورد نظر ایجاد شود و ما نیز در شهرداری پشتیبانی کنیم.

زاکانی ضمن پیشنهاد تشکیل گروه مشترک کار بین شهرداری، وزارتخانه بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی بیان کرد: باید از ظرفیت های مردمی که در این بخش وجود دارد استفاده کنیم. همکاری بین بخشی و مدیریت مشارکتی در حال شکل گیری است که این نقطه رشد و ارتقا است و در کنار آن تلاش می شود مردم نیز در این موضوع مشارکت داشته باشند.

در ادامه این جلسه کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در تهران با توجه به تراکم جمعیتی، استقرار مراکز بهداشتی دشوار است، گفت: دولت اهداف بزرگی را برای حوزه سلامت و تحقق پزشک خانواده مدنظر دارد و این تحقق دغدغه های مردم و خانواده ها را برطرف می کند. 

وی افزود: در وزارت بهداشت آماده هر کمکی هستیم تا با پرداختن به ابعاد روانی و جسمی سلامت، خدمت شایسته ای تقدیم مردم عزیز کنیم. 

بر اساس این گزارش، حسین قناعتی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با اشاره به سه موضوع کیفیت، هدایت و قابل دسترس و پرداخت بودن در نظام سلامت توضیح داد:  شهر تهران در بعد طبابت وضعیت خوبی دارد اما از بعد کیفیت نظام سلامت وضعیت مناسبی ندارد. مستندات علمی نشان می دهد که یک دلار سرمایه گذاری در نظام بهداشت و پیشگیرانه معادل هزار دلار در نظام درمان است.
 
به گفته وی؛ ۸۰ درصد مراکز بهداشتی و خانه های سلامت استیجاری هستند که باید این مشکل حل شود.

وی با بیان اینکه در قرنی قرار داریم که مسائل بیولوژیک به عنوان تهدید خودش را نشان می دهد که کرونا نمونه‌ای از آن است که دنیا را به هم ریخت، عنوان کرد: بنابراین ضرورت‌ دارد شبکه ها، نظام ارجاع، پزشک خانواده و اصلاح سیستم های آب، غذا و هوا را مورد توجه قرار دهیم.   

در ادامه حمید صاحب مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت: شاخص های سلامت با تندرستی متفاوت است و انسان فقط محدود به تن نیست بنابراین باید در کنار آن به حال خوب افراد جامعه توجه کنیم. 

وی تاکید کرد: علاوه بر این باید گروه های اجتماع محور در محلات تاسیس شود تا مردم خودشان محور بحث سلامت قرار گیرند. 

به گفته صاحب؛ مدیریت واحد سلامت و ایجاد شورای توسعه سلامت در هر محله می تواند به شناسایی نیازهای مردم در بحث سلامت کمک کند. 

به گزارش شهر، امیر نورمحمدی مدیر عامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران نیز در این جلسه عنوان کرد: بستری که در شهرداری بابت بهداشت و درمان وجود دارد به گونه ای است که ما سلامت محوری را در نظر داریم و پزشک خانواده و نظام ارجاع را در شهرداری دنبال کردیم. این زیرساختی که در شهرداری وجود دارد را می توانیم به عنوان پایلوت در نظر بگیریم و به کل جامعه و شهر تسری دهیم و این مسأله می تواند فضایی ایجاد کند که در راستای اهداف بزرگتر، خدمتی را انجام دهیم‌.

انتهای پیام/

۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۶
کد خبر: 26862

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =