احیای هویت محلی و ایجاد سبک زندگی ایرانی-اسلامی

نخستین جلسه قرارگاه مشارکت‌های محله‌ای شهر تهران به ریاست شهردار پایتخت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر، نخستین جلسه قرارگاه مشارکت های محله‌ای شهر تهران به ریاست شهردار تهران و با حضور اعضای این قرارگاه از نهادها و دستگاه های مختلف برگزار شد.در این جلسه که عصر امروز - چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱- در محل ساختمان شهرداری تهران برگزار شد، علیرضا زاکانی شهردار تهران با بیان اینکه یکی از پایه های اساسی نظام اسلامی توجه به مردم و حضور مردم برای اداره امور در کشور در همه ابعاد است و کسی نمی تواند نقش مردم را کمرنگ ببیند، اظهار کرد: برای موضوع مدیریت شهر هم از سابق نگاه های مختلفی بود و در برهه ای توجه به شورایاری ها بود و مدیریت محلات بر اساس نقش آفرینی آن ها دنبال شد اما در دوره اخیر دیوان عدالت اداری نقش شورایاری ها را به واسطه ضوابط قانونی محل ابهام قرار داد که البته این مسأله توسط ما و شورا دنبال می شود اما تا امروز البته به جایی نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه در شرایطی قرار داریم که در کشور همه ظرفیت‌های موجود در سه قوه و بخش‌هایی مانند مدیریت شهری معتقد به اصول انقلاب و در مسیر تبعیت از ولی و امام جامعه قرار دارند، افزود: در هیچ دوره ای چنین وضعیتی نداشتیم و این یک فرصت طلایی است که باید با استفاده از این دوره خلق افتخار کنیم تا به عنوان یک قله در دوره انقلاب قابل افتخار باشد. ما نمی توانیم بر هم انباشتگی مشکلات کشور و تهران را برداریم الا از طریق کمک کردن به یکدیگر، لذا نظام قرارگاهی برای حل مشکلات مطرح شد.

زاکانی با بیان اینکه در این ۴۳ سال نشان داده شد که اگر به اسلام تمسک و تبعیت از رهبری داشته باشیم و خدمت به مردم را پیشه کنیم، خداوند نیز در این راه به ما کمک می کند، ادامه داد: در طی این دوران بسیاری از کسانی که بر اریکه قدرت سوار شدند به وظایف خود عمل نکردند و این سبب شد که کوهی از مشکلات انباشته شود اما با این حال این کلاف به ظاهر سر درگم کاملا قابل گشودن و رفع شدن است.  اگر در کنار هم قرار بگیریم می توانیم کارهای بزرگی را انجام دهیم.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه باید با میدان دادن به مردم این مسأله را با یک حرکت قرارگاهی سامان داد، اضافه کرد: شورای شهر نظام نامه‌ای تنظیم کرد که توسط دستگاه اجرایی ابلاغ شد و امروز یک منشا قانونی برای اجرا پیدا کرده است. شروع کار با تشکیل یک شورایی است که بتواند همه اجزای دارای قابلیت و مسئولیت را در شهر تهران مدیریت کند و در هر محله‌ای هیات امنایی شکل بگیرد که در راس هرم اجتماعی نمایندگانی دارند مانند مساجد، سازمان تبلیغات، آموزش و پرورش، گروه های جهادی و دیگر مجموعه ها.

وی یادآور شد: قاعده کار این چنین است که این نمایندگان در محلات دور هم جمع می شوند تا ۱۲ خانه را در محلات در زیر مجموعه خود شکل دهند؛ این خانه ها شامل جمع فعالیت های عمدتا فرهنگی و اجتماعی است مانند خانه قرآن‌ و عترت، خانه سلامت و خانه ایمنی. هر خانه ای متشکل از موثران و نخبگان و معتمدین آن محله است و در این مسیر، ۵۲ فعالیت تعریف می شود که محور آن مساجد و در کنار آن مدارس و خانواده‌ ها هستند.

زاکانی با بیان اینکه این فعالیت ها باید به ایجاد ۵۲ رویداد در سال منجر شود، تصریح کرد: ماحصل این رویداد و رقابت ها باید به یک سبک زندگی و رشد فضائل و کنار زدن رذائل کمک کند و این مسأله ما را به یک محله الگو می رساند و نشان می دهد کدام محله در این مسیر موفق تر بوده است.

شهردار تهران با بیان اینکه با این اقدامات باید دو اتفاق برای مردم بیفتد، توضیح داد: نخست اینکه هویت محلی باید دوباره در شهر  زنده شود و مردم به محله خود افتخار کنند، هویتی که در حال حاضر آسیب خورده است. همچنین این رقابت، توسعه و تلاش باید یک سبک زندگی ایرانی-اسلامی را به دنبال داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز یکی از مشکلات کشور این است که داستان مشترکی که متاثر از خاستگاه انقلاب باشد را تعریف نکردیم. قاعده ای که ولی جامعه ترسیم می کند تا به سمت آن برویم را هر کسی از ظن خود بیان می کند و در واقع به یک هم‌داستانی در این رابطه نرسیده ایم، بنابراین باید ایده های مان را کنار هم بگذاریم و به هم کمک کنیم تا درد همه ما درد مردم و درد انقلاب باشد.

به گزارش شهر محمد امین توکلی زاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اظهار کرد: از ابتدای آغاز مدیریت شهری جدید، یکی از توصیه های شهردار تهران این بود که باید با همه مجموعه های شهر و همه دستگاه‌ها و نهادهای متولی، یک هم افزایی در سطح عالی داشته باشیم. بر همین اساس چند قرارگاه در حوزه های مختلف تشکیل شد و یکی‌از مهمترین قرارگاه هایی که از روز اول بنا بر ایجاد آن را داشتیم،  قرارگاه مشارکت های محله ای بود.

وی با بیان اینکه این قرارگاه نیاز یه بستر قانونی داشت و به همین دلیل در شورای اسلامی شهر تهران، نظام نامه تشکیل محلات شکل گرفت که قرار است با همکاری دستگاه ها و نهادهای مردمی در سطح محلات اجرایی شود، افزود: در گذشته مدیریت محلات و شورایاری ها را داشتیم و امیدواریم با نظام نامه جدیدی که مصوب شده و با هدف گذاری و رویکردهای جدید بتوانیم مردمی سازی درستی را در مدیریت شهری ایجاد کنیم.

گفتنی است؛ در این جلسه نمایندگانی از آموزش و پرورش، کانون های فرهنگی هنری مساجد، سازمان تبلیغات استان تهران، وزارت بهداشت، صدا و سیما، فرمانداری شهر ری و دیگر مجموعه ها حضور داشتند.

انتهای پیام/

۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰
کد خبر: 29640

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =