عامل عقب‌ماندگی در پیشرفت فیزیکی پروژه‌های توسعه محلی، عدم تخصیص اعتبارات است

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: پیشرفت فیزیکی پروژه‌های توسعه محلی ۱۴۰۱ شهر تهران نسبت به وضعیت مطلوبی که انتظار آن می‌رفت، عقب‌تر است که عامل این عقب‌ماندگی، عدم تخصیص اعتبارات است.

به گزارش خبرنگار شهر، میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران در گردهمایی تبیین طرح بودجه ریزی مشارکتی برای تحقق مردمی سازی اداره شهر که امروز در سالن همایش‌های برج میلاد با حضور شهردار تهران و معاونان وی برگزار شد، با اشاره به سیاست های بودجه ریزی در دنیا گفت: دو روش سیاست‌گذاری در بودجه ریزی داریم، یک روش بالا به پایین و روش دیگر بالعکس پایین به بالا. در روش نخست کنشگران محدود دولتی در تعیین بودجه نقش دارند، اما در روش پایین به بالا مطالبات مردم و کف جامعه ارجحیت پیدا می‌کند به مسائل گزاره‌های فلسفی کنشگران دولتی.

وی در ادامه افزود: سامانه‌های «جمع سپاری» یکی از مهم‌ترین رویکردهای بودجه ریزی پایین به بالاست که در آن مشارکت مردم طی ۷ مرحله عینیت می‌یابد. در دنیا این روش عمدتا در شهرداریها به کار گرفته می‌شود و به عنوان مثال سامانه مشارکتی شهرداری مادرید یکی از نمونه‌های موفق جمع سپاری در مدیریت شهری است.

مظفر در ادامه با بیان این نکته که در بیانیه گام دوم انقلاب نیز مقام معظم رهبری از ما دعوت می‌کنند که گام دوم را با مشارکت جمعی اصناف مختلف و مردم طی کنیم، افزود: نظام جمهوری اسلامی از دو بعد جمهوریت و اسلامیت تشکیل شده‌است؛ ما در این سالها جمهوریت مردم را در مشارکت سیاسی انتخابات خلاصه کرده‌ایم در حالی که در منظومه فکری ما رشد موقعی ایجاد می‌شود که امتی حول محور امامشان یک حرکت جمعی را رقم بزنند و همه احساس مسئولیت بکنند.

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با به کارگیری راهبرد «جمع سپاری» در شهرداری نیز گفت: با تکیه بر رویکرد مشترکی که شهرداری تهران و شورای شهر نسبت به مردم در یک سال و نیم گذشته داشتند، موفق شدیم حدود ۳۰۰۰ پروژه‌ی شهری را با استفاده از نظر مردم در قالب طرح های «قرار خدمت»، «رصد» و هم چنین با گفت و گوی مستقیمِ مردمی احصا کنیم که از این میان ۱۳۰۰ طرح در نهایت انتخاب شد و در بودجه نیز ۳ هزار میلیارد تومان برای آنها اعتبار در نظر گرفته شد.

مظفر خاطرنشان کرد: پیشرفت فیزیکی پروژه‌های توسعه محلی ۱۴۰۱ شهر تهران نسبت به وضعیت مطلوبی که انتظار آن می‌رفت عقب تر است.

وی عامل این عقب ماندگی را عدم تخصیص اعتبارات دانست و برای حل آن از زاکانی درخواست کرد که برای پیشبرد پروژه‌ها، شهردار تهران با دستور خود نظام پرداخت معینی به صورت هفتگی از بودجه مصوب ۳ هزار میلیارد تومانی مقرر کند.

انتهای پیام/

۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۸
کد خبر: 29830

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =