تلاش می‌کنیم آنچه مردم می‌طلبند در اولویت برنامه‌های‌مان باشد/ ایجاد شبکه نخبگان در شهر

زاکانی با بیان اینکه برای ما ضروری است که همه امکانات‌مان را بسیج کنیم تا آن‌چه مردم می‌طلبند و برای آنها اولویت‌ دارد را در دستور کار خود قرار دهیم، خاطرنشان کرد: گام بعدی ما حرکت در مدار و خاستگاه خانواده است.

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران در گردهمایی تبیین طرح بودجه ریزی مشارکتی برای تحقق مردمی سازی اداره شهر که عصر امروز - دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱- در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، اظهار کرد: نوع نگاه به مردم و نوع توجه به آحاد جامعه در نگاه انقلاب اسلامی یک ویژگی جدید و یک اعتبار نو به مردم از منظر اسلام ارائه داد و مردم سالاری دینی برخاسته از دین حکایت از مردمی شدن و مردمی بودن امور و مشارکت مردم در همه عرصه ها  در جامعه ما دارد. 

وی با بیان اینکه در شهرداری و شورا نیز نوع مدیریت مان را مشارکتی انتخاب کردیم که با مشارکت دیگران به خلق ظرفیت و خدمت به مردم بپردازیم، افزود: لذا از ابتدای امر توجه ما به این بود که در کنار سایر دستگاه ها از واژه ای به نام "قرارگاه" استفاده کنیم و کارهای خودمان را در اموری که شهر نیاز به تحول دارد به اشتراک بگذاریم.

زاکانی ادامه داد: با این عنوان که در مقابل همه امور شهر مسئولیم تلاش کردیم آنچه به ما برمی گردد را انجام و درباره آن‌چه به دیگران برمی‌گردد کمک کنیم تا ظرفیت خدمتگزاری را افزایش و کارهای بزرگ را دنبال کنیم.

ایجاد شبکه نخبگان در شهر

شهردار تهران با بیان اینکه امروز در این عرصه هایی که قرارگاه شکل گرفت اتفاقات خوبی رقم خورد که مایه امید است، اضافه کرد: در گام بعد باید تلاش مان را معطوف به یک شبکه نخبگان در شهر کنیم تا کارها را از طریق همفکری و هم افزایی با نظر نخبگان و استفاده از ظرفیت دانشی آنها پبش ببریم. این ماموریت را سال قبل به مرکز مطالعات دادم که با توجه‌ به ظرفیت دانشی تهران و با استفاده از فناوری یک ظرفیت شبکه پیشران را برای اداره شهر دنبال کنیم.

رصد مطالبات مردمی از طریق مرکز افکارسنجی

وی عنوان کرد: همچنین از طریق راه اندازی یک مرکز افکار سنجی، دائما نبض و نیاز و برداشت آنچه که جامعه از ما می طلبد، را رصد کردیم و به یک نقطه ای برسیم که هم تکیه‌گاه ما به دانش و اهل علم و موثرین و نخبگان تکیه گاه مطلوبی باشد و هم از طریق در منظر مردم قرار گرفتن و نظرات آنها را داشتن، خودمان را مرور و نیازهای جامعه را دائما رصد کنیم.

زاکانی ادامه داد:  امروز مرکز مطالعات شهرداری چهاردهمین جشنواره پژوهش خود را به انجام رساند و کانون افکار سنجی تهران را راه اندازی کرد که با این کانون برخوردار از ابرازی شدیم که بتواند این مسیر را در مسیر خاستگاه مردم و مطالبات آنها را رصد کردن، دنبال کنیم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه این موارد را در مرکز پژوهش‌های مجلس نیز دنبال کردیم و امروز مرکز افکار سنجی این نهاد جزو مراکز فعال و پویا است، یادآور شد: سال گذشته مرکز مسئولیتی ای را تحت عنوان " هیات های اندیشه ورز" در ذیل مجموعه شهرداری راه اندازی کردیم که یک محل اثری بود که به درون خود نیز بپردازیم و همه کانون های مسئول در درون شهرداری برخوردار از این هیئات شوند تا با برخورداری از ظرفیت های خارج از شهرداری، انتخاب بهترین راه برای بهترین عمل را فراروی خود ببینند که البته این هیات ها هنوز نقطه مطلوب خود را پیدا نکرده است اما باید بتوانیم مجموعه خدمتگزار شهرداری را آنگونه داشته باشیم که نظر نخبگان  را در دل اقدامات مدیریت شهری ببینم.

تشکیل اولین جلسه قرارگاه مشارکت های محله ای؛ هفته گذشته

زاکانی با بیان اینکه چندی قبل نظام نامه محلات در شورا تصویب شد که حکایت از دغدغه جدی در واگذاری اداره شهر به معتمدین و نخبگان دارد، افزود: در این مسأله باید با بهره‌گیری از دستگاه ها و ارتباط با ۳۵۳ سرای محله و خانه های مرتبط با آن و ایجاد ۵۲ فعالیت مسجد محور و خانواده محور، آنگونه عمل کنیم که منجر به ۵۲ رویداد شود تا در مسیر ایجاد سبک زندگی به رقابت بین محلات منجر شود و شادابی، سرزندگی، رقابت و حس تعلق محیطی و هویت در پایین سطح هرم اجتماعی برای ما نمود جدی داشته باشد که در این موضوع اولین جلسه قرارگاه مشارکت های محله ای هفته پیش تشکیل شد.

شهردار تهران عنوان کرد: گام بعدی ما طرحی است که در جلسه آن قرار داریم؛ شورای شهر در سال گذشته مبتنی بر همین نگاه مشارکتی توجه خود را معطوف به پروژه های مشارکتی و محله‌ای در شهر کرده و همکاری بین شورا و شهرداری ما را به نقطه ای رسانده که توجه به این پروژه ها که بیشترین رضایتمندی را در محیط فراهم می کند -این پروژه های کوچک گره های بزرگی را از زندگی مردم باز می کند- امروز مراد این جلسه است.

تلاش می‌کنیم آنچه مردم می‌طلبند در اولویت برنامه‌های مان باشد 

وی با بیان این مطلب که برای ما ضروری است که همه امکانات مان را بسیج کنیم تا آن‌چه مردم می طلبند و برای آنها اولویت‌دارد را در دستور کار خود قرار دهیم، خاطرنشان کرد: گام بعدی ما حرکت در مدار و خاستگاه خانواده است؛ ما نباید در فردیت تک تک افراد غرق شویم و نسبت به داشته اصلی جامعه غفلت کنیم و باید در این مسیر سازوکارهایی طراحی شود که کوچکترین واحد جامعه یعنی خانواده اظهار نظر خاص داشته باشد و از سلول به سلول جامعه بهره گیریم و از "فردیت" عبور کرده و خاستگاه "خانواده" را مد نظر قرار دهیم.

باید دست به دست هم دهیم تا باری از دوش مردم برداریم 

زاکانی با بیان اینکه بر هم انباشتگی مشکلات شهر تهران آنقدر زیاد است که اگر "من" ها "ما" نشوند و دست به دست هم ندهیم، نه تنها باری از دوش مردم برداشته نمی شود بلکه روز به روز باری به آنها خواهیم افزود، ادامه داد: لذا انتظار این است که به جد کمک کنید که این سطوح ارائه شده که برخوردار از یک منطق است و مردم سالاری را در جامعه حاکم می کند، پیاده شود؛ باید با همت این افق ها را نصب العین خود قرار دهید تا گام‌های اساسی را برای خدمت به مردم برداریم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه باید گره های ذهنی مردم را باز کنیم و به صورت فعال با مردم به عنوان صاحبان این مملکت صحبت کنیم و نطراتشان را بگیریم، یادآور شد: این انتظار ما از شما است و این مسأله کمک می کند که مجموعه شهرداری از یک نهاد خدماتی صرف به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود و تبدیل به یک مجموعه ای شود که مورد اتکای مردم است و این مشارکت و اتکا، اولویت های قطعی و اضطرار ها را برای ما معین می کند که بیشترین رضایتمندی را برای مردم در سطوح مختلف ایجاد می کند.

وی در پایان تاکید کرد: باید حل مشکلات منجر به پیشرفت و بعد از آن خلق افتخار شود تا ما به ازای آن اعتماد و سرمایه های اجتماعی بالا را برای ما فراهم کند. 

انتهای پیام/

۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۸
کد خبر: 29826

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =