نسخه پیچی مدیران بادی برای ۲۱ بهشت نشین؛ برکنارش کنید!

نفس تهران به شماره افتاد. بیش از ۲۰ دستگاه در زمینه رفع آلودگی مسوولیت دارند اما در انجام وظایف خود اهمال کاری کردند. حالا اصلاح طلبان که دوره قبل شهر را خوابانده بود امروز طلبکار شده و پیشنهاد برکناری زاکانی را می دهند . چمران هم پاسخ داد و گفت منتظر پیشنهاد شما بودیم.

به گزارش شهر، آلودگی هوا همچنان در تهران ادامه دارد و قرار است از امروز بعدازظهر شاهد بارش باران باشیم. با وزش باد و باران شاید قدری آلودگی هوا در تهران کم شود.

چند روزی است که دانش آموزان تهرانی هم به مدرسه نمی‌روند. شاخص آلودگی هوا تقریبا برای تمام گروه‌ها ناسالم است و حتی برخی از ادارات هم دورکار شده‌آند. فروش روزانه طرح ترافیک (با تصمیم‌گیری کمیته اضطرار آلودگی هوا که در استانداری تهران تشکیل می شود) هم ممنوع شد و قرار است که طرح زوج و فرد هم از درب منازل انجام شود.

حتی در چند روز گذشته در برخی از ایستگاه‌های پایتخت شاهد وضعیت بنفش بودیم. هشدارهایی صادر شده است،‌ اما آلودگی هوا موضوع دیروز و امروز نیست. سال‌هاست که پایتخت‌نشینان با موضوع آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند و هر بار هم مسئولان امر معتقدند که اگر باران ببازد  و باد  هم بوزد،‌ قدری آلودگی کاسته می‌شود.

قانون هوای پاک تیر ۹۶ تصویب شد/ رییس کیست؟

در بحث آلودگی هوا بیش از ۲۰ دستگاه مسئولیت دارند، در تیرماه سال ۹۶ قانون هوای پاک در مجلس مصوب شد. قانونی که مسئولیت نظارت بر اجرای آن برعهده سازمان محیط زیست است. بسیاری از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌ها با توجه به قانون هوای پاک در زمینه رفع آلودگی مسئولیت دارند، اما شاهد هستیم که این قانون حداقل در پایتخت به درستی اجرا نشده است.

قانونی که به درستی اجرا نمی شود/ محیط زیست کجاست؟

در قانون هوای پاک، وظیفه تمام متولیان امر مشخص شده است. یکی از موضوعات انتشار آلاینده خودروهاست که سازمان حفاظت محیط زیست باید آن را مشخص کند و نظارت بر میزان انتشار هم زیرنظر سازمان حفاظت محیط زیست و استاندارد است. پلیس راهنمایی و رانندگی هم وظیفه دارد تا آلوده‌کننده‌های متحرک را جریمه و توقیف کند. وظایف خودروسازان هم مشخص است، آنها هم باید اقدامات لازم در تولید خودروهای باکیفیت را انجام دهند.

دولت در امر آلودگی هوا کجا قرار دارد؟ 

از سوی دیگر باید خودروهای فرسوده از گردونه خارج شود. دولت وظیفه دارد تا برای جایگزین کردن وسایل نقلیه فرسوده تسهیلات ارزان‌قیمت قرار دهد تا این کار انجام شود،‌ اما متاسفانه این اقدام تاکنون به درستی انجام نشده است.

دولت به وظایف قانونی خود در توسعه حمل و نقل  عمومی به درستی عمل نکرده است 

یکی دیگر از وظایف در قانون هوای پاک برعهده شهرداری‌هاست و آن هم توسعه حمل و نقل عمومی است،‌ اما بر اساس قانون دولت باید در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی به وظایف خود عمل کند، اما در ادوار گذشته این امر به درستی انجام نشد و دولت بدهکاری زیادی در این زمینه به شهرداری تهران دارد. تا زمانی که دولت به مدیریت شهری کمک نکند،‌ نمی‌توان سیستم حمل و نقل عمومی را توسعه داد هرچند که در سال جاری شهرداری تهران بودجه خوبی برای حمل و نقل عمومی در نظر گرفت، اما باز هم این بودجه کفاف توسعه حمل و نقل عمومی را با گرانی‌ها نمی‌دهد و حتما باید دولت پای کار بیاید.

وظیفه وزارت راه ‌شهرسازی در رفع آلودگی هوا چیست؟

در خصوص توسعه فضای سبز هم باید وزارت راه و شهرسازی اقداماتی انجام دهد و برای طرح‌های جامع و تفصیلی شهرها مطالعات زیست محیطی را الزامی کند.

باید سازمان‌ها و نهادهایی که بر اساس قانون هوای پاک مسئولیت در قبال رفع آلودگی دارند ورود کنند، اما تاکنون این امر صورت نگرفته است و هر بار هم بهانه‌های مختلفی برای عدم اجرای این قانون مطرح می‌شود.

 کمک از سران قوا برای حل آلودگی که نفس مردم را برید

اعضای شورای شهر تهران نامه‌ای برای سران قوا نوشتند و در این نامه اعلام کردند که مردم کلان‌شهر تهران این روزها شرایط بحرانی را سپری می‌کنند و فقط پایتخت‌نشینان در سال جاری که ۹ ماه از آن می‌گذرد تنها دو روز هوای پاک برای تنفس داشته‌اند و ۱۳۰ روز هوای ناسالم و خطرناک را تجربه کرده‌اند. همچنین اعضای شورا در نامه خود تاکید کردند که ۲۶ هزار نفر در سال در کل کشور به دلایل مرتبط با آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

راه کارهای رفع آلودگی هوا؛از خروج خودروهای فرسوده تا ورود ۱۰۰۰ رام قطار 

باید برای رفع آلودگی هوا خودروهای فرسوده که نقش ۳۷ درصدی در آلودگی هوا دارند از چرخه خارج شود. توسعه زیرساخت و ناوگان حمل و نقل عمومی که منجر به کاهش وابستگی به سفرهای خودرویی و هوایی در شهرها می‌شود،‌ نقش مهمی دارد و برای کلان‌شهر تهران هزار رام قطار و ۴ هزار دستگاه اتوبوس مورد نیاز است. از سویی برقی کردن برخی از وسایل نقلیه حمل و نقل مانند موتورسیکلت ضروری است و بر اساس برنامه هفتم باید حداقل ۵۰۰ هزار موتورسیکلت برقی شود.

تحقق دولت الکترونیک به کجا رسید؟

راهکارهای متعددی از جمله توسعه خدمات هوشمند،‌ تحقق دولت الکترونیک،‌ انجام وظایف سازمان‌ها و نهادها برای رفع آلودگی و... و جود دارد و همچنین باید دستگاه قضا هم ورود کرده و کسانی که در زمینه رفع معضل آلودگی هوا کوتاهی کرده‌اند و ترک فعل صورت گرفته، با آنها برخورد شود.

راه کار  مقطعی مسوولان: تعطیلی مدارس!

با وجود آنکه سال‌هاست تهران‌ها با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند و همیشه هم مسئولان می‌دانند در نیمه دوم سال به دلیل وارونگی هوا دچار مشکلات آلودگی‌ تهرانی‌ها می‌شوند اما همچنان منتظر آلودگی‌ها می‌مانند و وقتی که آلودگی‌ها شدت می‌یابد تنها راه آنها تعطیلی مدارس،  و زوج و فرد کردن تردد خودروها از درب منازل است. این درحالی است که نوری، وزیر آموزش و پرورش مخالف تعطیلی مدارس است و می‌گوید؛ وقتی مدارس تعطیل می‌شوند،‌ این گونه نیست که دانش‌آموز در خانه بماند و در بیشتر شهرهای ما دانش آموزان بیرون می‌آیند و با دوستان خود بازی می‌کنند. من در این زمینه برای رئیس‌جمهور نامه‌ای دادم که این تعطیلی‌ها تکرار نشود.

تعداد زیادی از شهرها درگیر آلودگی هوا هستند

آلودگی هوا فقط مخصوص تهران نیست،‌ بلکه شهرهای کرج، ‌قزوین، ‌اراک و... با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند و شاخص‌ها مدام در حال بالا و پایین شدن است.

قانون هوای پاک باید تغییر کند

احمد صادقی عضو شورای شهر تهران معتقد است که آلودگی هوا یک بحث قدیمی است و باید دستگاه‌های مسئول پای کار بیایند و حتی باید قانون هوای پاک تغییر کند؛ چراکه دستگاه‌های متولی رفع آلودگی هوا نمی‌توانند وظایف خودشان را به درستی هندل کنند و تعطیلی مدارس فقط ۲۵ درصد ترددهای درون شهری را کاهش می‌دهد. این درحالی است که بخش عمده‌ای از ترددها در حوزه خدماتی است و مردم حتی در روزهای آلوده هم مجبور به تردد هستند.

بارها مسئولان شهری اعلام کرده‌اند که شهرداری به تنهایی نمی‌تواند مشکل آلودگی هوا را برطرف کند و باید تمامی متولیان امر در زمینه رفع آلودگی هوا پای کار بیایند.

کوتاهی دولت در اجرای قانون هوای پاک

سوده نجفی، عضو شورای شهر تهران هم می‌گوید: شورای شهر ۳۰ درصد از کل بودجه سال ۱۴۰۱ را به حمل و نقل عمومی اختصاص داد. متاسفانه دولت نه تنها بودجه‌ای را به این امر اختصاص نداده بلکه در انجام وظایف قانونی خود درباره قانون هوای پاک هم اهمال کرده است.

سال گذشته ۲۱ هزار نفر در کشور در خصوص آلودگی هوا فوت کرده‌اند

خسارت ۱۱.۳ میلیارد دلاری آلودگی هوا در کشور در پی دارد و رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: سال گذشته ۲۱ هزار نفر در کشور فوت کرده‌اند و گفته شده فوت‌شان منتسب به آلودگی هوا بوده و برآورد شده این تعداد مرگ و میر خسارت ۱۱.۳ میلیارد دلاری برای کشور به دنبال دارد.

تهران غرق آلودگی عده ای غرق سیاسی کاری/ اصلاح طلبان تهران را خواباندند و بهانه بدهی اوردند

تهران همچنان غرق در آلودگی است و عده‌ای هم غرق سیاسی‌کاری هستند. اصلاح‌طلبان که در دوره قبلی مدیریت شهری سکان اداره شهر را برعهده داشتند بسیاری از کارها را خوابانده و جلوی توسعه را گرفتند و بعد هم بهانه آوردند که تهران بدهکار بوده است.

واگن ها جای تعمیر رها می شد/ باید بگویم به جای آلودگی هوا، آلودگی سیاسی گرفته‌ایم 

بسیاری از اتوبوس‌ها از رده خارج شد و واگن مترویی هم وارد خطوط نشد. حال کسانی که در گذشته به گفته مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران واگن‌های مترو را جای تعمیر رها کردند، امروز طلبکار شده‌اند و به ما پیشنهاد تغییر شهردار را می‌دهند. فکر می‌کنند که ما منتظر پیشنهاد حضرات هستیم که شهردار را عوض کنیم. ما حتی نمی‌خواهیم بگوییم شما چه کردید؛ چراکه این وضعیت بچه‌بازی است اما باید بگویم به جای آلودگی هوا، آلودگی سیاسی گرفته‌ایم. به ما پیشنهاد تغییر شهردار می‌دهند، در مورد شهرهای دیگر چه می‌گویند؟ قزوین، اصفهان، قم و... اینها هم هوای آلوده دارند و ربطی به تهران ندارد. این فریبکاری است و تقصیر یکدیگر انداختند و سوءاستفاده از شرایط درست نیست.

در حالی که برخی از روزنامه‌های اصلاح طلب روز گذشته خواستار برکناری زاکانی به دلیل آلودگی هوا شدند، ‌اما حناچی سومین شهردار اصلاح طلبان در دوره چهارم مدیریت شهری  می‌گوید بر اساس قانون هوای پاک، دستگاه محوری سازمان محیط زیست است که در کنار دستگاه‌های همچون وزارت‌خانه‌های نفت،‌ صنایع و... مکلف است در خصوص کاهش آلودگی هوا اقداماتی انجام دهد.

شهرداردوچرخه سوار: موضوع آلودگی هوا، موضوع حاکمیتی است/اصلاح طلبان باز هم کم کاری را گردن تحریم انداختند

شهرداری که در دوره مدیریت خود برای رفع آلودگی فقط روزهای سه شنبه دوچرخه سواری نمادین می‌کرد، ادامه داد: موضوع آلودگی هوا، موضوع حاکمیتی است و کنترل آلاینده‌های تهران ابعاد خود را نشان می‌دهد و بی‌توجهی به آن تهران را غیرقابل زیست می‌کند.

وی تأکید کرد: در دوره قبلی که سکان اداره شهر را داشتم، ‌در شرایط تحریم‌ها به این نتیجه رسیدیم که در کوتاه مدت واگنی به دست ما نمی‌رسد،‌ زیرا نه ارز آن موجود است و نه امکان انتقال آن وجود دارد، شاید در میان مدت این کار شدنی بود، ‌البته قراردادی هم بستیم که خروجی آن تولید کامل یک رام قطار ملی بود.

۷ هزار اتوبوس قالیباف در دوره اصلاح طلبان به ۱۷۰۰ تا رسید/ وعده ۶۳۰ دستگاه واگن هم به تحقق نرسید

با وجود اینکه حناچی در خصوص تولید یک رام قطار ملی می‌گوید، اما هنوز همین قطار به مرحله تولید انبوه نرسیده است؛ چراکه در همان دوره قبل این کار به اتمام نرسید و نواقص زیادی به همراه داشت. در دوره قبلی مدیریت شهری، تهران دچار مشکلات عدیده‌ای شده بود. وقتی مدیران قبلی تهران را تحویل دادند فقط ۱۷۰۰  دستگاه اتوبوس فعال در تهران وجود داشت این در حالی بود وقتی که قالیباف در دوره سوم شهر را تحویل داد حدود ۷۰۰۰ دستگاه اتوبوس فعال بود.

دولت ۱۵ درصد پیش پرداخت ۶۳۰ واگن را نداد

باید دستگاه قضا ورود کند تا با ترک فعل‌هایی که در دوره‌های قبل رخ داده برخورد شود و همچنین باید دستگاه‌های مسئول در امر کاهش آلودگی هوا پای کار بیایند تا مشکل دیرینه تهرانی‌ها حل شود. از سویی بهتر است مدیران گذشته به جای سیاسی کاری، به موضوعات، تخصصی بپردازند و همچنین بگویند در دوره خود چه اتفاقی افتاده است. در دوره قبلی مدیریت شهری مدام وعده ورود ۶۳۰ دستگاه واگن مترو داده شد اما این امر محقق نشد. در این دوره هم دولت وعده داده ۱۵ درصد پیش پرداخت برای شروع ساخت واگن‌ها را بدهد اما تا این لحظه این امر رخ نداده است. حتی برخی از مسئولان شهری اعلام کرده‌اند ما آمادگی داریم این ۱۵ درصد را پرداخت کنیم تا ساخت واگن‌ها زودتر آغاز شود، اما هنوز دولتی‌ها در زمینه خرید این واگن‌ها کاری انجام نداده‌اند و این موضوع همچنان بلاتکلیف است.

موضوع آلودگی هوا سیاسی نیست بلکه یک موضوع تخصصی است و باید تمام دستگاه‌ها مسئول پای کار بیایند تا این معضل در کلان‌شهر تهران برطرف شود.

منبع: فارس

پایان پیام‌/

۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷
کد خبر: 30490

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =