زاکانی: انصاف نیست نیازهای جامعه را ببینیم و حاشیه‌نشینی کنیم/ احمدی‌صدر: ماتریس مسئولیت‌پذیری اجتماعی تهران تهیه شده است

دومین جلسه ستاد راهبری مسئولیت‌پذیری اجتماعی سازمان‌ها و شرکت‌های اقتصادی شهر تهران به ریاست علیرضا زاکانی برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار شهر، محمدامین توکلی زاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ابتدای دومین جلسه ستاد راهبری مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان ها و شرکت های اقتصادی شهر تهران که عصر امروز - چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱- در محل ساختمان شهرداری تهران برگزار شد، اظهار کرد: موضوع مسئولیت پذیری اجتماعی از مصوبات گذشته شورا بود که کمتر مورد توجه قرار گرفت اما در این دوره دبیرخانه آن تشکیل و اولین جلسه آن برگزار شد و امروز در دومین جلسه، شاهد ارائه گزارشاتی که در این مدت انجام‌شده، خواهیم بود. 

مشکلات تهران بدون همگرایی و مشارکت نهادها و مردم حل نمی‌شود

وی افزود: معضلات تهران بدون مشارکت و همگرایی نهادها و دستگاه ها و کمک به مسئولیت‌ پذیری بنگاه‌ها و افراد خیر و مسئولیت‌ پذیر امکان حل شدن ندارد. لذا این مسأله از ابتدا مورد تاکید شهردار تهران قرار گرفت که در انجام امور از نظام قرارگاهی بهره بگیریم.

معاون شهردار پایتخت ادامه داد: طبق مصوبه اصلی، دبیرخانه ستاد در این مدت فعالیت هایی از جمله تدوین منشور و دستورالعمل مورد نیاز را داشته که این دستورالعمل امروز با کمک شما نهایی می شود. 

ماتریس مسئولیت پذیری اجتماعی تهران تهیه شده است

در ادامه این جلسه احمد احمدی صدر مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درخصوص اقدامات دبیرخانه ستاد راهبری مسئولیت‌پذیری اجتماعی سازمان‌ها و شرکت‌های اقتصادی شهر تهران توضیح داد: ۱۰ کمیته تخصصی و یک گروه‌ در راستای اهداف دبیرخانه راه اندازی و از جلسه اول تا کنون یک‌هزار و ۱۶۳ نفر-ساعت جلسه کارشناسی برگزار شد. 

وی با بیان اینکه ماتریس مسئولیت پذیری اجتماعی شهر تهران نیز تهیه شده است، افزود: بحث عضویت دبیرخانه در تمام ستادهای شهرداری تهران که می تواند با دستور شهردار تهران اجرایی شود، بسیار حائز اهمیت است. همچنین از ظرفیت مسئولیت پذیری اجتماعی زنجیره پیمانکاران شهرداری تاکنون استفاده نشده است، در حالی که این مسأله می تواند کمک بزرگی به شهر تهران کند.

علاالدین ازوجی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران نیز بیان کرد: با توجه به مشکلات تهران در بخش بهداشت، کمبود مدارس، آسیب های اجتماعی، مسائل زیست محیطی و آلودگی می توان بحث مسئولیت احتمالی را برای حل این مشکلات هدفمند تر کرد. 

حسین کاشانی پور از دیگر اعضای این ستاد گفت: وقتی حرف از مسئولیت‌ پذیری اجتماعی می زنیم این بحث گام سوم است و برای رسیدن به مسئولیت‌ پذیری اجتماعی به دو زمینه نیاز داریم؛ نخست "درگیری ذهنی" که برای آن باید پروژه های عملیاتی در مناطق و محلات تعریف شود و به اطلاع مردم برسد و در مرحله دوم، "آمادگی" برای انجام کار و پذیرفتن پروژه ها توسط مجموعه ها باید انجام شود. 
 
همچنین حامد ویس‌کرمی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران هم در این جلسه عنوان کرد: مسئولیت پذیری اجتماعی حلقه مفقوده ای است که در موضوعات اجتماعی و اقتصادی کشور وجود دارد؛ اینکه بتوانیم بنگاه های اقتصادی را در مسائل اجتماعی درگیر کنیم؛ اگر بتوانیم برای فعالیت بنگاه‌های اقتصادی تسهیلاتی در فصل کسب و کار داشته باشیم. 

دور از انصاف است که نیازهای جامعه را ببینیم و حاشیه‌نشینی کنیم

در پایان این جلسه علیرضا زاکانی شهردار تهران ضمن تسلیت سالروز شهادت شهید سلیمانی اظهار کرد: اصل کار مسئولیت پذیری اجتماعی ضروری است و نهایتا مانند هر کار دیگری اگر منجر به مشارکت مردم نشود ابتر می ماند، لذا با همفکری اعضا برای گام نخست ۱۰ سرفصل را دسته بندی می کنیم تا بتوان پیرامون آن برای جلسه بعد یک حلقه تکمیل تر و شرایط جامع تری داشت. 

وی افزود: سرفصل نخست این است که لیست نیازها و اولویت های مرتبط با عرصه ها را مشخص کنیم و تعیین کنیم که راجع به چه صورت  بندی از جامعه و مبتنی بر چه نیازهایی می خواهیم صحبت کنیم. 

زاکانی با بیان اینکه در سرفصل دوم باید ظرفیت ها و قابلیت های جامعه  و جمعیت مشتاقان را حتی در تک تک آحاد مردم به خوبی بشناسیم تا در این مسیر با چشم باز حرکت کنیم، ادامه داد: فرهنگ سازی و انگیزه بخشی و جریان سازی فکری و رسانه ای که کارکردی برای برانگیختن جامعه و احساس مسئولیت آن است، سرفصل سوم را شامل می شود.  

شهردار تهران جنبه های تعاملی و ارتباطی را سرفصل بعدی در بحث ستاد مسئولیت پذیری برشمرد و اضافه کرد: اگر همه ظرفیت ها با هم به پیوستگی برسند جمع آنها می تواند کار ساز باشد. همچنین سرفصل پنجم ارتباط و واگذاری مسئولیت ها به هر بخش است که این کار امکان مناسبی را فراهم می کند. 

وی با تاکید بر اینکه در سرفصل ششم باید یک سلسله پروژه‌ های پیشران و اولویت دار را انتخاب کنیم و خودمان را در پروژه های مختلف غرق نکنیم، بیان کرد: پس از این مرحله، در سرفصل هفتم باید به ایجاد انسجام و تشکل در مسیر به هم پیوستن ظرفیت های جامعه و تقویت آن توجه کنیم.

به گفته زاکانی؛ ساماندهی حرکت های عمومی که فراتر از جنبه تشکلی است و دیدن مشوق های مادی و معنوی برای سوق دادن ظرفیت ها به یک مسیر درست سرفصل های بعدی را شامل می شود.

شهردار تهران با بیان اینکه در سرفصل دهم باید همه این ظرفیت ها را در یک بستر مجازی و ایجاد یک داشبورد برای آن به هم پیوسته کنیم، یادآور شد: با استفاده از نظرات اعضای جلسه و تجمیع آنها می توانیم به یک سند و صورت بندی جدید و تقسیم کار مشخص در این زمینه برای مشارکت همگان برسیم.

وی با اشاره به اینکه جامعه، نیازهای متنوعی دارد و دور از انصاف است که این نیازها را ببینیم و حاشیه‌نشینی کنیم، گفت: همچنین جامعه ما عناصر مشتاقی برای ایفای نقش مسئولیت پذیری اجتماعی خود دارد که می خواهند کمک کنند و باز هم دور از انصاف است که این پیوستگی را بیشتر برقرار نکنیم.

زاکانی در پایان خاطرنشان کرد: برای بخشی از اقشار جامعه می توانیم مسئولیت خاصی ببینیم؛ مثلا وجود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دانش آموز در تهران بسته بی نظیری است که می توانند در بحث مسئولیت پذیری اجتماعی به خانواده و محله پیرامونی خود توجه کنند یا در تهران بیش از ۵۰۰ هزار دانشجو داریم که بسیاری از آنها علاقمند به ایفای نقش مسئولیت پذیری اجتماعی خود هستند.

انتهای پیام/

۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۶
کد خبر: 30495

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =