غلامرضا نبی بیدهندی در گفت و گو با خبرنگار شهر گفت: اگر به ۳۰ سال پیش برگردیم تهران دارای یک سند چشم انداز ۴۰ ساله است که در این سند به موضوع آلودگی هوا تاکید دارد.
وی با بیان اینکه افزایش جمعیت و ایجاد تمرکز گرایی در شهر تهران در مساله افزایش آلودگی هوا تاثیرگذار است، افزود: در طول این دهه ها مهاجرت از استان های دیگر و روستاها به شهرها بسیار زیاد بوده است که این پیامد باعث ایجاد حاشیه نشینی در اطراف تهران شده است. در واقع این افراد با خودروهای خود به شهر تهران مراجعه می کنند که اکثر این خودروها آلاینده های هوای تهران را افزایش می دهد.
استاد دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در مشکل آلودگی هوای تهران مساله سوخت غیر استاندارد است، ادامه داد: توزیع سوخت غیر استاندارد چه در تهران و چه در جایگاه های سوخت اطراف تهران از یک طرف و از سوی دیگر غیر استاندارد بودن خودروهای ساخت داخل که فاقد کاتالیزور هستند باعث شده تا آلودگی هوا در پایتخت به یک معضل حل نشده و پیچیده تبدیل شود.
وی با اشاره به موضوع تیرگی هوای تهران بیان کرد: وجود ابرهای خاکستری در آسمان تهران نشان دهنده وجود ذرات دی اکسید گوگرد(so۲ )است. یکی از دلایل ایجاد کننده این آلاینده ها مازوت است. به عنوان مثال در شورآباد تهران برای تولید قیر و یا در نیروگاه ها از سوخت مازوت استفاده می شود.
به گفته بیدهندی؛ ایجاد گازهای دی اکسید کربن (co۲) از این فرایند عامل اصلی تولید ذرات معلق در هوا و آلودگی هوا در تهران است.
وی با اشاره به قوانین بالادستی حوزه کاهش آلودگی هوا در تهران یادآور شد: قوانین زیادی در این حوزه وجود دارد. اصل ۵۰ قانون اساسی یا قانون جامع هوای پاک از جمله قوانین بالادستی در این حوزه است. واقعیت این است که اگر سازمان محیط زیست وظایف اصلی خود را به خوبی انجام دهد، می توان امیدوار بود که بسیاری از این مشکلات حل شود.
استاد دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران با اشاره به وظایف شهرداری تهران در حل مشکل آلودگی هوا تاکید کرد: اگر بتوانیم خودرو استاندارد در کشور تولید کنیم و همچنین انجام معاینه فنی خودرو را در شهر تهران جدی بگیریم به ویژه اینکه به وضعیت استانداردهای مراکز معاینه فنی خارج از شهر تهران نیز رسیدگی شود، در کنار تولید سوخت استاندارد می توان به حل مشکل آلودگی هوا در تهران امیدوار بود.
انتهای پیام/
نظر شما