فروزنده: کارشناسی املاک را مرکز وکلا وکانون کارشناسان انجام داده و می‌توانیم بدهی‌ بانک شهر را تسویه کنیم/ چمران: اگر قیمت‌ها به‌روز باشد، مشکلی ندارد

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت: اینکه بخواهیم فروش املاک را به سال آینده واگذار کنیم، نمی‌توانیم عملکردی در بخش غیرنقد داشته باشیم. نباید گریبان کسی که کار می‌کند را بگیریم، باید کمک کنیم تا کار انجام شود.

به گزارش خبرنگار شهر، لطف اله فروزنده در یکصد و بیست و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی مجوز فروش، واگذاری و انجام معامله شش فقره املاک متعلق به شهرداری تهران با بیان اینکه ما تکلیف داشتیم در بخش غیرنقد عمل کنیم، اظهار کرد: از نیمه دوم سال کار را به طور جدی آغاز کردیم و با بانک شهر درخصوص املاک صحبت کردیم تا املاک را در اختیار قرار دهیم و بدهی ها تسویه شود تا بتوانیم تسهیلات جدید دریافت کنیم.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران همچنین تصریح کرد: مرکز وکلا  قوه قضاییه و کانون کارشناسان که مورد تأیید است، امر کارشناسی را بر عهده گرفته و ۲ ماه زمان برد تا کارشناسی انجام شود.

وی با بیان اینکه تنها ۲۰ روز از کارشناسی املاک گذشته و آمار به روز است، یادآور شد: با این اقدام سود و جرائم تسویه می شود و می توانیم به بانک شهر به عنوان بانکی که ما سهام دار آن هستیم کمک کنیم و از سویی دیگر بتوانیم تسهیلات جدید دریافت کنیم.

فروزنده با اعلام اینکه ما برای مترو با مپنا صحبت کردیم که غیرنقد عمل کنیم، تصریح کرد: اگر قرار باشد مبلغ حاصل از فروش املاک را به بانک شهر بدهیم، مساله ای نداریم.

وی تأکید کرد: ما خودمان کارشناسی نکردیم و کانون کارشناسان انجام داده است؛ با بانک شهر توافق کردیم که به جای به کارگیری کارشناس از هر دو طرف، از توان کانون کارشناسان استفاده شود.

فروزنده با بیان اینکه به مدت سه ماه با بانک شهر جلسه برگزار کرده و توافق کرده ایم، یادآور شد: اینکه بخواهیم فروش املاک را به سال آینده واگذار کنیم نمی توانیم عملکردی در بخش غیرنقد داشته باشیم. نباید گریبان کسی که کار می کند را بگیریم، بلکه باید کمک کنیم تا کار انجام شود. باید تکلیف ما را روشن کنید.

حبیب کاشانی خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه چهار ملک کارشناسی نشده اند، اظهار کرد: اینکه برآورد شهرداری برای یک ملک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، به چه معناست؟

وی تأکید کرد: اگر قادر هستیم توافق کنیم که املاک را با ارزش پنج هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان ۳۰ درصد افزایش دهیم و در سال ۱۴۰۲ به فروش برسانیم.

احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه این تکلیف مصوب شوراست که ۲۰ درصد از بودجه به صورت غیرنقد محقق شود، اظهار کرد: چون ارقام بالاست باید تشریفات اداری انجام شود؛ اینکه ملکی فروخته شود یا خیر و در چه زمانی فروخته شود، به امور اجرایی برمی گردد و در بخش های مختلف بررسی می شود.

وی با اعلام اینکه قدرالسهم شهرداری باید مشخص باشد، تصریح کرد: کارشناسی آیین نامه اجرایی دارد و تمام دستگاه ها باید بر اساس آیین نامه عمل کنند. می توانیم برای کارشناسی اعلام کنیم که به جای یک نفر، کارشناسی را سه نفر انجام دهند.

صادقی افزود: باید بگوییم اگر فروش در سال آینده باعث می شود با مبلغ بیشتری فروش داشته باشیم، تسویه بدهی در سال جاری نیز باعث می شود جرائم و سود کمتری بپردازیم.

به گزارش شهر ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ما شهرداری را مکلف کردیم که بخشی از منابع را بر اساس بخش غیرنقد محقق کند، گفت: یکی از ایرادات ما این بود که چرا غیرنقد محقق نشده و این تکلیف ما بوده است. وقتی املاک شهرداری در روند فروش یا تهاتر قرار می گیرد روند پیچیده ای دارد.

وی با بیان اینکه در فروش این املاک می توان ایرادات را اصلاح کرد، افزود: اینکه فروش املاک به بهمن ماه موکول شده به دلیل روند پیچیده آن است.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید این رقم به بانک پرداخت شود، گفت: معادل این رقم، می توان تسهیلات دریافت کرد و استفاده از تسهیلات برای مترو بهتر خواهد بود.

وی ادامه داد: شهرداری نزدیک به ۳۸ هزار میلیارد تومان به بانک شهر بدهی دارد و بانک نیز تحت فشار بانک مرکزی است، لذا باید بدهی پرداخت شود و ما به ازای آن تسهیلات اخذ شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اگر قیمت روز املاک و زمین مشخص شود، مشکل و ایراد دیگری وجود ندارد، یادآور شد: باید این املاک یک به یک بررسی شود.

چمران ضمن اشاره به جزئیات املاک شهرداری برای فروش و با بیان اینکه قدرالسهم شهرداری در مجتمع تجاری مژده ۳۶ واحد تجاری، ۴۱ واحد اداری، ۱۶۵ پارکینگ و ۲۶ انباری است، یادآور شد: متراژ این ملک در مجموع پنج هزار و ۸۵۰ متر مربع و ارزش آن هزار و ۳۰۴ میلیارد تومان است.

وی با اعلام اینکه بیمارستان آتیه ۹ طبقه زیرزمین دارد و در مجموع ۲۵ طبقه است، تصریح کرد: کارشناسی این ملک به رقم هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان را کارشناسان شهرداری انجام داده اند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه میزان پیشرفت فیزیکی بیمارستان مشخص نیست و سهم شهرداری از این ملک ۱۲.۳ درصد است، یادآور شد: محل قرارگیری این بیمارستان، مناسب است و آینده خوبی نیز دارد، اما اصولاً کار شهرداری، بیمارستان‌داری نیست و اینکه با بیمارستان ها قرارداد منعقد کند، بهتر خواهد بود. شهرداری از بیمارستان درآمدزایی نمی کند، بلکه از زمین درآمد دارد و امیدواریم از زباله نیز درآمد داشته باشد تا از بحث زباله نیز خلاص شویم.

وی با بیان اینکه سهم شهرداری از پروژه مجتمع تجاری گرات ۱۲.۳ درصد است، تصریح کرد: قیمت این ملک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

چمران با اشاره به جزئیات زمین آماده فروش شهرداری یادآور شد: ارزش این زمین با ۱۱ قطعه که خارج از محدوده شهر تهران و در حریم واقع شده است، ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد شده و کاربری آن باشگاه تفریحی، رفاهی، صنعتی سبک، فضای سبز، آموزشی و خدماتی است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران به جزئیات مجتمع تجاری مسکونی خلیج فارس در منطقه ۲۰ تهران اشاره کرد و افزود: قدرالسهم شهرداری تهران از این پروژه ۱۰۰ درصد است و بر اساس کارشناسی رسمی، ارزش آن ۵۱۵ میلیارد تومان است.

وی افزود: قیمت کارشناسی چهار قطعه زمین به مساحت ۵۸ هزار متر مربع که خارج از محدوده شهر و حریم شهر تهران واقع شده، ۵۰۰ میلیارد تومان است.

در ادامه این جلسه ابوذر مختاری مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران با بیان اینکه پروژه ۱۰ طبقه ای خلیج فارس ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: ۳۶ هزار متر مربع از ۹۰ هزار متر مربع این مجتمع، مسکونی است. بانک پذیرفته با وضعیت موجود، مجتمع را دریافت کند. عملیات عمرانی این طرح سال ۹۱ آغاز شده و در این سالها متوقف بوده است.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه باید از امروز بدانیم که سال آینده کدام ملک را در چه زمانی می فروشیم، گفت: بر اساس قانون اصلی‌ترین تکلیف اعضای شورا صیانت از دارایی ها و سرمایه های شهر است؛ با این وجود شهرداری از ابتدای سال فرصت داشته ملک بفروشد و اگر سال آینده بی دقتی شود تا کارشناسی و قیمت گذاری صورت بگیرد، مجدداً فروش به بهمن ماه موکول خواهد شد.

وی با بیان اینکه از سال ۹۱ که شهرداری تصمیم گرفت مسکن بسازد شکست خورد، گفت: تجربه مدیریت شهری در ادوار مختلف یک میراث گرانبهاست و باید از آن بهره ببریم. پروژه های مسکن سازی و مسکن داری شهرداری با شکست مواجه شده و زمانی که مشارکتی عمل کرده، موفق شده است.

حبیب کاشانی با بیان اینکه شورا نه در کنار شهرداری بلکه جلوتر از شهرداری حرکت کرده است، گفت: ما این برداشت را از صحبت های آقای فروزنده داشتیم که گویا نشسته ایم تا چوب لای چرخ شهرداری بگذاریم.

امانی با بیان اینکه یکی از معضلات ما پروژه های مشارکتی است، اظهار کرد: تصمیمی که مبنی بر فروش املاک در شورا گرفته شد، هم به سود شهرداری و هم به سود شهر است.

وی افزود: درخواست ما این است که قیمت ها به‌روزرسانی شود و جز یک ملک که برای توسعه مترو در نظر گرفته شده، صرف تسویه بدهی های بانکی شهرداری تهران شود.

سید احمد علوی با بیان اینکه مدت ها درگیر بودیم که اعتبار غیرنقد صفر است و با حضور آقای فروزنده فضای تحقق منابع غیرنقد فراهم شد، گفت: اتفاق خوبی بود که نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان در شهرداری محقق شد و این موفقیت مدیریت شهری دوره ششم است.

وی افزود: موفقیت شهرداری موفقیت شوراست و دغدغه هایی که مطرح می شود، برای موفقیت بیشتر شهرداری است.

گفتنی است فروش بیمارستان آتیه، مجتمع تجاری مژده، مجتمع تجاری گرات، زمین خیابان قلمستان، مجتمع تجاری مسکونی خلیج فارس و زمین صنعتی واقع در بزرگراه لشکری با اکثریت آراء موافق به تصویب رسید.

انتهای پیام/

۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 31660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =