جزییات باغ‌هایی که در سال ۱۴۰۱ تملک شدند/ساماندهی و انتقال برخی صنایع مزاحم در پایتخت

رییس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران گفت: ۳۰۰ درخت جایگزین درختان خشک در خیابان ولیعصر و ۱۵۰۰ هکتار درختکاری در کمربند سبز اجرا شده است.

به گزارش شهر، مهدی پیرهادی رییس کمیسیون محیط زیست، سلامت و خدمات شهری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری در سال ۱۴۰۱، با هدف ارتقای شاخص‌های محیط زیستی شهر تهران، افزایش تاب آوری شهر در برابرپدیده تغییرات اقلیمی، آموزش و فرهنگسازی محیط زیستی به ویژه در خصوص اصلاح الگوی مصرف، مدیریت بهینه منابع و بودجه و همسو کردن برنامه‌ها و استراتژی‌های کلان برنامه ۴ ساله شهرداری با رویکردهای محیط زیستی، اقدامات موثر و زیربنایی بسیاری انجام داده است.

وی گفت: نظارت بر تدوین دستورالعمل‌های ساختمان سبز و معماری پایدار به منظور استقرار استانداردهای محیط زیستی، کاهش تولید پسماند، حفظ و توسعه فضای سبز و نگهداری درختان، مدیریت و بازچرخانی آب از کارهای مهمی است که انجام شده است.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: اقدام دیگر سیاست گذاری در خصوص استفاده بهینه از پساب برای آبیاری فضای سبز شهری بوده است. همانگونه که شاهد بودیم در سال‌های اخیر شهر تهران به دلیل وضعیت اقلیمی و کاهش بارش سالیانه با تنش آبی شدیدیروبرو بوده است لذا یکی از مهم‌ترین الویت‌های ما، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای بهره گیری از پساب و کاهش فشار به منابع آب زیرزمینی برای مصارف فضای سبز و کاربری‌های غیرشرب می‌باشد.

 اجرای پروژه‌های مختلف شهری با الویت نقاط کم برخوردار  در پایتخت

پیرهادی تاکید کرد: طراحی و تصویب طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه برنامه عملیاتی احیاء و مدیریت‌ها و اقدمات اجرایی درخصوص بازچرخانی آب و مدیریت منابع آب خام درفضاهای سبز و خدمات شهری و بهره گیری از پساب تصفیه شده از طریق پیگیری در بودجه سنواتی و برنامه ۴ ساله شهرداری و مصوبه تامین منابع مالی مورد نیاز پروژه های توسعه و بازسازی تاسیسات آب و فاضلاب شهری و اجرای طرح آبرسانی اضطراری و تعاملات صورت گرفته با سازمان آب و فاضلاب برای ایجاد ۵ تصفیه خانه محلی که در سال جاری ۲ تصفیه خانه در مناطق ۱۹ و ۸ در دست اجرا و ۳ تصفیه خانه محلی دیگر در سال آینده احداث و بهره برداری خواهد شد.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد؛ اجرای پروژه‌های مختلف شهری با الویت نقاط کم برخوردار از مهم‌ترین اهدافی است که برای مااز اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این راستا پیگیری و نظارت بر تملک باغات و احداث بوستان در مناطق و محلات کم برخوردار ازجمله اقدامات کمیسیون محیط زیست در سال جاری بوده است.

کدام باغ ها تملک شدند؟

پیرهادی ادامه داد: تاکنون ۴ باغ به نام‌های باغ جعفریان به مساحت ۲۳۶۰ متر مربع در منطقه ۱۰، باغ موسوم به قالیشویی به مساحت ۵۳۴۳ مترمربع در منطقه ۱۶، زمین مشجر خیابان تولید دارو با مساحت ۱۸۳ مترمربع در منطقه ۱۷ و ملک قدرت پاکی بامساحت ۲۸۰۰ مترمربع در منطقه ۱۷ برای احداث بوستان، تملک شد. همچنین ۵ بوستان مهتاب در منطقه ۸ با مساحت ۸۴۲ مترمربع، بوستان لشکر در منطقه ۸ با مساحت ۵۲۵ مترمربع، بوستان باغ نظر در منطقه ۱۰ با مساحت ۵۷۰۰ مترمربع، بوستان مافی در منطقه ۱۱ با مساحت ۸۰۰ مترمربع و بوستان باغ سبزی در منطقه ۱۷ با مساحت ۱۴۰۰۰ مترمربع در سال ۱۴۰۱ که از محل اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز تملک شده بود، به بهره برداری رسید.

وی اظهار کرد: همچنین سیاست گذاری به منظور احیا درختان خشک در معابر و محیط‌های پیرامونی شهر تهران یکی دیگر اقدامات موثر کمیسیون در جهت کاهش آلودگی هوا و باز زنده سازی محیط است. در این راستا ۳۰۰ درخت جایگزین درختان خشک در خیابا ن ولیعصر و ۱۵۰۰ هکتار درختکاری در کمربند سبز اجرا شده است.

کمبودهایی در زمینه شیرهای هیدرانت برای اطفای حریق داریم

عضو شورای شهر تهران یاداور شد: از سوی دیگر با توجه به موقعیت لرزه خیزی شهر تهران و به منظور افزایش تاب آوری شهری درمقابله با بحران به ویژه زلزله، از طریق تصویب و تمدید مصوبه تامین منابع مالی مورد نیاز پروژه‌های توسعه و بازسازی تاسیسات آب وفاضلاب شهری، مقرر شد  در ۳۷۴ نقطه از شهر تهران مخازن آب اضطراری برای شهروندان در مواقع بحران ساخته شود که در یکسال اخیر به نسبت ۳ سال گذشته رشد بسیار خوبی داشته است و امیدواریم با همکاری سازمان آبفا تا پایان ۱۴۰۲ اکثر این مخازن تولید و نصب شود.

پیرهادی گفت: علاوه بر این به لحاظ ویژگی‌های جمعیتی و مساحت شهر تهران کمبودهایی در زمینه شیرهای هیدرانت برای اطفای حریق داریم که خوشبختانه با پیگیری‌های کمیسیون و کمیته محیط زیست بخشی از این کاستی‌ها در حدود ۶۶۰ دستگاه، از محل همین مصوبه در سال جاری تامین شده و ۱۲۰۰ دستگاه دیگر نیز در سال آینده با همکاری آبفا وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: علاوه بر لزوم اجرای اقدامات زیربنایی در خصوص آب، شهر تهران به دلیل واقع شدن در اقلیم گرم وخشک، از پتانسیل بالایی برای بهره برداری از نورخورشید به عنوان انرژی پاک و تجدیدپذیر برخوردار و در حدود ۳۰۰ روز سال ازتابش خورشید بهره‌مند است. متاسفانه علی رغم این ظرفیت بالا تا کنون آنطور که شایسته است از این موهبت الهی استفاده نشده است؛ لذا کمیسیون محیط زیست در راستای کاهش آلودگی هوا، برنامه ریزی‌های خوبی در برنامه چهار ساله شهرداری برای دستیابی به انرژی‌های تجدیدپذیر انجام داده است و در سال جاری این ظرفیت به ۱/۱ مگاوات رسیده است.

 ارزیابی و مکان یابی زمین برای احداث آرامستان‌های جدید

پیرهادی افزود: چالش دیگری که شهر تهران با آن مواجه است، موضوع مدیریت پسماند است. در این راستا طرح جامع پسماند درشورا مصوب شد و ذیل آن یکسری اقدامات اجرایی و پژوهشی تعریف شد. یکی از این اقدامات ایجاد کارخانه ۱۲۰۰ تنی بازیافت خاک و نخاله ساختمانی و تبدیل و تولید آن شن و ماسه است که در زمینی به وسعت ۳ هکتار وارد فاز بهره برداری شد. همچنین سایت مدیریت پسماندهای حجیم و چوب و سرشاخه در منطقه ۱۸ در سال ۱۴۰۱ احداث و پروژه‌های دیگری در خصوص ایستگاه های میانی پسماند موسوم به MRF در پهنه‌های دیگر شهر نیز در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی گفت؛ به دلیل تکمیل ظرفیت آرامستان بهشت زهرا، کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در بودجه سنواتی و برنامه ۴ ساله شهرداری تهران، ارزیابی و مکان یابی زمین برای احداث آرامستان‌های جدید، ساماندهی و بهسازی امام زاده‌ها و آرامستان‌های های واجد ارزش تاریخی نظیر ابن بابویه، امام زاده یحیی، امام زاده عین علی و زین علی و تنظیم و به روز رسانی بهای خدمات بهشت زهرا را در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت.

وجود بیش از ۸۰۰ هزار مترمربع فضای تجاری متعلق به شهرداری

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: ساماندهی کانون‌ها و پهنه‌های کار و فعالیت و نظارت بر اجرای آرای بند ۲۰ به صورت ویژهپیگیری لازم صورت می‌گیرد. کمیته محیط زیست و خدمات شهری در طول یک سال اخیر با انجام بازدیدهای دوره‌ای اقدامات موثری در جهت ساماندهی و بعضا انتقال برخی صنایع مزاحم از قبیل گاراژ نوجوانی در منطقه ۱۸ واقع در بلوار معلم با مساحت ۵۶۲۵ مترمربع دارای ۱۰۰ باب واحد صنفی در راسته‌های پرس کاری، نجاری، چوب فروشی و ...   با هدف رفع مزاحمت‌های صوتی وافزایش ایمنی جلوگیری از بروز حریق و رفع معضلات اجتماعی برای ساکنان شهرک‌های مجاور با استناد به بند ۲۰ ماده ۵۵ که باگذشت ۱۷ سال از صدور رای، واحدهای مستقر در گاراژ از اجرای رای سرپیچی می‌کردند و در نهایت با پیگیری‌های انجام شده بهصورت کامل تخلیه و مشکل برطرف گردید.

پیرهادی ادامه داد: علی رغم وجود بیش از ۸۰۰ هزار مترمربع فضای تجاری متعلق به شهرداری به دلیل تعدد متولیان غرف در شهرتهران، تا کنون شاهد عدم شفافیت مالی و نارضایتی از سوی شهروندان و مسئولین غرف بوده ایم. کمیته محیط زیست و خدمات شهری در این دوره شورا با هدف ارتقاء شفافیت مالی، کسب درآمدهای پایدار، و ساماندهی و نظام مندی این مجموعه نسبت به ایجادیک متولی واحد با محوریت شرکت ساماندهی صنابع و مشاغل، اقدام نموده است.

آلودگی‌های محیط زیستی، چالش مهم در تهران

وی تاکید کرد: در نهایت بررسی، تدوین و تصویب احکام و شاخص‌های حوزه محیط‌زیست و خدمات شهری لایحه برنامه چهار ساله چهارم توسعه شهر تهران و بررسی، اصلاح و تصویب بودجه سنواتی شهرداری تهران از دیگر اقدامات کمیسیون است.

عضو شورای شهر تهران در پایان تصریح کرد: لازم به ذکر است که با توجه به مشکلات و چالش‌های موجود شهر تهران در خصوص آلودگی‌های محیط زیستی به ویژه آلودگی هوا، با نظر سایر اعضای شورای شهر تهران بخش قابل توجهی در حدود ۴۵ درصد بودجه با اعتبار ۳۳,۷۴۱ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۲ به بخش حمل و نقل و ترافیک برای توسعه و بهسازی ناوگان حمل ونقل عمومی از قبیل خرید ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس، مینی بوس، ون و توسعه مترو در نظر گرفته شد که این رقم نسبت به سال گذشته ۱۰۴ درصد افزایش داشته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام

۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱
کد خبر: 33944

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =