سیاست‌های حوزه مالی شهرداری تهران؛ از اجرای «خزانه واحد» تا تحقق ۱۴۳ درصدی بودجه ۱۴۰۱

سخنگوی شهرداری تهران گفت: با اجرای سیاست «خزانه واحد» و تلاش برای تحقق درآمدها به ویژه درآمدهای پایدار، سال گذشته رکورد ۷۲ هزار میلیارد تومانی بودجه معادل ۱۴۳ درصد مصوبه شورا ثبت شد.

به گزارش شهر، عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران درباره مهم‌ترین سیاست‌های حوزه مالی شهرداری تهران گفت: اجرای سیاست خزانه واحد به منظور ایجاد انضباط مالی به معنای مدیریت واریز و برداشت‌ها و افزایش نظارت‌پذیری از مهمترین اقدامات مدیریت شهری در دوره جدید به شمار می‌رود.

محمدخانی درباره عملکرد در حوزه تحقق درآمدها نیز توضیح داد: در سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران موفق شد، عملکرد ۱۴۳ درصدی نسبت به بودجه مصوب شورای شهر را به ثبت برساند که این مهم در تاریخ اداره پایتخت بی‌سابقه است.

وی افزود: تهران ظرفیت‌های فراوانی برای درآمدزایی داشته که متاسفانه بی‌توجهی به آن‌ها در ادوار گذشته صرفا به ناتوانی در پرداخت حقوق و دستمزد ختم نشده، بلکه بسیاری از زیرساخت‌های شهر با بی‌توجهی و عدم تزریق منابع مالی فرسوده شده که مظاهر آن را در مواردی نظیر فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل و توقف پروژه‌های عمرانی در دوره گذشته مدیریت شهری مشاهده می‌شود.

سه  سیاست حوزه مالی شهرداری تهران

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به اینکه در طول ۲۰ ماه گذشته در ۳ محور برای خروج از تنش و بهبود وضعیت مالی تلاش شده، اظهار کرد: محور اول، یکپارچه‌سازی حساب‌های درآمدی شهرداری تحت عنوان «سیاست خزانه واحد» است که نتیجه آن شفافیت مبادلات مالی، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و بهبود درآمدها برای اداره تهران بود.

وی افزود: محور دوم تلاش برای تحقق حداکثری منابع بودجه با تأکید بر خودداری از افزایش فشار بر شهروندان و کسب درآمدهای پایدار بابت حقوق قانونی شهر است.

وی توضیح داد: در این خصوص نیز برای تحقق کلیه درآمدهای پایدار قانونی نظیر سهم شهرداری از مالیات بر ارزش ارزش افزوده، سوخت، شماره‌گذاری، عوارض گمرک و عوارض خودرو تلاش شد و بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان از این ناحیه در سال ۱۴۰۱ وصول شد. مبلغ مذکور ۱۰۰ درصد بیشتر از بودجه مصوب ۸۹۰۰ میلیاردی شورای محترم شهر محسوب می‌شود و نوعی رکورد بابت کسب درآمدهای پایدار از خارج شهرداری محسوب می‌شود.

محمدخانی درباره محور سوم سیاست‌های مالی شهرداری تهران گفت: جلسات متعدد و رایزنی‌های فشرده‌ای برای شناسایی سایر استعدادهای درآمدزایی و ظرفیت غیرنقد و مشارکت‌های مردمی برگزار شد و نتایج مطلوبی حاصل شد. بنابراین، در سال ۱۴۰۱، بیش از ۷۲ هزار میلیارد تومان بودجه معادل ۱۴۳ درصد آنچه شورای شهر مصوب کرده بود، محقق کردیم و در عین حال، با بخشش ۵۳ ساله جرایم عوارض نوسازی و کسب‌وپیشه و بهای خدمات پسماند، بار مالی انباشته‌شده بر شهروندان را به حداقل رساندیم.

وی افزود: این گشایش مالی سبب شد، علاوه بر پرداخت یکپارچه و به موقع حقوق و دستمزد کارکنان، کلیه پروژه‌های پویش امیدوافتخار تامین مالی شوند و پروژه‌های کلان زیرساختی نظیر بزرگراه‌های شهید شوشتری و بروجردی که به دلیل محدودیت مالی متوقف شده بود، احیاء شوند. همچنین، بدهی دوره‌های قبل به بانک‌ها را محاسبه مجدد و تعدیل کردیم و ۳ هزار میلیارد تومان برات کارت برای تسویه به صورت نقد و غیرنقد با پیمانکاران سنواتی صادر کنیم.

سخنگوی شهرداری تهران ضمن ابراز امیدواری نسبت به بهبود منابع درآمدی در سال ۱۴۰۲، گفت: با توجه به اختصاص ۴۵ درصد بودجه سال جاری به حوزه حمل‌ونقل، امیدواریم در سال ۱۴۰۲ تحول جدی در زیرساخت‌ها و کیفیت خدمت‌رسانی در حوزه حمل‌ونقل رقم بخورد. چرا که عقب‌ماندگی‌ها در این بخش گسترده بوده و نیاز به فعالیت عمیق و مستمر برای بهبود وضعیت دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

انتهای پیام/

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹
کد خبر: 36065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =