«هیأت امنای محلات تهران» با حضور معتمدین محلی و نمایندگان سازمان‌ها و نهادها تشکیل می‌شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران از تصمیم این شورا برای تشکیل هیأت امنای محلات تهران خبر داد و گفت: در ترکیب این هیأت از معتمدین محلی و نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای دولتی استفاده می‌شود.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۲، جلسه چند تن از اعضای شورای اسلامی شهر تهران با معتمدین محلی منطقه ۱۲ با حضور سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورا، ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، علی‌اصغر قائمی، عضو کمیسیون حمل‌ونقل و عمران به همراه امیر یزدی، شهردار منطقه ۱۲، معاونان، شهرداران نواحی ۶گانه و جمعی از معتمدین محلی در شهرداری منطقه ۱۲ برگزار شد.

تصویب نظام‌نامه مدیریت محله

در این جلسه، نخست امانی درباره هدف از برگزاری این جلسه گفت: چندی است در شورای شهر، جلساتی را با معتمدین محلات آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم به گزارشی کلی از محلات شهر تهران، مستقیم از زبان عزیزانی که در آنها زندگی می‌کنند، دست پیدا کنیم و با توجه به اهمیتی که منطقه ۱۲ به عنوان منطقه مرکزی و قلب طهران دارد، دومین جلسه این برنامه را در این منطقه برگزار کردیم.

وی، مهم‌ترین مسأله در کمک به اداره شهر را مشارکت‌های مردمی دانست و با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت محلات که در سال‌های گذشته به نام شورایاری‌ها ایجاد شده بود، استفاده کرد، افزود: ما بر همین اساس چارچوبی که سال گذشته در شورای اسلامی شهر تهران به عنوان «نظام‌نامه مدیریت محلات» تصویب شد، در دستور کار شورا قرار دادیم و تصمیم گرفتیم اشکالی که دیوان عدالت اداری در مورد شورایاری‌ها گرفته بود مبنی بر اینکه «برگزاری انتخابات نیاز به قانونی در سطح ملی دارد و شورای شهر، مرجع تصویب و برگزاری انتخابات نیست»، با مصوبات جدید اصلاح کنیم؛ در نتیجه مقرر شد در فضایی به نام هیأت امنای محلات، ترکیبی از معتمدین محلات با نمایندگان سازمان‌ها و نهادهایی که در محلات مستقرند (اعم از دولتی و غیردولتی) ایجاد کنیم که این هیأت امنا، جایگزین شورایاری‌های سابق شوند.

امانی ضمن ابراز امیدواری از تشکیل ستادی به نام «ستاد مدیریت محله» در شورا برای جدی‌تر پیگیری این امر بیان کرد: پس از آن ما می‌توانیم با معرفی ناظران خودمان در هر محله، هیأت امنای محلات را تشکیل دهیم.

به گفته امانی، بحث و گفت‌وگو برای پیش‌بینی بودجه سال جاری بر اساس جمع‌بندی مسائل و مشکلات محلات و نیازسنجی طرح‌های توسعه محلی و پروژه‌های کوچک‌مقیاس، دومین هدف برای تشکیل این جلسه بود.

در انتظار تصویب طرح تفصیلی منطقه ۱۲ از سوی کمیسیون ماده ۵

در ادامه معتمدین محلات ۱۴گانه منطقه ۱۲ به بیان مسائل محلات سکونتگاه خود پرداختند؛ سپس شهردار منطقه ۱۲ ضمن قدردانی از حضور اعضای شورای شهر در این جلسه، بافت فرسوده را از مهم‌ترین مشکلات منطقه ۱۲ به‌ویژه در محدوده بازار تهران دانست و گفت: عمده کارشناسان و مسؤولان در مورد منطقه ۱۲ این دغدغه را داشته‌اند که سطح اشغال در این منطقه در بیشتر عرصه‌ها به ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده و این با میزان سطح اشغال مناطق دیگر تهران و خیلی از شهرهای کشور که دست‌کم ۶۰ به علاوه ۲ درصد در نظر گرفته شده، تفاوت فاحشی دارد.

یزدی افزود: در مورد ارتفاع هم بحث‌های جدی‌ای با میراث فرهنگی داریم مبنی بر اینکه بیش از سه تا چهار طبقه به ساختمان‌ها تراکم داده نمی‌شود و این مشکلات باعث شده، سازندگان تمایل زیادی برای مشارکت در ساخت‌وساز در منطقه ۱۲ نباشند؛ چراکه ارزش‌افزوده چندانی نصیب آنها نمی‌شود.

وی با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده در بازنگری طرح تفصیلی بیان کرد: سال گذشته، بعد از ۳۰ تا ۴۰ جلسه که با مشاوران برگزار کردیم، این طرح را تهیه و به کمیسیون ماده ۵ ارائه کردیم و هم‌اکنون منتظریم ان‌شاءالله این طرح از این کمیسیون با نتیجه خوبی رأی کسب کند. در این طرح همه مشکلات محلات دیده شده و یکی از مهم‌ترین موارد آن این است که در مورد ساختمان‌های بحرانی بافت فرسوده، نیازی به استعلام از میراث فرهنگی نداشته باشیم، بلکه میراث نظریات خود را به طرح ها اضافه کند؛ چراکه هم‌اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که در محلات بازار تهران و سنگلج، شهرداری الزام به دریافت استعلام از میراث فرهنگی دارد.

شهردار قلب تهران با بیان اینکه در این محلات حدود هزار خانه داریم که واجد اثر تاریخی به شمار می‌روند، ادامه داد: به‌زودی قرار است بازدید میدانی با پیگیری‌های شورای شهر و با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از محدوده بازار برای درک بهتر وضعیت فرسودگی و ناایمن آن صورت گیرد.

احداث پارکینگ ویژه موتورسواران در محدوده بازار؛ به‌زودی

یزدی سپس به برگزاری جلسات متعدد با رئیس سازمان اوقاف اشاره کرد و گفت: این جلسات با استقبال خوبی از سوی ایشان روبه‌رو بوده و با پیگیری‌های خود ایشان، ۴ پلاک از ساختمان‌های اوقاف، برای احداث پارکینگ اختصاص یافته که خبر خوبی است و به ما قول داده‌اند ۶ تا ۸ پلاک دیگر برای این منظور در اختیار قرار دهند. این امر می‌تواند ما را در احداث پارکینگ‌های ایمن برای پارک موتورسیکلت در بازار یاری دهد.

وی با بیان این نکته که برآورد ما از تعداد موتورسیکلت در منطقه ۱۲، ۵۰۰ هزار عدد است، ادامه داد: چیزی در حدود سه‌پنجم یا چهارپنجم این موتورها صبح‌ها در منطقه پارک می‌شوند و شب‌ها خارج می‌شوند. اگر ما پارکینگ ایمنی برای موتورسواران داشته باشیم، زنجیره انفجاری‌ای از موتورهای پارک‌شده پیرامون بازار از به وجود نمی‌آید. در برخی نقاط مانند حاشیه خیابان خیام، تا ۲ ردیف به صورت قطعی و گاه تا سه ردیف پارک موتورسیکلت داریم و خدایی‌ناکرده یک آتش‌سوزی همین‌ها را به یک خطر جدی می‌تواند تبدیل کند.

شهردار منطقه ۱۲، دلیل دیگر معضل کمبود پارکینگ در بازار را پیاده‌راه‌بودن آن دانست و توضیح داد: بازار، محدوده پیاده‌راه است و به همین دلیل، شهرداری منطقه اصلاً امکان تأمین پارکینگ ندارد. مجوزهایی که ما به سازندگان این محدوده می‌دهیم ۱۲۰ درصد بدون پارکینگ و ۲۲۰ درصد با تأمین پارکینگ است؛ درحالی‌که اصلاً امکان تأمین پارکینگ در این محدوده وجود ندارد. در شعاع ۲۵۰ تا ۳۰۰ متری هم که طرح تفصیلی به ما پیشنهاد می‌دهد، باز هم امکان تأمین پارکینگ نیست. پرداخت عوارض هم در این محدوده به همین دلایل با اما و اگر همراه است.

وی تصریح کرد: برای حل این مشکل به تدبیر شورای اسلامی شهر تهران نیاز است تا بتوانیم به خواست بازاریان در این زمینه پاسخگو باشیم و اساساً یکی از راه‌های بازسازی بازار تهران همین تأمین پارکینگ است.

افزایش تراکم در محله هرندی

شهردار قلب طهران ضمن قدردانی از حساسیت مسؤولان به منطقه ۱۲ ادامه داد: خداراشکر مسؤولان، بازدیدهای متعددی از محلاتی همچون هرندی که به عنوان آسیب‌پذیرترین محله کشور از آن یاد می‌کنند، دارند و ما تلاش کرده‌ایم اتفاقات خوبی برای این محله صورت گیرد؛ از جمله اینکه مراکز آسیب را از این محله دور کنیم؛ چراکه جایی که جذب آسیب داشته باشد، خودش برای آسیب‌دیدگانی که خود معضلات اجتماعی ایجاد می‌کنند، همچون معتادان متجاهر جذابیت دارد.

وی همچنین توضیح داد: اقدام دیگر این بود که در طرح تفصیلی، تراکم این محله را تا ۵ و ۶ طبقه افزایش داده‌ایم؛ به این ترتیب که با سازندگان جلسات خوبی برگزار کردیم و رغبت آنها برای کار در این محله افزایش یافته است. در این محله نه بحث میراث را داریم و نه محدودیت ارتفاع و ما یک پلاک این محله (به نام گاراژ بوربور) را که با متراژ ۲ هزار مترمربع متعلق به شهرداری بود، با پیشنهاد ۱۱ طبقه به کمیسیون ماده ۵ ارائه دادیم که خوشبختانه توانستیم برای ساخت بنا تا ۹ طبقه در آن رأی موافق کسب کنیم.

یزدی با اشاره به اینکه خبر این اتفاق سبب رشد قیمت زمین‌های محله هرندی شد، بیان کرد: اگرچه ما با گرانی موافق نیستیم، تعادل قیمت بین محلات باعث می‌شود از محله‌ای همچون هرندی که برای سکونت بسیار محله مناسبی می‌تواند باشد، محرومیت‌زدایی شود. مهم‌ترین علت افزایش تقاضا در این محله نیز این است که در این محله قیمت‌ها پایین است و برای کسانی که توان مالی کمتری دارند، مناسب است. این تقاضا در بقیه ۵ ناحیه دیگر ما نیز وجود دارد.

مرکز شهر در همه جای دنیا از مراکز مهم گردشگری است

تشکری هاشمی ضمن اشاره به عمده آسیب‌ها و مشکلات منطقه ۱۲ درباره بافت فرسوده در این منطقه گفت: به‌حق مشکلات میراثی در زمینه ساخت‌وساز در منطقه ۱۲، مسأله بسیار مهمی است؛ اینکه با افزایش تراکم ساختمان‌ها بیش از سه طبقه موافقت نمی‌کنند، سبب شده ساختمانی به اسم بنای تاریخی به صورت مخروبه حفظ شود و بازسازی نشود. در اینجا ما دچار پارادوکس شده‌ایم؛ یعنی هم بنای تاریخی را دارای اهمیت می‌دانیم هم بودجه برای ساخت‌وساز آن نداریم و هم اجازه ساخت‌وساز و نوسازی نمی‌دهیم.

وی افزود: فاجعه‌ای بالاتر از این نیست که جان و مال و آینده و سرمایه مردم را روی تفکری که متأسفانه فقط ما الگویی بیمارگونه از آن را انتخاب کرده‌ایم گذاشته‌ایم؛ یعنی فهمیده‌ایم میراث تاریخی مهم است، ولی نفهمیده‌ایم که جان آدم‌ها مهم‌تر است. در همه دنیا مرکز شهر، تاج سر شهر و محل گردشگری است. در محلات دیگر شهر تهران اگر سرمایه‌گذاری کنید، به‌راحتی سوددهی خواهید داشت؛ ولی در مرکز شهر به همین دلایل این رشد را شاهد نیستیم و مسأله‌ای که میراث ایجاد کرده، سرمایه‌های مردم را از بین برده است.

مسأله ترافیکی در منطقه ۱۲، مسأله‌ای بلندمدت است

تشکری سپس به مسأله وضعیت ترافیکی در منطقه ۱۲ پرداخت و گفت: حل این مسأله نیاز به مداومت دارد. از ما در این زمینه، کارهای ضربتی و دفعتی مطالبه نکنید که نتیجه‌ای جز فریب‌کاری و کارهای ظاهری نخواهد داشت. مسأله ترافیکی در این منطقه، یک مسأله بلندمدت است.

وی با یادآوری اجرای طرح خط سفید در سال ۹۰ افزود: در آن زمان، بحث استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران در درازمدت به اجرا درآمد که متأسفانه بعد از مدتی این طرح رها شد؛ بنابراین در اینجا نیاز به طراحی‌های پیچیده نیست و همین که کارهای معمولی و عادی را به اجرا درآوریم و بااراده استمرار بخشیم، به نتیجه می‌رسیم.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر بر ضرورت همکاری جدی پلیس راهور، سازمان ترافیک و شهرداری در این زمینه تأکید کرد و افزود: جلساتی با پلیس راهور و نیروی انتظامی داشته‌ایم که طی آن مواردی همچون فراهم‌کردن امکانات استقرار برای پلیس راهور از سوی شهرداری منطقه، احداث کلانتری و سرکلانتری ویژه برای این منطقه، هماهنگی با دستگاه قضا برای رسیدگی به موضوعات خاص این منطقه در دادسراها و شعبات قوه قضائیه در این منطقه به طور جدی‌تر بحث و بررسی شد.

وی بیان کرد: در مجموع نظم‌بخشی ترافیکی به منطقه همچون تردد چرخ‌دستی‌ها، موتورسیکلت‌ها، وانت‌بار، وسایل حمل‌ونقل عمومی و خودروهای شخصی و... از اولویت‌های ماست. کارهایی هم در این زمینه‌ها تاکنون انجام شده که گزارش آنها متعاقباً اعلام خواهد شد.

بیش از ۸ برنامه برای بهبود وضعیت حمل‌ونقل در بازار تهران

تشکری در پایان با اشاره به بیش از ۸ برنامه برای بهبود وضعیت حمل‌ونقل در بازار تهران و بقیه نقاط شهر گفت: امسال ۶۲۰ میلیارد تومان اعتبار نقد برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها با حرکت به سوی موتورسیکلت‌های برقی در نظر گرفته شده است. برای بهبود وضعیت جابه‌جایی مسافر در محدوده بازار تهران به طور خاص و البته بقیه شهر تهران، هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار از طریق ارائه تسهیلات به تاکسیرانان برای نوسازی تاکسی‌ها و... در نظر گرفته شده است. برای شبکه اتوبوس‌رانی در محدوده بازار نیز برنامه ویژه‌ای درنظر گرفته‌ایم تا مردم پس از این با رغبت از این ناوگان استفاده کنند.

تشکیل ستاد مدیریت محله در شورای اسلامی شهر تهران

قائمی نیز با تأکید بر ضرورت کاربردی بودن این جلسات گفت: وظیفه ما در شورای شهر این است که از برنامه‌هایی که جناب آقای یزدی و تیم آنها ارائه می‌دهند، حمایت کنیم، آنها را تصویب کنیم و اعتبارات لازم را به آنها اختصاص دهیم. در ادامه نیز به وظیفه نظارتی خود برای اجرای برنامه‌ها هم رسیدگی خواهیم کرد.

شهرداری با فهم اشتباه از دانش عمیقی که در بستر شورایاری‌ها نسبت به شیوه مدیریت شهری بوده، محروم کرده است و ما در محافل داخلی خودمان در شورای شهر در حال رسیدگی به این موضوع هستیم. ما باید به فهم درستی از این قضیه برسیم که چطور باید از این سرمایه غنی در مدیریت شهری استفاده کنیم. خوشبختانه مسیر در حال بازشدن است.

ما به عنوان اعضای ستاد مدیریت محله در جمع ۲۱ نفره شورای اسلامی شهر تهران که ۷ نفر هستیم، دنبال این موضوع‌ هستیم که این توان دانشی برای مدیریت بهتر شهر استفاده شود. امروز و در این جلسه نیز مصادیق کاربردی‌بودن این دانش دیده شد. چه کسی به جز معتمدین محلی می‌توانند با این دقت مسائل و مشکلات محلات را بازگو کنند؟

انتهای پیام/

۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴
کد خبر: 37646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =